![]() |
|
![]() |
#581 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Ja det en unødvendig klønete prosess å få visum til USA, men for folk flest med lav «kranglefantfaktor» tar det i snitt 2 uker, og det er rimelig greit å få bestilt time på Ambassaden i Oslo. Siden det nå er endret fra Stasborgerskap til opphold (en betydelig forskjell) er det ennå en komplisert prosess. Først og fremst behandles allt i forbindelse med søknad om permanent opphold ved Amassaden i Stockholm - Amassaden i Oslo kan ikke behandle slike søknader. En må på samme måte møte frem personlig flere ganger i løpet de 2 årene (minimum) det tar. Når det i innlegget jeg først refererte til stod «gang med 2» forstår jeg, selv med senkede skuldre, at det antydes at det tar 4 år for å få visum, det er en overdrivelse om en må få lov til påpeke det ![]()
![]() |
![]() |
#582 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vet ikke om jeg er blandt "folk flest", men på sånn rent generelt grunnlag, så ser jeg stort sett for meg at det å skulle søke om statsborgerskap i et land er mer komplisert enn det å skulle søke om lov til å få reise dit på ferie eller en kort jobbtur.
Men nå har jeg aldri søkt om hverken visum eller statsborgerskap noe sted, så jeg aner selvsagt ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå er sikkert ikke jeg 'folk' siden jeg er 'rik, hvit og vellykket', men for meg gikk det veldig lett både å få grønt kort og blått pass.
Eller så var jeg bare heldig. Eller så hadde jeg gjort hjemmeleksa usedvanlig godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#584 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er vel noen år siden du fikk Green Card - jeg var vel 1 år før deg, den gang 1998 tok det en drøy måned og allt kunne gjøres ved ambassaden i Oslo. Min kalender viser år 2020 altså 22 år senere og for min kollega tok det akkurat 2 år (hans kone kom fra Tyskland - helt uten komplikasjoner - 2 år er minimum nå) det tar 8 måneder for blått pass i dag.
![]() |
#585 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Ja, selvsagt.
![]() |
#586 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
-X personer er naive og tror at å få seg visum til USA er en enkel formalitet. -mitt utsagn er så "Person i gruppe X, du som er naiv om dette, se for deg hvor omsattende du tror det er å få opphold i USA og multipliser det med to så kommmer du nærmere hvor omfattende det er å få visum." -Å faktisk få opphold er selvsagt mye mer omfattende enn dette igjen. Om noen har veldig stor interesse av det kan de selv finne en kvalitetssikret måling av hvor stor X er. Håper dette ender avsporingene.
![]() |
![]() |
#587 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#588 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Lurer på «kranglefantfaktor» gjør at noen opplever visumprosessen som vanskelig? Og det er et relevant aspekt her? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Man trenger jo sette av minst en hel dag til utfylling av skjemaer, det kan ta flere måneder å få avtale og så må man vente på svar... helt uten å være "kranglefant".
![]() |
#590 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Søøøøøren... Hviterussland er jo kjempekjipt. Jeg skulle møte en kompis i morgen og planlegge langhelg der i sommer siden det er visumfritt. Nå burde jeg ikke det lenger, tydeligvis. Makan
![]()
![]() |
#591 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det vet vi inte än. Jag har vitrysk stämpel i passet så detta är dåliga nyheter för mig.
Det kan vara Vitrysslands problem att få biometriska pass som är det verkliga problemet. I så fall borde det här lösa sig inom kort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#593 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() I Oslo er det avtaler ledig neste uke og i ukene fremover. 90% får svar i løpet av avtalen mens man er på Ambassaden, så tar det vel 5-10 dager før passet med Visumet blir levert hjemme på døren.
![]() |
![]() |
#594 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
https://edition.cnn.com/2020/01/31/p...ies/index.html
Det ble de nevnte landene minus Hviterussland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() Quote:
Pokker, har stempel fra Burma i passet. Og i følge denne artikkelen ser det ut til at det er landets manglende kontroll med pass på avveie som er problemet. Burma er jo ikke nettopp kjent for å være vennlig innstilt overfor muslimer. Men er det gitt at stempel i passer fra Burma (OK, Myanmar da) utelukker muligheten for fornyelse av ESTA? Hvor står det ev. å lese? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#598 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det var det da. Kan noen vise eller linke til den nye lov-/regelteksten?
![]() |
#599 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hadde en litt artig opplevelse i går da - immigration LAX. Hvorfor reiser du med visum spurte ham - har vært i Iran svarte jeg også krysssjekket han amerikanske visumet med det iranske for å sjekke at jeg fikk det amerikanske visumet etter det iranske. Han sa det høyt at yeah you got the US visa after the iranian visa. Det kan hende at B1/B2 visum fra ESTA land trigger noen alarmer hos CBP. Og det norske politiet som mente jeg burde bytte pass i 2018 kan ta seg en bolle. Når selv amerikanerne ikke bemerket det - det regner jeg med de ville ha gjort om det var noe. Og jeg liker de automatene altså. Synes de har speeda opp prosessen ved innreise USA en god del. Nå var det litt kø da men tror jeg var gjennom på 15 20 minutter og bagen var på båndet da jeg kom så om jeg likevel måtte ha venta der så gjorde det lite at ventinga var i passkontrollen. Og tollen bare sa you have a nice day sir og pekte mot utgangen
Last edited by Hypern; 02-02-2020 at 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Bruker få samme spørsmål, men var i Iran 2 år før jeg fikk passet så det må til noen runder med forklaring på hvorfor jeg ikke har visum til Iran i det passet.
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |