![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Hei satt og så på et program om Aerea 51 og bygging av den første protorypen av SR71 Blackbird.
I dette programmet ser vi et 4 motors militært propellfly for persontransport som ser ut til å være i 2 etg. Ihvertfall ser det da vitterlig ut som det er 2 rader med vinduer. Noen som vet hva slags fly dette kan ha vært? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,126
|
![]() Quote:
![]() Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Takk jepp ser ut som det var den ja. Takk skal du ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Det ble såvidt jeg husker bare bygget to stk Constitution uten at det dermed er sagt at de ikke ble brukt til Area 51. Den propelldrevne dobbektdekkeren USAF brukte mest av var Douglas C-124 Globemaster II, du kan jo sjekke om den passer med det du så i filmen, jeg får dessverre ikke lagt inn bilder nå.
Edit: Globemaster II. Det er laget hele tre fly med det navnet, de to første er i slekt med hverandre mens den tredje er dagens C-17. Last edited by KnutW; 05-07-2018 at 00:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Jeg ble nysgjerrig på dette selv, så jeg sjekket litt mer på nettet.
Det var neppe Constitution du så i filmen, det ble som nevnt bare laget to prototyper og begge fløy kun for US Navy. De fløy hovedsakelig mellom San Fransisco (NAS Moffet) og Hawaii eller Washington DC. Constitution trengte mer motorkraft enn det datidens stempelmotorer (P&W R-4360) kunne klare å levere, så flytypen ble ingen suksess. Begge flyene ble tatt ut av tjeneste i 1953 og lagret. Iom. at utbyggingen av Area 51 ikke begynte for alvor før med U2-prosjektet i 1955 var det derfor sannsynligvis C-124 Globemaster II eller C-97 Stratofreighter fra USAF som sto for transporten. Dog var det vel egentlig CIA som var "oppdragsgiver" og byggherre, så transporttjenesten kan jo ha blitt levert av så mangt. Men det er ikke mange propelldrevne dobbeltdekkere, utenom dem vi allerede har nevnt kommer jeg bare på det ene eksemplaret av Convair XC-99 som fløy i det amerikanske forsvaret på den tiden, men den typen var heller ikke så aktuell på Area 51. Last edited by KnutW; 05-07-2018 at 00:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,126
|
![]() Quote:
C-124 hadde vel bare begrenset plass til personell bakerst i 2.ndre etasje, Resten ble brukt til cargo. ![]() Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Jeg sa ikke at de forsvant, men at de ikke fløy i US Navy etter 1953. Det må ha vært artig å få sett den, har du noen bilder fra Opa Locka? Mht C-124 nevnes det i første post at personellet satt i annen etasje, så det kan vel stemme.
Dette er hva Wikipedia sier om saken, i den grad man kan stole på det som kilde: The Constitution had operational difficulties which prevented it from meeting its original design objectives. The large airframe needed more power than the four Pratt & Whitney R-4360s could deliver, and the engines had cooling problems. While this could be compensated for by flying with engine cowl flaps partially open, it increased drag and decreased range. The Navy operated the two Constitutions through the end of the 1940s and into the 1950s. By 1949 the Navy announced that it could no longer afford to operate them, and offered them to airlines on a five-year lease. There was no interest from airlines in using the Constitutions (the airline version was named the Model 189), so the Navy retired both aircraft in 1953. They went into storage at NAS Litchfield Park, Arizona in 1955. Both aircraft and 13 spare engines were sold for $97,785. Lockheed proposed the Model 389 and Model 489 airliners based on the Constitution, which would have accommodated up to 169 passengers. Neither of these "paper" projects received much interest from civil operators.[6] The first Constitution was brought to Las Vegas, where it served as an enormous billboard for Alamo Airways,[7] before being scrapped by Howard Hughes when he acquired the property.[6] The second Constitution was flown to Opa-Locka Airport, Florida, where it was damaged by an internal fire. It was stored on the airfield until the mid-1970s, then was towed to an empty lot several miles from the airport. There were plans to convert it to a restaurant and museum theme park. The project never materialized and the airplane was destroyed due to lack of funding and pressure from the city to have it removed.[8] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 251
|
![]()
Den Constitution som tilbrakte tid i Opa Locka var eid av Hank Warton. En av den tidens store luftpirater. Les gjerne mer her på Fredrik Lagerquist's geniale blogg:
http://lae.blogg.se/2009/october/war...stitution.html Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Det var bare Tjøntveit som manglet i den historien, takk for at du deler!
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Propellfly på kortbanenettet | Radiv | Småprat | 4 | 23-09-2017 16:30 |
Birstrike propellfly | kekker | Flyteknisk forum | 1 | 12-09-2016 11:56 |
Molde - to propellfly | 77W | Flyforum | 5 | 03-02-2011 18:16 |
Braathens propellfly | Trety | Flyhistorisk forum | 2 | 13-04-2009 16:01 |