![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Ja, kanskje det. Anbud har sin misjon hvis man kan godtgjøre at det vil være reell konkurranse om disse. Uten konkurranse blir anbud kun en gavepakke til den ene som kan oppfylle kravene. Da må man løse dette på en annen måte. Problemet er da EØS avtalens krav om anbud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det tør jeg ikke si noe om, men basert på tidligere observasjoner så er man ikke spesielt slepphendte med avvik fra de generelle prinsippene om anbud. Da spørs det hva som er en realistisk løsning som tilfredsstiller kravene i EØS- avtalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Norge, og spesielt Nord-Norge, ligger i ytterkanten av dekningsområdet for basestasjoner. Denne sida gir en indikasjon på hvor god korrigering EGNOS gir i ulike deler av Europa: http://www.navipedia.net/index.php/EGNOS_Performances Så er det datalinken, som enten et fra geostasjonære satelitter eller fra en internett-tjeneste. De geostasjonære satelittene har god nok dekning til å fungere rimelig greit med håndholdte mottagere i store deler av Norge. At de ikke skal kunne mottas med gode antenner på et fly i Nord-Norge virker rart, selv om lokale forhold sikkert kan gjøre det vanskelig enkelte steder. Så vidt jeg vet, jobbes det med å forbedre korrigering i nord, både med forbedring av algoritmer og flere RIMS-stasjoner, men jeg klarte ikke å finne igjen noen kilde. Alt i alt, er jeg ganske sikker på at EGNOS vil fungere bra på de aller fleste kortbaneflyplassene i Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Korleis EGNOS fungerar i detalj har eg ikkje inne. Men på 70 grader nord vil ein GEO-satellitt ligge litt over 10 grader over horisonten. Det er ikkje mykje. Dette signalet vil også ligge ca i Sør, så ein tole ikkje mykje hinder. Langt nord er signalvei gjennom atmosfæren lenger, og der er tidvis mykje større forstyrrelsar pga forskjellige fenomen. No er det vel desse forstyrrelsane i navigasjonssignalet data frå EGNOS skal korriger. Korreksjonane er kanskje så "treige"at utfall av datalinken nokre minutt ikkje har noko å seie (til dømes om eit fly på innflyging kjem i satellittskugge). Nokon her veit nok det betre enn meg. Trur eg må lese meir om dette.
Om dei får EGNOS til å virke, blir det isåfall i tide til neste utlysing?
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Etter hva jeg har blitt fortalt er det svært lite treghet i systemet slik at det aksepteres minimalt av signal loss. Derfor er det f.eks problematisk om et fly lager sin egen satelittskygge i en sving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Takk, det kan vel vere sannsynleg sidan farten er stor og posisjonsnøyaktigheita må vel vere på cm-nivå.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
Edit: Desse forstyrrelsane kan sjølsagt målast og ein kan lage statistikk og modellar på kor stort sannsyn ein har for signalbortfall. Då kokar der med til kva ein aksepterer av regularitet. Opphavet til forstyrringane er mellom anna årstidsavhengige, så det må kanskje målast over fleire år. Kan jo nemne at solsyklusen er på 11 år. Det kan vere relevant.
__________________
none.... Last edited by roger; 20-07-2014 at 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Ja, problemer med signal loss i f.eks. en sving som er en del av innflygingen er større jo lenger nord man kommer. Det gjelder ikke bare EGNOS for øvrig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Newcomer
Join Date: Jun 2013
Posts: 16
|
![]()
Amerikanerne har som regel de beste forklaringene på det meste innen luftfart.
EGNOS er det samme som det amerikanske WAAS. De som har tatt flytrening i USA de siste ti årene er godt kjent med disse systemene, ettersom det har blitt en del av pilotsertifiseringen. http://www.duncanaviation.aero/video...waas_works.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Og da har ESA tydeligvis startet undersøkelser mot Widerøe for mulig brudd på konkurranseregelverket.
http://live.tu.no/post/279730721
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Newcomer
Join Date: Jan 2017
Posts: 9
|
![]()
Om jeg ikke husker helt feil så sitter Widerøe på hele restlageret av SCAT-1 mottagere fra Universal Avionics (de gikk ut av produksjon for mange år siden). Jeg tror dette var en av grunnene til at kravet om å kunne bruke SCAT-1 ble fjernet fra utlysningen av FOT-anbudene, da det ville favorisere en aktør. Hvilke planer FV og DAT hadde for å oppnå tilsvarende regularitet som den WIF klarte etter innføringen av SCAT-1 vites ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
SCAT-1 er vel på vei til å bli erstattet med EGNOS som er den nye standarden som kommer i Europa om jeg ikke tar helt feil.
https://egnos-user-support.essp-sas....pv_map/map.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Newcomer
Join Date: Jan 2017
Posts: 9
|
![]()
EGNOS er bare brukbart der det er fri sikt til geostasjonære satellitter, som utelukker en del av flyplassene der SCAT-1 brukes i dag. Selv om hele Norge er innenfor dekningskartet til EGNOS så legger lokale geografiske forhold en del begrensninger på bruken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Hvordan skiller det seg fra SCAT-1? Det er vel basert på GNSS mottak der også? EGNOS støtter vel både GLONASS og snart Galileo slik at det er bedre dekning her i nord enn hva GPS kan tilby.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() Quote:
SCAT-1 baserer seg på korrigeringssignaler som er bakkebasert på den enkelte flyplass, mens EGNOS baserer seg på noen satelitter som går i bane over sentrale Europa(?), noe som vanskeliggjør line of sight bak høye fjell i f.eks. Lofoten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Propellfly på kortbanenettet | Radiv | Småprat | 4 | 23-09-2017 16:30 |
F-16 på kortbanenettet? | blazius | Flyforum | 20 | 22-10-2007 21:02 |
Ang. kortbanenettet | morr | Flyforum | 25 | 19-06-2006 18:41 |
Avgjørelse om kortbanenettet i dag? | LN-BRK | Flyforum | 9 | 01-11-2005 19:52 |
Ørland på kortbanenettet? | morr | Flyforum | 4 | 29-04-2005 14:10 |