Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2017, 11:55   #261
Flygplan
ScanFlyer Blue

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Det kommer helt an på hvilket ståsted du har.

For meg oppfattes dine innlegg som et partsinnlegg fra en som har tilknytning til FV enten som ansatt eller som innleid kommunikasjonsrådgiver.

Jeg har sett tilsvarende tidligere, bl.a. i forbindelse med SAS krisen i November 2012. Da dukket plutselig flere nye aktører opp i diskusjonsfora i E24, DN, Aftenposten etc. som tydelig hadde en agenda om å bidra til at SAS havarerte. Nær døgnet rundt svarte de nye profilene, som bedyret at de var uten bindinger og ekstremt opptatt av flyindustrien, på pro SAS innlegg. Sov de ikke? - eller var det et team bak profilene?...

De forsvant like plutselig som de dukket opp - så mye for deres oppriktige interesse for luftfart.

Hvem var de? Jobbet for en konkurrent som i dine termer i så fall ville i en periode blitt "monopolist" på det norske markedet? Var de noen som spekulerte i aksjer og som så for seg en stor verdiøkning av konkurrenten sine aksjer i tilfelle SAS havari? Representerte de noen som hadde interesse av oppkjøp av verdiene i et konkursbo?
De seilte uansett under falsk flagg.

Beklager men min personlige oppfatning plasserer deg i same kategori.

Moderator må vurdere om dette innlegget er "innafor"
De på E24 forsvant ikke like fort som de kom, de forsvant når kommentarfeltet sluttet å være anonymt. Det gjorde pro SAS-kommentarene der også.

At Giæver ikke er en anonym mann med sine kommentarer på Facebook er en vesensforskjell.

Last edited by Flygplan; 25-02-2017 at 11:57.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 14:48   #262
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
. Jeg setter meg heller i en robåt over fjorden, enn i et fly hos en mann som har havarerte fly som coverbilde på sin facebook-side.
Old 25-02-2017, 15:01   #263
jaas
ScanFlyer Blue

Ser foreløpig ikke ut som om det er noe fart i billettsalget til FV.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 20:18   #264
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Har FV hatt noe reklame (foruten mediaomtale) i det høye Nord?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 21:32   #265
ENBO
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Har FV hatt noe reklame (foruten mediaomtale) i det høye Nord?
Hvis vi inkluderer Bodø i "høye Nord", har det - etter det jeg har observert i lokalpressen - ikke vært reklame. Det eneste av en form for markedsføring er artiklene i Luftfart.media.

Forøvrig er det jo en amatørmessig billettbestilling hos FV; en dagstur Bodø-Tromsø gir retur bortimot to timer før man har startet fra Bodø...

Et tillegg: FV har vel ikke SCAT-1?

Last edited by ENBO; 25-02-2017 at 23:04.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 01:58   #266
eriwe737
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Kikket etter havarerte fly på FB siden, men så ingen. Har du lenke?
Bla litt i forsidebildene til Ola, 7. januar 2015 = LN-WIF drittmobil så får ikke lagt med linken.
eriwe737 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 02:52   #267
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg setter meg heller i en robåt over fjorden, enn i et fly hos en mann som har havarerte fly som coverbilde på sin facebook-side.
Men å fly med dem som havarerte flyet er ok?
Old 26-02-2017, 11:13   #268
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Ser foreløpig ikke ut som om det er noe fart i billettsalget til FV.
Hvordan ser du det? Så vidt meg bekjent ble 1-6 seter igjen funksjonen/indikasjonen slått av etter et par dager... Så den på/ble testet???, men vet ikke om den er tilbake.
Så om det er andre måter å "lese" solgte seter på uten å ha "innside" tilgang tar jeg gjerne imot lærdom....:-)
Old 26-02-2017, 11:48   #269
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hvordan ser du det? Så vidt meg bekjent ble 1-6 seter igjen funksjonen/indikasjonen slått av etter et par dager... Så den på/ble testet???, men vet ikke om den er tilbake.
Så om det er andre måter å "lese" solgte seter på uten å ha "innside" tilgang tar jeg gjerne imot lærdom....:-)
Ikke på annen måte enn at det stort sett står "4 " seter igjen til laveste pris på de fleste avganger. Dog noen få avganger "1" eller"5".
Forutsetningen for min vurdering er at prisene øker i. h. h. til fyllingsgrad, dvs. at eks pris 499 gjelder noen få seter.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 12:29   #270
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Det finnes mange maater aa lese inn dette paa, Flyviking gir jo en god del bort "gratis" ved aa vise deler av spoerringen i URL'en - med litt Excel kunnskaper kan man lett lese inn alle tilgjengelige priser i ukene fremover. Mange reiseportaler som ikke tilbyr bestilling benytter slik skjermskraping til aa hente inn informasjon (det jeg beskriver overfor er bare en knoett liten del av metodene som benyttes) det var nettopp derfor man maatte gaa via en Captcha ved bestilling av Ryanair.

Legger man til grunn at Flyviking ikke er noen veldedighets organisasjon og realistisk innser at Flyviking oensker aa tjene penger, saa ligger det mye beregninger som automatisk oeker prisene etterfom flyene fylles opp, jeg har selv jobbet med slike modeller - baade utvikling og bruk. Og det jeg ser med et raskt blikk paa Lavpriskalenderen er at det ikke er solgt mye.

En learer jo mye med aa gaa igjennom AeroCRS sidene.
Old 26-02-2017, 14:30   #271
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Men å fly med dem som havarerte flyet er ok?
Å fly med et flyselskap som åpent innrømmer feil, tar interne runder på saken og er helt transparent for statens havarikommisjon er meg helt problemfritt. Widerøe opererer i de hardeste forholdene vi har i Norge, ja sågar i hele verden.

Et flyselskap som ikke har noe erfaring, som gror fram fra smålighet, storkjeftighet og en fornemmelse av bitterhet - det er for meg oppskriften på fare. Når Ola Giæver går på tvers av det statens havarikommisjon har kartlagt, og forsøker skape "politiske" poeng av havarier pga de forhold som begge selskap skal fly i (fallvinder, små flyplasser med dårlige innflyvningshjelpemidler og lite radardekning, harde værforhold).... Det er direkte frastøtende. Og som sådan hårreisende å ha som offentlig bilde på facebook. Å gå i konkurranse er greit, men man argumenterer ikke med havarier hvor menneskeliv kunne gått tapt. Det er ufint og vitner om ekstremt dårlig avreagering og/eller forståelse for operative forhold. Og det, det er meget dårlige egenskaper å ha som CEO i et flyselskap.
I krass kontrast kan man gjerne se til Carsten Spohr og hans sympatiske vesen etter Germanwingsulykken.

Last edited by Polaris; 26-02-2017 at 14:33.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 15:49   #272
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Å fly med et flyselskap som åpent innrømmer feil, tar interne runder på saken og er helt transparent for statens havarikommisjon er meg helt problemfritt. Widerøe opererer i de hardeste forholdene vi har i Norge, ja sågar i hele verden.

Et flyselskap som ikke har noe erfaring, som gror fram fra smålighet, storkjeftighet og en fornemmelse av bitterhet - det er for meg oppskriften på fare. Når Ola Giæver går på tvers av det statens havarikommisjon har kartlagt, og forsøker skape "politiske" poeng av havarier pga de forhold som begge selskap skal fly i (fallvinder, små flyplasser med dårlige innflyvningshjelpemidler og lite radardekning, harde værforhold).... Det er direkte frastøtende. Og som sådan hårreisende å ha som offentlig bilde på facebook. Å gå i konkurranse er greit, men man argumenterer ikke med havarier hvor menneskeliv kunne gått tapt. Det er ufint og vitner om ekstremt dårlig avreagering og/eller forståelse for operative forhold. Og det, det er meget dårlige egenskaper å ha som CEO i et flyselskap.
I krass kontrast kan man gjerne se til Carsten Spohr og hans sympatiske vesen etter Germanwingsulykken.
WF åpent innrømmer feil? Ved å sette fartøysjefen her i stilling som flyvesjef i ettertid? Jaja,vi er i allefall uenige om det.

Jeg flyr helst med de som har færrest ulykker for min del.
Old 26-02-2017, 15:58   #273
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Vi trenger begge selskaper, og konkuranse på rutene.

Widerøe må også tjene penger, men trenger noen til å pushe litt.
Helt klart plass til begge!
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 16:09   #274
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Vi trenger begge selskaper, og konkuranse på rutene.

Widerøe må også tjene penger, men trenger noen til å pushe litt.
Helt klart plass til begge!
Absolutt. FV trenger nok noe tid å finne hvilke ruter som i praksis kan være lønnsomme, markedsundersøkelser sier ikke alltid så mye om realitetene. Men om eller når det skjer sitter vi som flyr ofte i nord med et bedre flytilbud enn vi gjorde før.
Old 26-02-2017, 16:47   #275
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
WF åpent innrømmer feil? Ved å sette fartøysjefen her i stilling som flyvesjef i ettertid? Jaja,vi er i allefall uenige om det.

Jeg flyr helst med de som har færrest ulykker for min del.
Har du i det hele tatt lest den *upartiske*, *faglige* etterforskningen av saken? Som ligger offentlig?
Du beviser iallefall at du har lite peiling på sammenheng mellom sikkerhet og luftfart. Eller at du bare troller. Who knows. Sistnevnte er iallefall best for din del, hvis ikke anbefaler jeg å lese deg litt opp (y)
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2017, 16:59   #276
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Har du i det hele tatt lest den *upartiske*, *faglige* etterforskningen av saken? Som ligger offentlig?
Du beviser iallefall at du har lite peiling på sammenheng mellom sikkerhet og luftfart. Eller at du bare troller. Who knows. Sistnevnte er iallefall best for din del, hvis ikke anbefaler jeg å lese deg litt opp (y)
Ja, jeg har lest rapporten i sin helhet.
Old 26-02-2017, 18:11   #277
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Melding fra moderator:

Da avslutter vi diskusjonen om Widerøe og ulykker. Den er lite relevant for denne tråden.
Old 27-02-2017, 19:28   #278
Herlov
ScanFlyer Molded

Men tilbake til topic; er det noen som har tatt den helt ut og bestilt med FlyViking?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2017, 22:55   #279
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Tenkte faktisk seriøst å ta en tur med de fra Bodø til Tromsø lørdag 1. april, men Giæver & co tar fri i helgen, og det er den eneste dagen jeg kan. Så ja, men nei.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2017, 17:31   #280
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Norge Re: FlyViking - diskusjonstråd

Noen som har booket tur enda?
Viktig å bruke dem, selv om konkurrenten setter ned prisene, går Viking dukken er vel prisene kvikt tilbake!
Radiv is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules