Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2017, 21:33   #321
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Må si jeg er litt overrasket over holdningen til enkelte her på forumet. Her starter et nytt norsk flyselskap med sine første flygninger. Norske eiere, norske piloter og norskregistrerte fly.

Likevel har man en trang til å kritisere og klage på alt de gjør og ikke gjør. Greit at ikke alle ønsker dem lykke til, men å kun se etter feil og problematisere alt FV gjør er lite konstruktivt. Når det i tillegg går over i personangrep blir det bare trist på et flyforum. Håper at flygende, bakkeansatte og andre i bransjen hever seg over sånt og fortsetter å bidra på forumet.

Jeg synes det er hyggelig med enda et norsk flyselskap og ønsker dem hell og lykke. Tror dem trenger det i en presset bransje, så får tiden vise om de klarer seg over kneika.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2017, 21:52   #322
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Må si jeg er litt overrasket over holdningen til enkelte her på forumet. Her starter et nytt norsk flyselskap med sine første flygninger. Norske eiere, norske piloter og norskregistrerte fly.

Likevel har man en trang til å kritisere og klage på alt de gjør og ikke gjør. Greit at ikke alle ønsker dem lykke til, men å kun se etter feil og problematisere alt FV gjør er lite konstruktivt. Når det i tillegg går over i personangrep blir det bare trist på et flyforum. Håper at flygende, bakkeansatte og andre i bransjen hever seg over sånt og fortsetter å bidra på forumet.

Jeg synes det er hyggelig med enda et norsk flyselskap og ønsker dem hell og lykke. Tror dem trenger det i en presset bransje, så får tiden vise om de klarer seg over kneika.
Jeg har bevist valgt å gå mer å mer til andre fora en dette her. For mye skjit og personangrep og kritikk dersom man forsøker å bidra med noe. Synes også moderatorene lar alt for mye gå.

Når det gjelder Fly Viking så ønsker jeg de all mulig lykke til. Tviler ikke et sekund på at de opererer på en trygg måte. Noe annet er rett og slett for dumt.
Ola er en kontroversiell person og ikke alt vil gå på skinner i begynnelsen, men han er ikke alene. Flere folk som bidrar der.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2017, 22:39   #323
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg har bevist valgt å gå mer å mer til andre fora en dette her. For mye skjit og personangrep og kritikk dersom man forsøker å bidra med noe. Synes også moderatorene lar alt for mye gå.
Det er synd, vi trenger dere som jobber i bransjen her på forumet hvis det skal bli noe kvalitet over det! Håper som sagt at dere hever dere over bedreviterene, de finnes over alt, for alle som har en jobb som stikker seg litt frem.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 00:17   #324
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Norge Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva sier regelverket ang avising og temperatur?
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil jeg tro?

Ikke sikker på temp det var i går, og heller ikke hva regelverket sier. Hvor mye kan kapteinen bestemme selv og ikke?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 00:27   #325
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Jo nærmere null, jo mere tull... I går var det -1 i TOS mener jeg å huske. Det er en lumsk temperatur, vil jeg påstå. Men nå synes jeg vi skal la dette ligge om noen ikke kan uomtvistelig besvise at de gikk uten å deice. Det er litt dårlig stil å synse mye rundt dette uten å være sikker.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 00:44   #326
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hva sier regelverket ang avising og temperatur?
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil jeg tro?

Ikke sikker på temp det var i går, og heller ikke hva regelverket sier. Hvor mye kan kapteinen bestemme selv og ikke?
Kapteinen bestemmer men følger jo regelverket.
Ikke mye slakke der, og ingen Kaptein jeg vet om får ekstra betalt for ikke å ta turen til de-ice.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 00:46   #327
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Jeg har jobbet som Kaptein for noen dr!t selskap og prøver de å si at jeg skal fly med overlast eller skippe de-icing så ber jeg å få det skriftelig.
Aldri vært noen problemer etter det.

Last edited by LN-RTP; 28-03-2017 at 00:49.
Old 28-03-2017, 00:52   #328
73H
NorFlyer Front Row

Norge

Det var mange som snakket om at Norwegian ikke hadde livets rett tidlig 2000 også, så jeg har ingen betenkeligheter med at Fly Viking starter opp konkurranse mot Widerøe og med relativt grei margin vil lykkes. All den tid selskapet gir kunden en fordel kontra alternativet (pris med stor P) og leverer det samme som de selger så vil de ha en viss kundetilstrømning. Med kun ett alternativ tidligere og litt i overkant stive priser hos denne aktøren, så har dette mer eller mindre vært et tilbud forbeholdt businessmannen som enten skal på jobb eller oppdrag (firmaet betaler) i grisgrendte strøk enn det har vært for menigmann. Fly Viking vil garantert åpne opp markedet mer for fritidsreiser også i de nevnte grisgrendte strøkene, noe som trolig vil være nøkkelen for Fly Vikings suksess i tiden som kommer - de kan ikke belage seg på business only, men må også sørge for å få opp belegget så mye som overhodet mulig slik kan kostnaden pr sete holdes nede. Lave priser genererer mye ny trafikk!

I 2017 passerer vel Norwegian SAS på samtlige parametre, så at det er mulig å starte med omtrent blanke ark sier jeg ikke mer om.

De av dere som insinuerer at Ola risikerer eget liv og helse ved å gjøre enkelte operasjonelle valg tror jeg kan evaluere litt videre. Ryanair deicer i enkelte tilfeller i opp mot 10 plussgrader "just to be safe", mens enkelte russiske selskaper sjelden eller aldri deicer. Det betyr ikke at alle fargevariantene imellom disse ytterpunktene er forbudt eller uforsvarlig - vurderingen er helt og holdent opp til de som flyr basert på en mengde variabler. Jeg har vanskelig for å tenke meg at Ola gikk på jobb i dag tidlig for å leve på kant med livet.

Lykke til Ola!
73H is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 00:58   #329
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
.
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil je
Joda, tørr snø blåser vel av, men det kan være frost og is under, spesielt hvis flyet har overnattet utafor i vær og vind.
Hadde flyet stått i oppvarmet hangar så kan den den tørre snøen smelte og fryse igjen mens paxen går ombord og det snør fortsatt.
Kanskje ser dette enkelt ut fra et passasjer vindu men det er så mye på spill at en flyger, eller et selskap tar ikke sjansjen på at noe blåser av.
I verste fall dør 35 pax og crew og i beste fall sparer man noen tusen på å ikke de-ice.
(Husk også at en motor kan stoppe nøyaktig på V-1 og da kan litt snø eller is være en dødsdom selv om flyet har hestekrefter nok til å komme seg av banen med 2-3 eller 4 motorer på full guffe.)

Jeg har fløyet endel i Alaska, i Sibir og i Norge på vinteren og har respekt for is og snø.
Der hjelper ikke synsing og pytt-pytt

Last edited by LN-RTP; 28-03-2017 at 03:55.
Old 28-03-2017, 06:33   #330
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Sist uke fløy min kollega med første SAS avgang til Stockholm fra Oslo. Jeg fløy Norwegian 5 minutter før...men landet sist fordi det kun var Norwegian som tok seg "bryderiet" og/eller kostnadene ved å av-ise vingene... Så bildet kan være mer nyansert enn det man leser her...
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 07:08   #331
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Sist uke fløy min kollega med første SAS avgang til Stockholm fra Oslo. Jeg fløy Norwegian 5 minutter før...men landet sist fordi det kun var Norwegian som tok seg "bryderiet" og/eller kostnadene ved å av-ise vingene... Så bildet kan være mer nyansert enn det man leser her...
Jeg mener å ha lest for noen år siden at SAS på Arlanda foretar av-ising mens flyet står ved gate.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 07:21   #332
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Jeg mener å ha lest for noen år siden at SAS på Arlanda foretar av-ising mens flyet står ved gate.
Dette var i Oslo og vi var parkert ved siden av hverandre...
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 07:24   #333
Concorde98
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
På Arlanda avises det ved gate. Opplevde det sist i desember, forøvrig SE-RJS da.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 08:11   #334
splasher
YGBSM

splasher's Avatar

Konkurranse er sunt. Lykke til, FlyViking!
Old 28-03-2017, 13:03   #335
Belarnion
ScanFlyer Blue

Jeg tror ikke de trengte å de-ice i Bodø i går.
Kjapt bilde med FlyViking og to gule sprutebiler fra i går:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FlyViking.jpg
Views:	910
Size:	427.7 KB
ID:	42523  
Old 28-03-2017, 14:38   #336
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Jepp. Det ene flyet kan for eksempel ha kommet fra nattlig vedlikehold i hangaren. Det kan også være såpass lokalt at det ene flyet sto i skyggen mens det andre har fått morgensol på vingene. Har selv opplevd å gå mellom to fly samme morgen der det ene trengte deice og det andre var isfritt. Ingen dropper deice for moro skyld. Ref. "If you think safety is expensive, try an accident."
semmern is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 14:46   #337
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Avisa Framtid i nord har laget rapport fra første flygning fra Tromsø til Hammerfest. Her er det mat både for de som vil la seg begeistre og for de som vil la seg irritere

http://www.framtidinord.no/pluss/201...n-14510258.ece

Quote:
Med hjerteskjærende skrik, latter og applaus, landet Ola Giæver mandag morgen på Hammerfest lufthavn.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 14:51   #338
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Avisa Framtid i nord har laget rapport fra første flygning fra Tromsø til Hammerfest. Her er det mat både for de som vil la seg begeistre og for de som vil la seg irritere

http://www.framtidinord.no/pluss/201...n-14510258.ece
Betalingsmur, kommer ikke inn til artikkelen.
Old 28-03-2017, 16:41   #339
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Betalingsmur, kommer ikke inn til artikkelen.
Takk for info. Utrolig irriterende at folk ikke opplyser om dette..
oskarflekkefjord is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 22:05   #340
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by oskarflekkefjord View Post
Takk for info. Utrolig irriterende at folk ikke opplyser om dette..
Samtidig litt lett å overse for dem som har tilgang, og bare klikker seg inn som vanlig
Flygplan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules