Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2004, 07:20   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Kaos i Widerøe

Fa DN.no

Flyselskapet Widerøe har i lengre tid vært underbemannet, og mangler flere titalls piloter og kabinansatte. "Situasjonen har ikke vært så kaotisk på flere tiår", er en av beskrivelsene som gis.

For de reisende merkes problemene gjennom stadige kanselleringer av godt solgte avganger, ofte med forklaringen "tekniske problemer", skriver Finansavisen.

Ifølge avisen er sannheten at selskapet i lengre tid har manglet både flygere og kabinansatte til å bemanne en raskt voksende ruteproduksjon.

Informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe sier til Finansavisen at selskapet i høst har gjennomført to kurs for kabinansatte, hver med 12 deltakere, og at det dessuten er hentet inn 10-12 piloter for å kurses på selskapets Dash 8-maskiner.

Ikke oversikt
Dette siste betviles av avisens kilder, som tvert i mot hevder at administrasjonen ikke har oversikt over bemanningen av flyene fra dag til dag.

Avisen har fått beskrevet situasjoner der passasjerer har blitt sendt ombord, hvorpå administrasjonen i Widerøe oppdager at de mangler mannskap til maskinen.

Overtar ruter fra SAS
Widerøe eies 99 prosent av SAS, og etter det Finansavisen forstår har bemannings-problemene nær sammenheng med at Widerøe fra 1. april neste år overtar rutenettet på Vestlandet fra SAS Commuter.

Hverken leder av Widerøes flygerforening, Tom Liverud, eller Widerøes styreformann Gunnar Reiten returnerte Finansavisens henvendelser om kommentarer igår.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 08:25   #2
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Litte merkelig at dem sender passasjerene ombord...og SÅ oppdager at dem mangler mannskap til flyet.
Virker som Widerøe har gapt over for mye og vil vokse fortere enn dem klarer.
DY is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 09:18   #3
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Originally posted by DY


Litte merkelig at dem sender passasjerene ombord...og SÅ oppdager at dem mangler mannskap til flyet.
Virker som Widerøe har gapt over for mye og vil vokse fortere enn dem klarer.
WF produktet har ikke vært optimalt i det siste og dette med å sende passasjerer ombord for så å oppdage at mannskap mangler har også skjedd der jeg jobber. Det er tungt å forsvare WF overfor passasjerer med så mange avlysninger/forsinkelser som det har vært i høst.
I dagens nordlys lover WF at de skal ha ekstra mekanikere/fly i Nord-Norge samt å styrke delelagret med 15 milioner. Se : http://www.nordlys.no/nyheter/article1345239.ece
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 10:42   #4
Jan H
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Har også skjedd i Bodø. Det skjer p.g.a at redcap/gate må vente med boarding til c/a - kabinbesetning er på plass før boarding. Cockpit crew trenger ikke være på plass under boarding. Så kan det skje at plutselig capt begynner å etterlyse styrmann osv..dette har med planleggingen av crew. Enkelte situasjoner kommer hvert av de tre crewet fra hvert sitt fly inn til bodø. Hvis ett av de flyene er forsinket , ....ja....

Men det er sjeldent at det skjer at man slipper pax ombord også oppdager crewmangel. Oppdages vanligvis at man mangler besetning før man begynner boarding. Enten får vi beskjed fra trafikksentralen/OP eller crew. Ett annet hint er at man mangler fuel-bestilling tett oppunder avgangstid Uten fuel-mengde kan ikke vi regne ned loadsheet )
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it!
Jan H is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 11:32   #5
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

og PA Viking strøyk på reglene til CK
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 11:34   #6
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Originally posted by Jan H

Uten fuel-mengde kan ikke vi regne ned loadsheet )
...Jepp men dette gjelder jo på de stasjoner hvor loadsheet skrives manuelt. WF handles i PAH i ALF/TOS/TRD/KKN samt for endel avganger fra OSL/BGO/SVG/TRF.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 14:53   #7
l188
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Denne dispen ble i sin tid gitt av LV på bakgrunn av en "helhetsvurdering" av tjenestetidssystemet i WIF (les 7-7) som nå til en stor grad er slaktet vekk.
Alle pilotene i Widerøe jobber i dag 7-7, untatt de som frivillig jobber et annet system
l188 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 15:33   #8
l188
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Tjenestetidsreglemetet skal og må være likt for alle selskap
Ville det ikke vært bedre at det var likt for samme type operasjon. Det er stor forskjell på regionalflyging, og langdistanseflyging.
l188 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 17:45   #9
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

7-7 er vel på tur tilbake for alle fra 1. januar etter hva jeg har hørt. Stemmer det?

At Widerøe har gapet over for mye er det vel liten tvil om. Men det skyldes vel ikke den økte produksjonen de overtar fra SC på vestlandet ettersom den ikke starter før 1. april? Ingen fly eller ansatte er jo bundet opp i denne produksjonen ennå. Det skyldes vel heller økt produksjon bl.a. i nord på eksisterende rutenett?
THS is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 17:50   #10
l188
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
7-7 er vel på tur tilbake for alle fra 1. januar etter hva jeg har hørt. Stemmer det?
7-7 er tilbake pr. dags dato

Når det gjelder underbemanning har direktøren vist til dårlig crewplanlegging.
l188 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 19:35   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se....
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 19:40   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Originally posted by Farmer


Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se....
Var litt artig å lese om kanselleringene til Widerøe i Finnmark her om dagen. Widerøe skyldte først på dårlig vær....men så viste det seg at ingen av de 41 insnstillingene ble gjort pga dårlig vær. Selv informasjons-sjefen i Widerøe ble overrasket da journalisten kunne opplyse henne om at været ikke var åraken.
Ikke tvil...her har Widerøe gjort en for dårlig jobb. Å skylde på være blir litt søkt.
Ellers er jeg enig i at Widerøes tjeneste på internett om "fly i rute" er bra
DY is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 19:44   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by Farmer


Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se....
Var litt artig å lese om kanselleringene til Widerøe i Finnmark her om dagen. Widerøe skyldte først på dårlig vær....men så viste det seg at ingen av de 41 insnstillingene ble gjort pga dårlig vær. Selv informasjons-sjefen i Widerøe ble overrasket da journalisten kunne opplyse henne om at været ikke var åraken.
Ikke tvil...her har Widerøe gjort en for dårlig jobb. Å skylde på være blir litt søkt.
Ellers er jeg enig i at Widerøes tjeneste på internett om "fly i rute" er bra
Jeg så den der, men det kan meget godt skyldes dårlig vær tidligere på dagen slik at crew aldri kom i posisjon som forårsaket at man senere måtte kansellere....
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2004, 21:09   #14
Jan H
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Quote:
Originally posted by Farmer


Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv.
Har selv ikke merket noe forskjell på "tekniske kanselleringer" når gå-sakte-aksjonen var i gang "enn ellers". Og at været kan føre til crew-posisjonerings kansellering , det kan skje ja, men er meget sjeldent.

Det begynte som verst med crew-mangel kanselleringer allerede midtsommers...
For knapp crew-programmeringer i tillegg til at flyparken utnyttes mere enn før. Da blir det lite marginer å gå på. Når drittværet setter inn også, og det blir forsinkelser på grunn av det igjen, så blir disse kjente crew-prikkene for mange..... og flight cancelled!!
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it!
Jan H is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2004, 06:26   #15
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Og i dag er 6.30-avgangen fra Torp til Arlanda kansellert på grunn av crew-mangel....

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2004, 07:43   #16
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Og været i Sandefjord er vel OK i dag
DY is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2004, 22:21   #17
TPN
Slowbird
 
TPN's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo
Posts: 83
Default Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Crew situasjonen i Widerøe er også påvirket av 'bråket' i SAS. Da situasjonen med evt overtallige piloter i SAS ikke er avklart, har WIF ikke fått lov av moderselskapet til å ta inn de piloter de trenger. Det behovet WIF har med piloter skal SAS dekke opp med overtallige piloter fra seg. Så har vi det gående, da det er stor motstand i SAS sine rekker mot å gå over i WIF. En SAS pilot er jo for god til å gå 'ned' til WIF. De ser seg selv mye bedre enn BRA piloter også, så her blir det nok en løsning snart.


TPN is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sommer og p kaos Hpkris Småprat 0 16-07-2011 21:41
"Kaos" på TRD The Ticketor Flyforum 7 27-10-2007 08:05
Kaos på OSL EB Flyforum 14 21-09-2007 12:00
Kaos i ATH Concorde Flyforum 3 22-05-2007 20:29
Kaos i Widerøe Trety Flyforum 1 24-11-2004 09:52


All times are GMT +2. The time now is 20:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.