Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2017, 10:27   #101
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Interessant. Kan du uddybe? Ifølge dig er det altså Norwegians måde at drive forretning på, som er problemet?
Norwegians DY operasjoner har hele tiden hatt samme rettigheter som SAS når det gjelder overfyving.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 12:05   #102
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Norwegians DY operasjoner har hele tiden hatt samme rettigheter som SAS når det gjelder overfyving.
Det er ikke korrekt. Russland tillater kun ett selskap pr land i Europa å fly over Sibir. Eneste unntak er UK der både BA og VS har fått tillatelse. Og dette avtales i forhandlingene med Russland. For Skandinavia så er det SAS som sitter på disse rettighetene. Norwegian ønsker at Norge bryter ut av dette samarbeidet for å fly til Asia, og så lobber de for det samme i andre land. For svenskene og danskene blir dette litt vanskeligere da SAS allerede flyr til Asia fra ARN og CPH.

Last edited by SQ321; 27-01-2017 at 12:10.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 12:15   #103
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Som SQ321 er inne på så må vi skille mellom Russland og Sibir. For ruter til f.eks BKK som går over det vestlige Russland har DC-8-63 rett. Her kan Norwegian fly i dag, men deres måte å organisere seg på gjør ikke det like enkelt. Derimot kan de ikke fly over Sibir uansett hvor flyene er registrert og de ansatte hører hjemme.
Det betyr at for Sørøst-Asia er mulighetene for Norwegian der, mens Kina, Japan og Korea er i praksis blokkert
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 12:24   #104
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er ikke korrekt. Russland tillater kun ett selskap pr land i Europa å fly over Sibir. Eneste unntak er UK der både BA og VS har fått tillatelse. Og dette avtales i forhandlingene med Russland. For Skandinavia så er det SAS som sitter på disse rettighetene. Norwegian ønsker at Norge bryter ut av dette samarbeidet for å fly til Asia, og så lobber de for det samme i andre land. For svenskene og danskene blir dette litt vanskeligere da SAS allerede flyr til Asia fra ARN og CPH.
Så med andre ord gjelder dette også for ruter fra Frankrike, Spania og UK (fordi) BA og VS har brukt opp kvoten.
Nå kan vel ikke Norge bryte av et samarbeid - det er ikke et samarbeide, men at Skandinavia I Internasjonal Luftfarts Sammenheng er definert som et Område (andre land rundt I verden er også kombinert til områder). Så det Norgwegian ønser er en endring av definisjonen - en definisjon som regulerer en mengde andre områder og vil kreve svært mange avtale endringer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 12:29   #105
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,639
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Må bare innrømme at det jeg har hørt fra Norwegian sannsynligvis i så fall kun gjelder den europeiske delen av Russland. Er det noen som har lest eller vet hvor man kan finne denne avtalen, regner med at den er offentlig tilgjengelig?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 12:53   #106
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er ikke korrekt. Russland tillater kun ett selskap pr land i Europa å fly over Sibir. Eneste unntak er UK der både BA og VS har fått tillatelse. Og dette avtales i forhandlingene med Russland. For Skandinavia så er det SAS som sitter på disse rettighetene. Norwegian ønsker at Norge bryter ut av dette samarbeidet for å fly til Asia, og så lobber de for det samme i andre land. For svenskene og danskene blir dette litt vanskeligere da SAS allerede flyr til Asia fra ARN og CPH.
Det må være langt flere unntak enn UK - Asiana og Korean - ANA og Japan Airlines. Hvis Kina trafikken går over Sibir er vel Kina også et unntak ? Muligens Taiwan også. Så det finnes en mengde unntak.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 12:54   #107
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Vare sig Korea eller Kina är Europa.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 13:21   #108
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Vare sig Korea eller Kina är Europa.
Reglene gjelder I begge retninger (noe som glemmes altfor ofte) så f.eks. Korean må følge akkurat de sammee reglene for flygninger fra Asia til Europa - det er derfor de har fløyet Seoul - Oslo som charter og ikke åpnet regulær rutetrafikk, det er også en begrensing på antall ordinære flygninger I uken (det har ikke kommet frem I denne diskusjonen fordi antallet ruter fra Skandinavia til Asia over Sibir er såpass lavt at en ikke er nærheten av begrensingen), men fra f.eks. Korea er antallet ruter stort nok at det også blir begrensinger.

Korean har jo benyttet seg av CSA's rettigheter mellom Seoul og Prag.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 10:49   #109
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Reglene gjelder I begge retninger (noe som glemmes altfor ofte) så f.eks. Korean må følge akkurat de sammee reglene for flygninger fra Asia til Europa - det er derfor de har fløyet Seoul - Oslo som charter og ikke åpnet regulær rutetrafikk, det er også en begrensing på antall ordinære flygninger I uken (det har ikke kommet frem I denne diskusjonen fordi antallet ruter fra Skandinavia til Asia over Sibir er såpass lavt at en ikke er nærheten av begrensingen), men fra f.eks. Korea er antallet ruter stort nok at det også blir begrensinger.

Korean har jo benyttet seg av CSA's rettigheter mellom Seoul og Prag.

Årsaken til at Russerne har begrensninger over Sibir er av politiske og militære hensyn. sammenligninger mellom Europa og Asia er ikke relevant pga politiske forhold og historikk opp gjennom årene. Avtalen med Russland er spesifisert pr korridor over Sibir og det er egne definisjoner om hvor mange Skandinavia-Asia flighter som kan gå over Sibir og hvor mange flighter pr. korridor. Flere av korridorene er fulle slik som Skandinavia - Kina. I dag er denne på 14u flights som SAS benytter fult ur på CPH-PEK/PVG. (HKG er egen korridor).
På den andre siden er det ikke slik at samme kapasitet gjelder andre veien for Kinesiske selskap over Sibir til Skandinavia. Her er det egne avtaler Kinesere og russere i mellom. Når det gjelder Korean så stemmer det ikke at de kun er operert som charter. De har valgt å operer flere avganger som rute for nettopp å kunne fly over Sibir. Du skriver at Korea har stort nok med ruter til at de er nære begrensningene? Det stemmer i så fall ikke. Det er ikke direkteruter til Skandinavia utover sommer opsene til OSL som er relativt begrenset.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 14:46   #110
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Helsides artikkel i Finansavisen i dag der NHO Reiseliv v/Kristin Krohn Devold og store norske reiselivsaktører legger press på norske myndigheter for å få en løsning på problematikken da dagens skandinaviske avtale er et stort hinder for en direkterute mellom Norge og Kina. Det nevnes at Norge bør bryte ut av det skandinaviske samarbeidet - "samarbeidet"..... Taktisk tidspunkt ift Brendes møte med Russland i disse dager.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2017, 15:19   #111
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Helsides artikkel i Finansavisen i dag der NHO Reiseliv v/Kristin Krohn Devold og store norske reiselivsaktører legger press på norske myndigheter for å få en løsning på problematikken da dagens skandinaviske avtale er et stort hinder for en direkterute mellom Norge og Kina. Det nevnes at Norge bør bryte ut av det skandinaviske samarbeidet - "samarbeidet"..... Taktisk tidspunkt ift Brendes møte med Russland i disse dager.
Spin off fra artikkelen i Finansavisen forrige uke:

Quote:
Norske myndigheter må sikre at flere norske flyselskaper får tillatelse til å fly over Russland, mener NHO Reiseliv i forbindelse med Kina-besøket denne uken.
http://e24.no/makro-og-politikk/kina...-kina/23965962
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2017, 15:30   #112
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 398
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
(HKG er egen korridor).
Men den går nord for Tibet? Det er vel ingen som flyr over det nordtibetanske platået?
Til BKK og deromkring flyr man vel sør for Himalaya selv om det er en del lenger, så HKG definerer vel omtrent grensa for når man flyr nord for Tibet?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2017, 10:19   #113
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Overflyvningsrettigheter over Russland ble tatt opp som tema på denne ukens ministermøter i Moskva, uten at det ble så mye annet konkret enn at begge lands myndigheter er enige om å sette ned en arbeidsgruppe til å se på dette. Så er uansett ikke noe som løses i morgen, men er første gang på lenge det tas opp på såpass høyt nivå, men nå har det heller vært få norske ministere på Moskva-besøk de siste årene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 09:53   #114
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

I dagens DN (betaling) er tema overflyvningsrettigheter over Russland.

SAS og Eivind Roald advarer sterkt mot at Norge evt går ut av det skandinaviske "samarbeidet". Det kan skade forholdet til Russland og sammenligner det med Brexit og at det kan få uante konsekvenser. Han mener at dagens skandinaviske samarbeid er en stor styrke noe også Norweigan tjener på .

Dette blir så dumt som det bare kan bli....

Det er i samme artikkel der SAS tviler på at det finnes grunnlag for en Kinarute fra OSL..

https://www.dn.no/nyheter/2017/04/27...ftfarts-brexit

Jeg er nesten litt skremt at Eivind kan finne på å si noe slikt. Jeg forstår at SAS ønsker å beskytte seg og unngå unødvendig konkurranse, men dette blir så åpenbart idiotisk at de burde ha holdt kjeft.

Last edited by SQ321; 28-04-2017 at 10:08.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 10:51   #115
Makrell i tomat
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 65
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Skremmende, han snakker som om SAS er en etterlevning fra Kalmarunionen. Heldigvis har Kjos, Avinor og samferdselsminister i Norge større planer enn å være melkeku for København og Stockholm. Bare å bryte ut av hele greia.

NB! Helsinki har 6 ruter til Kina.

Last edited by Makrell i tomat; 28-04-2017 at 10:58.
Makrell i tomat is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2017, 19:01   #116
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Finland og Russland har blitt enige om en ny avtale som gir Finland (da Finnair) muligheten til å øke overflyvningene til Øst Asia fra 74 til 80 ukentlige fra sommeren 2018
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2017, 21:30   #117
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Finland og Russland har blitt enige om en ny avtale som gir Finland (da Finnair) muligheten til å øke overflyvningene til Øst Asia fra 74 til 80 ukentlige fra sommeren 2018


Må de fly fra Finland? Eller kan de fly fra f.eks Norge?


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2017, 21:31   #118
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Må de fly fra Finland? Eller kan de fly fra f.eks Norge?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Det er finske rettigheter så kan bare brukes derfra, men Finnair er designated carrier (kun et selskap får bruke den)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 00:50   #119
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Syntes det er rart at Russiske fly får fly fritt over scandinavia når ikke scandinaviske fly kan fly fritt over Russland. Dette høres ut som meget dårlig forhandling. Nekter og tro f eks kina finner seg i noe sånt.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2017, 09:43   #120
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Har Norwegian Air Shuttle några Boeing 787 på sitt norska AOC nu?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 19:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.