Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2020, 16:24   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: Caravellen og erfaringer med den

Inga egna erfarenheter själv men min mor brukar berätta om en slinga hon hade på 70-talet CPH-RNN-CPH-RNN-CPH-RNN-CPH. Enormt varm dag och svetten rann i den ljusblåauniformen i en maskin utan A/C. En förbannad fransos klagar högt över hur dåligt det var utan A/C och allt var fel med både SAS och flygplanstyp. Tillslut tröttnar modern och säger "Monsieur C'est un produit francais" Så blev det tyst på honom!

I övrigt vet jag att den var väldigt populär hos många av värdinnorna då det var två i kabinen och tre piloter...
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2020, 21:42   #2
oy-viv
ScanFlyer Silver

Jeg har fløjet Caravelle med SAS, Sterling, Royal Air Maroc og Finnair. Den sidste var den morsomste, fordi jeg og rejsekammeraten blev opgraderet til F, hvor der var en slags spisebord i stedet for de sædvanlige klapborde og fordi, at crew var rundhåndede med de våde varer!
Bortset fra det husker jeg mest Caravellen for dens trange kabine og nogle underlige stole, som man ikke sad specielt godt i, i hvert fald hos SAS og
Sterling. Min opfattelse er også påvirket af, at da jeg begyndte i SASCPH,
var D.C. 9 det nye dyr i åbenbaringen; den var en ny generation af jetfly. Den var hurtigere i optrækket og langt bedre indrettet og udstyret! Caravellen
virkede håbløst gammeldags til sammenligning!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2020, 11:32   #3
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har fløyet med Caravellen. Jeg fløy en del ganger frem og tilbake fra Bergen til Nordnorge rundt 70-71, men siden jeg er født i 1969 husker jeg ikke stort av det. Jeg har ingen bilder fra disse turene så jeg aner ikke hvilke fly vi fløy med dessverre. Mine foreledre er heller ikke spesielt opptatt av fly, så det er ikke noe hjelp å få der dessverre. Det samme gjelder F28 fra daværende Braathens SAFE. Jeg har ikke fløyet med den som jeg husker, men det kan være at vi fløy med den på samme tid.

Første flyturen jeg husker var med Danair i 1978 mellom Bergen og Newcastle. Flytypen var Comet. Ikke at jeg husker hvilket fly vi fløy med, men der har jeg iallefall et bilde når vi gikk ombord.

Litt ergerlig at jeg ikke vet om jeg har fløyet med Caravelle eller ikke, men slik er det og ikke får en gjort noe med det.
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules