Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2018, 15:41   #1
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Det vil jeg ikke påstå .... Facebook er full av rasende passasjerer som må vente både en og to dager før de får en alternativ flyvning.
Jeg tør påstå at SAS ikke booker om til andre selskap i like stor grad som se har gjort tidligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det hjelper nok ikke stort at kundeservice stenger klokken 1900 på hverdager/søndager og 1700 på lørdager.

Det er jo klart at de har folk som jobber med ombookinger 24/7, men om de hadde hatt linjene åpne 24/7 også så kunne folk fått fortere hjelp, istedenfor at alle som er rammet av uregelmessigheter kvelden før ringer inn klokken 0700 dagen etter. Folk har jo ventet i opp til 7 timer på svar på telefon har jeg sett på Facebook.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 16:29   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Det er jo klart at de har folk som jobber med ombookinger 24/7, men om de hadde hatt linjene åpne 24/7 også så kunne folk fått fortere hjelp, istedenfor at alle som er rammet av uregelmessigheter kvelden før ringer inn klokken 0700 dagen etter. Folk har jo ventet i opp til 7 timer på svar på telefon har jeg sett på Facebook.

Det er vel ikke folk til å håndere 24/7 heller antagelig, ferietid og ikke bare å leie inn folk fra gata for å løse problemen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 16:41   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er vel ikke folk til å håndere 24/7 heller antagelig, ferietid og ikke bare å leie inn folk fra gata for å løse problemen.
Synes det er litt stereotypisk for luftfarten. Det er vel kun når man snakker om nødssituasjoner ala ambulanse-reise (selv da er mange relativt lite berørt i trafikken, tenker da på de som ikke flytter seg..), at man har slike hinsides alle høye forventninger for hva som skal utføres. Alt skal gjøres på NÅ, irrelevant av hva som er realistisk. 200 pax SKAL ha hoteller, når det er fullbooket i en by. 200pax SKAL samtidig få svar på telefonen kl 02:00 midt i fellesferien. 200pax SKAL komme seg fram før det har gått 7 timer selv om klokka er akkurat passert midnatt på en fredag og på lørdag er det ca. ingen flighter tilgjengelig.

Jeg er ofte slik selv, altså, merker ofte at jeg får helt "uttavmegsjælopplevelse" hvis en reise ikke går som planlagt. Det er jo ikke akkurat en hjertetransplantasjon jeg driver med når jeg reiser på ferie. Hvorfor blir vi mennesker så "irrasjonelle" ved slike irrops? Finner det fascinerende
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 19:08   #4
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er vel ikke folk til å håndere 24/7 heller antagelig, ferietid og ikke bare å leie inn folk fra gata for å løse problemen.
Når de ansatte, både i SAS Skandinavien og SAIL, gennem flere måneder har ytret deres bekymringer omkring bemanding på flyene til sommer, så ville det da være rettidig omhu enten at ansætte flere piloter/cabin crew, og hvis det ikke kan lade sig gøre så ansætte flere i kundeservice til at håndtere de uundgåelige problemer. Her har man stukket hovedet i jorden og håbet på at det ikke gik så galt.
Eklatant dårlig ledelse der burde have konsekvenser for de øverste ansvarlige. Det er flere hundrede millioner kroner der går tabt i indtjening og kompensation.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 20:02   #5
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er vel ikke folk til å håndere 24/7 heller antagelig, ferietid og ikke bare å leie inn folk fra gata for å løse problemen.
Nå er jo dette en varslet situasjon, da, og dette hadde vel vært en av gangene det hadde vært god grunn til å kalle tilbake innvilget ferie for servicemedarbeidere med en viss erfaring, og som derfor kunne fått utvidede fullmakter. Ja, slikt koster, men slik dagens situasjoner koster antageligvis mer.
Rosalie is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 20:29   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Rosalie View Post
Nå er jo dette en varslet situasjon, da, og dette hadde vel vært en av gangene det hadde vært god grunn til å kalle tilbake innvilget ferie for servicemedarbeidere med en viss erfaring, og som derfor kunne fått utvidede fullmakter. Ja, slikt koster, men slik dagens situasjoner koster antageligvis mer.

Hva vet vi om det er gjort eller ikke? Om bedriften generelt ikke er satt opp for 24/7 på callsenter så hjelper jo det lite. Det er også regler man må forholde seg til for de på bakken ifht. arbeidstidsbestemmelser og ferie.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 21:47   #7
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er vel ikke folk til å håndere 24/7 heller antagelig, ferietid og ikke bare å leie inn folk fra gata for å løse problemen.
Ja, nei - jeg forstår jo at det ikke bare er å åpne opp til å tilby telefonassistanse 24/7 sånn helt ut av det blå i fellesferien...
Men, det ville jo sikkert vært svært fordelaktig for SAS å allerede ha hatt noe rausere åpningstider enn det de har pr. i dag.

Det er jo klart det koster penger å ha utvidede åpningstider, men hva koster mest? Å miste lojale kunder på grunn av urimelig lange telefonkøer, eller å ha et tilbud som gjør at kundene får et kjapt svar på når de kan forvente å få en ny billett. Mange ønsker jo svar på om de kan få dekt måltider/overnattinger mens de venter på ny flight. Istedenfor å sitte i et vakuum og gjøre en allerede dårlig situasjon surere for passasjerene hjelper det å komme i kontakt med et menneske.

Polaris nevner at folk forventer at ting skal skje hurtigst mulig, helst uten ventetid. Det er sånn det har blitt i 2018 - man kan få svar på hva som helst på minuttet omtrent. Du kan ha videosamtaler med leger som kan skrive ut sykemeldinger døgnet rundt, du kan bestille pizza, du kan få skiftet dekk på bilen osv. Da er det jo selvsagt at folk ønsker svar fortest mulig på når de kan forvente å reise på denne ene ferien de har i året, dra i bryllupet til en nær slektning og diverse andre grunner som blir spolert på grunn av et kansellert fly.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 22:09   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,280
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Ja, nei - jeg forstår jo at det ikke bare er å åpne opp til å tilby telefonassistanse 24/7 sånn helt ut av det blå i fellesferien...
Men, det ville jo sikkert vært svært fordelaktig for SAS å allerede ha hatt noe rausere åpningstider enn det de har pr. i dag.

Det er jo klart det koster penger å ha utvidede åpningstider, men hva koster mest? Å miste lojale kunder på grunn av urimelig lange telefonkøer, eller å ha et tilbud som gjør at kundene får et kjapt svar på når de kan forvente å få en ny billett. Mange ønsker jo svar på om de kan få dekt måltider/overnattinger mens de venter på ny flight. Istedenfor å sitte i et vakuum og gjøre en allerede dårlig situasjon surere for passasjerene hjelper det å komme i kontakt med et menneske.

Polaris nevner at folk forventer at ting skal skje hurtigst mulig, helst uten ventetid. Det er sånn det har blitt i 2018 - man kan få svar på hva som helst på minuttet omtrent. Du kan ha videosamtaler med leger som kan skrive ut sykemeldinger døgnet rundt, du kan bestille pizza, du kan få skiftet dekk på bilen osv. Da er det jo selvsagt at folk ønsker svar fortest mulig på når de kan forvente å reise på denne ene ferien de har i året, dra i bryllupet til en nær slektning og diverse andre grunner som blir spolert på grunn av et kansellert fly.


Nå viser det seg vel at sommerferie kundene verken er veldig lojale eller har spesielt god hukommelse

Til en viss grad kan man behandle kunder ganske dårlig uten å tape så mye på det. Det er nok eksempler fra luftfarten på dette
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 22:34   #9
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Det er jo klart det koster penger å ha utvidede åpningstider, men hva koster mest? Å miste lojale kunder på grunn av urimelig lange telefonkøer, eller å ha et tilbud som gjør at kundene får et kjapt svar på når de kan forvente å få en ny billett. Mange ønsker jo svar på om de kan få dekt måltider/overnattinger mens de venter på ny flight. Istedenfor å sitte i et vakuum og gjøre en allerede dårlig situasjon surere for passasjerene hjelper det å komme i kontakt med et menneske.

Polaris nevner at folk forventer at ting skal skje hurtigst mulig, helst uten ventetid. Det er sånn det har blitt i 2018 - man kan få svar på hva som helst på minuttet omtrent. Du kan ha videosamtaler med leger som kan skrive ut sykemeldinger døgnet rundt, du kan bestille pizza, du kan få skiftet dekk på bilen osv. Da er det jo selvsagt at folk ønsker svar fortest mulig på når de kan forvente å reise på denne ene ferien de har i året, dra i bryllupet til en nær slektning og diverse andre grunner som blir spolert på grunn av et kansellert fly.
Hvor ofte skjer det vs. hva koster det å ha denne ekstreme dekningen til alle årets dager "i tilfelle" noe slikt skjer? Selvsagt, denne gang er det mer selvforskyldt og man burde sett det komme, men med litt diffus-filter på, så gjelder det jo akkurat det samme for om man får ekstremvær, om man får bombetrussel på flyplass, ulykker etc. Jeg tror ikke noen flyselskaper har råd til å ha denne 24/7 tilgangen, hvis det finnes noen - gi gjerne eksempler Hadde vært interessant å se.

Du må gjerne fortelle meg hvordan jeg får tak i noen som kan skifte dekkene mine kl 02:00 på en lørdag, utover at jeg kan ringe en sinnsykt dyr veghjelp som jeg evt. har betalt ned gjennom medlemsskap hos NAF eller liknende. Utover at det kanskje finnes i Norge, finnes det ikke en kjeft jeg kan ringe her i utlandet kl 04:00 i helga som skriver ut sykemelding til meg. Da må jeg til legevakt, og der må jeg nå snart betale 50€ for å dra på legevakta for ting som strengt tatt ikke trenger legevakt (altså som tar opp plass og tid fra de som faktisk er livstruende skadet).

At det sitter en med jalla-restau og kan gi deg pizza døgnet rundt ser jeg ikke på som noe underverk, disse pizzasjappene går konkurs og gjenoppstår oftere enn en gjennomsnittlig single mann bytter sengetrekk på senga si.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 23:42   #10
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg tror ikke noen flyselskaper har råd til å ha denne 24/7 tilgangen, hvis det finnes noen - gi gjerne eksempler Hadde vært interessant å se.
De selskapene jeg flyr mest har alle (selvsagt) døgnåpen kundeservice, inkludert LH/LX, SQ, AA og TK.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2018, 01:57   #11
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvor ofte skjer det vs. hva koster det å ha denne ekstreme dekningen til alle årets dager "i tilfelle" noe slikt skjer? Selvsagt, denne gang er det mer selvforskyldt og man burde sett det komme, men med litt diffus-filter på, så gjelder det jo akkurat det samme for om man får ekstremvær, om man får bombetrussel på flyplass, ulykker etc. Jeg tror ikke noen flyselskaper har råd til å ha denne 24/7 tilgangen, hvis det finnes noen - gi gjerne eksempler Hadde vært interessant å se.

Du må gjerne fortelle meg hvordan jeg får tak i noen som kan skifte dekkene mine kl 02:00 på en lørdag, utover at jeg kan ringe en sinnsykt dyr veghjelp som jeg evt. har betalt ned gjennom medlemsskap hos NAF eller liknende. Utover at det kanskje finnes i Norge, finnes det ikke en kjeft jeg kan ringe her i utlandet kl 04:00 i helga som skriver ut sykemelding til meg. Da må jeg til legevakt, og der må jeg nå snart betale 50€ for å dra på legevakta for ting som strengt tatt ikke trenger legevakt (altså som tar opp plass og tid fra de som faktisk er livstruende skadet).

At det sitter en med jalla-restau og kan gi deg pizza døgnet rundt ser jeg ikke på som noe underverk, disse pizzasjappene går konkurs og gjenoppstår oftere enn en gjennomsnittlig single mann bytter sengetrekk på senga si.
Som nevnt over, så har f.eks rødnesene åpne linjer 24/7.

Hehehe, Oslo vet du. Byen med alle mulighetene. At kvaliteten på dekkskiftet eller pizzaen er god skal jeg ikke gå nærmere inn på, men om du vil ha det - så får man det. Døgnet rundt.

Innlegget mitt var ment å illustrere at det er ikke lett å få folk til å vente i mange timer på noe så viktig som en ombooking i en IRR-situasjon når stort sett alt annet i samfunnet er tilgjengelig via noen tastetrykk på telefonen.
Michael is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS resultat 2018 og Q4 Someone Flyforum 25 29-01-2019 10:41
Forhandlinger og streikefare Norsk Flytekniker Organisasjon m.fl. (sommeren 2018) Discus Flyforum 11 29-06-2018 07:52
SAS Q2 2018 resultat Someone Flyforum 1 31-05-2018 07:12
Luftstøtte Skogbrannberedskap sommeren 2018 Radiv Flyforum 0 27-05-2018 16:54
SAS trafikkproblemer sommeren 2018 Flyforum 0 01-01-1970 01:00


All times are GMT +2. The time now is 11:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.