Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2006, 21:07   #21
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Sikkert jeg som er dum nå, siden ingen andre har nevnt det..Men hvorfor med tog og båt, som sikkert tar noen uker, når man bare kan fly?!
Fry is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2006, 21:19   #22
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Det er mange typer last det er uoekonomisk aa fly ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 06:00   #23
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,361
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

I tillegg er dette en utenriksminister som vil bedre forholdet til Russland og Kina - kansklje ikke så dumt det heller.
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 10:49   #24
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

hvor blir det av SV'erne?? De vil vel KREVE en slik jernbane - så slipper vi alle de fæle forurensende fraktflyene som flyr fisk mellom Nord-Norge og Asia!! Selv med toget kommer den vel frem like fersk og fin som den som ligger i "ferskvaredisken" i de fleste matbutikker her på østlandet??
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 11:09   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Quote:
Originally posted by CK
Selv med toget kommer den vel frem like fersk og fin som den som ligger i "ferskvaredisken" i de fleste matbutikker her på østlandet??

Dessverre for oss er nok asiatene litt mer kresne når det kommer til og fisken er fersk eller "fersk"
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 12:43   #26
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Joda, men tenk på all fisken som sendes til Asia for foredling og deretter tilbake til salg i Norge.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2006, 22:46   #27
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Mulig det på ny kan bli flygende lakseeksport til USA hvis landet fjerner 25% straffetoll som er på laks idag. Dette blir nok bare en realitet dersom Norge bestemmer seg for kjøp av JSF F-35. kilde: hegnar.online
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2006, 12:55   #28
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Dette er nok ikke noe luftslott som enkelte her hevder. Disse planene har man jobbet lenge med her i Narvik i samarbeid med samferdselsmyndighetene i Norge. Man har allerede gjennomført prøvetransporter (BEAR-prosjektet) på deler av ruten og planlegger fullskalatransporter (NEW-prosjektet) til neste år og selskapet NEW Corridor er opprettet her i Narvik. USA har visst stor interesse for dette og representanter fra samferdselsmyndighetene har vært på besøk i Narvik for å studere prosjektet. Også EU er inne i bildet og har gitt Narvik havn status som "motorway of the sea" som en av to havner i Norge sammen med Oslo. Det betyr at de har tro på NEW-korridoren.
Når det gjelder kapasitet er man i gang med en storstillt utbygging av Fagernesterminalen som vil gi en kapasitet på 500 000 containere i året, noe som er dobbelt så mye som Norges største containerterminal Oslo har i dag. I tillegg har man allerede pekt seg ut andre nærområder (Håkvik og Framneslia hvis flyplassen blir nedlagt) som er aktuelle i fremtiden hvis det er behov for større områder.

Når det er sagt ligger det selvsagt mange skjær i sjøen og ingenting er på langt nær i boks. Mulighetene for at prosjektet lykkes er vel like store eller små som at det misslykkes. Russerne er visstnok i gang med et liknende prosjekt med utgangspunkt i Murmansk, men det prosjektet kom først i gang etter at man hadde planene klare i Narvik. Ingen tvil om hvor de fikk idèen fra.
THS is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2006, 13:39   #29
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

Quote:
Originally posted by LN-SEK

Kina, Sverige og Norge har nemlig normalspor (som de fleste land), mens hele det gamle Sovjet og Finland har bredere spor.

Det forskes på vogner med variabel sporvidde i Tornio.....
Og definisjonen på 'normalspor' er som følger:

Does the statement, "We've always done it that way" ring any bells...?

The US standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That is an exceedingly odd number.

Why was that gauge used?

Because that is the way they built them in England, and English expatriates built the US railroads.

Why did the English build them like that?

Because the first rail lines were built by the same people who built the pre-railroad tramways, and that is the gauge they used.

Why did "they" use that gauge then?

Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they used for building wagons, which used that wheel spacing.

Okay! Why did the wagons have that particular odd wheel spacing?

Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels would break on some of the old, long distance roads in England, because that's the spacing of the wheel ruts.

So who built those old rutted roads?

Imperial Rome built the first long distance roads in Europe (and England) for their legions. The roads have been used ever since.

And the ruts in the roads?

Roman war chariots formed the initial ruts, which everyone else had to match for fear of destroying their wagon wheels. Since the chariots were made for Imperial Rome, they were alike in the matter of wheel spacing.

The United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches is derived from the original specifications for an Imperial Roman war chariot. And bureaucracies live forever.

So the next time you are handed a spec and told we have always done it that way and wonder what horse's arse came up with that, you may be exactly right, because the Imperial Roman war chariots were made just wide enough to accommodate the back ends of two war horses.

Now the twist to the story....

When you see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank. These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory in Utah. The engineers who designed the SRBs would have preferred to make them a bit fatter, but the SRBs had to be shipped by train from the factory to the launch site. The railroad line from the factory happens to run through a tunnel in the mountains. The SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track, as you now know, is about as wide as two horses' behinds.

Therefore, a major Space Shuttle design feature of what is arguably the world's most advanced transportation system was determined over two thousand years ago by the width of a Horse's arse.

CV440 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2006, 13:48   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

.. og da gjenstaar premiespoersmaalet: Hva er saa opphavet til den russiske sporvidden? Brukte de bryggerhester som modell??

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2006, 13:50   #31
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: OT: Tog fra Kina til Narvik

De ville hindre invaderende hærstyrker å bruke jernbane.....
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye tog fra Spania til Flytoget SBT Småprat 101 16-01-2025 23:14
Overgang fra fly til tog Malpensa (Milano) staale Reiseforum 1 23-02-2018 14:08
Widerøe styrker rutetilbudet til/fra Harstad/Narvik Evenes (EVE) Cecilie Flyforum 0 02-11-2016 22:26
Sommerrute fra Harstad/Narvik Lufthavn (EVE) til Italia? Tarzan Småprat 1 27-12-2014 01:41
Tog fra køben til Malmø? petru26 Reiseforum 11 09-12-2010 17:31


All times are GMT +2. The time now is 14:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.