Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2020, 16:24   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Inga egna erfarenheter själv men min mor brukar berätta om en slinga hon hade på 70-talet CPH-RNN-CPH-RNN-CPH-RNN-CPH. Enormt varm dag och svetten rann i den ljusblåauniformen i en maskin utan A/C. En förbannad fransos klagar högt över hur dåligt det var utan A/C och allt var fel med både SAS och flygplanstyp. Tillslut tröttnar modern och säger "Monsieur C'est un produit francais" Så blev det tyst på honom!

I övrigt vet jag att den var väldigt populär hos många av värdinnorna då det var två i kabinen och tre piloter...
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2020, 21:42   #2
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 840
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Jeg har fløjet Caravelle med SAS, Sterling, Royal Air Maroc og Finnair. Den sidste var den morsomste, fordi jeg og rejsekammeraten blev opgraderet til F, hvor der var en slags spisebord i stedet for de sædvanlige klapborde og fordi, at crew var rundhåndede med de våde varer!
Bortset fra det husker jeg mest Caravellen for dens trange kabine og nogle underlige stole, som man ikke sad specielt godt i, i hvert fald hos SAS og
Sterling. Min opfattelse er også påvirket af, at da jeg begyndte i SASCPH,
var D.C. 9 det nye dyr i åbenbaringen; den var en ny generation af jetfly. Den var hurtigere i optrækket og langt bedre indrettet og udstyret! Caravellen
virkede håbløst gammeldags til sammenligning!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2020, 11:32   #3
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,071
Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har fløyet med Caravellen. Jeg fløy en del ganger frem og tilbake fra Bergen til Nordnorge rundt 70-71, men siden jeg er født i 1969 husker jeg ikke stort av det. Jeg har ingen bilder fra disse turene så jeg aner ikke hvilke fly vi fløy med dessverre. Mine foreledre er heller ikke spesielt opptatt av fly, så det er ikke noe hjelp å få der dessverre. Det samme gjelder F28 fra daværende Braathens SAFE. Jeg har ikke fløyet med den som jeg husker, men det kan være at vi fløy med den på samme tid.

Første flyturen jeg husker var med Danair i 1978 mellom Bergen og Newcastle. Flytypen var Comet. Ikke at jeg husker hvilket fly vi fløy med, men der har jeg iallefall et bilde når vi gikk ombord.

Litt ergerlig at jeg ikke vet om jeg har fløyet med Caravelle eller ikke, men slik er det og ikke får en gjort noe med det.
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om erfaringer med Marriott Reward (splittet fra HH tråden) Bizflyer Reiseforum 12 17-08-2017 08:56
Noen erfaringer med WY & QR med en lengre transit enn 8 timer? A340 Reiseforum 19 04-05-2013 23:31
Caravellen var ikke død MartinL Flyforum 10 05-09-2008 12:30
UA aapner DEN-LHR-DEN med 777 Tommy777 Flyforum 5 06-11-2007 10:45
Litt nostalgisk vandring på FBU på 50-årsdagen til Caravellen LN-KGL Flyforum 11 29-05-2005 01:29


All times are GMT +2. The time now is 07:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.