Jeg tror de kritiske røstene her glemmer et par ting.
I den primære målgruppen, som er flypassasjerer ute i distriktene som hittil bare har hatt Widerøe å forholde seg til, er det store forhåpninger til konkurrenten, og Giæver og Flyviking har opparbeidet seg litt "heltestatus", nærmest som David mot Goliat. Jeg tror disse personene (kundene) kommer til å tilgi og akseptere mye i en innkjøringsfase i håp om at det skal bli bra etterhvert som det får gått seg til.
Widerøe har tjent de samme passasjerene trofast i årevis, men de har også pådratt seg mye irritasjon, f.eks. billettprisene som har vært nevnt i dette forumet flere ganger som kun mulige fordi man er i en nærmest monopolsituasjon. Det samme med ofte uhensiktsmessige rutetider(manglende connections osv.).
Det må da være bare i luftfartsbransjen at man forventer seg at alt skal gå 100% på skinner etter dag en ved introduksjon av noe nytt og komplisert, det være seg datasystemer, trafikkreguleringssystemer, ny lufthavn (
OSL) eller nye flytyper (B787). I alle andre områder i samfunnet tar man høyde for innkjøringsfase, men i luftfart går flyselskaper og andre tilbydere høyt opp på banen og får passasjerer og andre til å tro at fra dag x klokken y fungerer alt optimalt med det nye. Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle.
Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.