![]() |
|
![]() |
#481 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]()
Takk, ser nå at det er LN-RKM som står skadet på EWR med bulk i motoren
http://www.check-in.dk/trappe-beskad...ngdistancefly/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]()
Litt kjedelig hvis skaden gjør at det løsner underveis, flyet må diverte, for ikke snakke om media oppslaget som da dukker opp hvis et flyselskap tok av med en skade de kjente til. Det kan fort bli en PR-messig katastrofe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
Man følger hva manualene sier. Hvis boken sier no-go, så er det no-go. Ferdig snakket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Quote:
Skjønner det er lite rom for praktiskeløsninger, og kanskje likegreit da dårlige vurderinger kunne satt flyet i fare! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]() Quote:
Og som Cecilie skriver, når du har noe uforutsett, støtter du deg til MEL-manualen som lister hva som er tolerabelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,655
|
![]()
I tillegg vil AMM (Aircraft Maintenance Manual) kunne gi deg limits for hva du kan og ikke kan fly med, f.eks. når det gjelder lekkasjer (fuel, olje, etc) og i tillegg hvor ofte et avvik må inspiseres eventuelt hvor lenge du kan fly med det.
Det samme kan sies om SRM (Structural Repair Manual). Den gir deg rimelig klare retningslinjer når det gjelder strukturskader, hva du kan fly med (Acceptable damage) og hvor lenge du kan fly med det før "final repair" og hvor ofte vedkommende skade eventuelt må re-inspiseres. SRM vil også gi retningslinjer for hvordan en skade skal repareres. Vedrørende MEL, den henger sammen med CDL (Configuration Deviation List) som hva du kan fly med av "manglende deler" som fairings, seals, etc. Den gir også informasjon til crew og flight planning om eventuelle penalties på fuelforbruk og performance. |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
I dette tilfellet var den nok det. Det kan, hvis skaden er 'ufarlig nok' gis dispensasjon til å fly tilbake til hjemmebasen eller til verksted. Siden det ikke ble gjort, var nok skaden betydeliig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 380
|
![]()
Bemærkede, at RKS færget ned fra ARN til CPH i går og har fløjet en retur til NRT. I dag er den så sendt retur til ARN.
Er det mon første gang SAS bruger en 330 på Tokyo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
For noen år siden gikk en 330 både til NRT og PEK, men de går jo med en del restriksjoner pga vekt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
SK909 har i dag ETD 14.15.
Den skal iflg. FR24 flyves af LN-RKN, der i morges kom ind på tid som SK910. Mon det er pludselig opstået teknik eller bare en planlagt tur med skruetrækkeren? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
|
![]()
SK907 (LN-RKM) 11NOV har var først forsinket 30 min, så 30 til før de nå ble bedt om å gå av flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,298
|
![]()
Ny tid 14.30 står det nå.... får se da
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,298
|
![]()
909 er også 4,40 sein ut fra CPH
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
SK907 er på vei nå... 3 timer forsinket.
SK909 har enda ikke tatt av, der ser det også ut som LN-RKP er satt inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,298
|
![]()
RKP går som 909 ja
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status) | Airbus 330 | Flyforum | 159 | 11-05-2025 11:10 |
SAS, Antall SAS Avganger/Ankomster fra Evenes | Tarzan | Småprat | 3 | 05-04-2015 02:54 |
Oversikt/ forsinkelser - Wizzair KTW-NAP 2/8 | Jonek | Småprat | 7 | 27-08-2014 19:47 |
Hjelp til å finne oversikt over avganger fra OSL 19. April 2010? | -Daniel92 | Flyforum | 7 | 15-10-2010 22:04 |
DAT med ni kansellerte avganger fra Florø i går | FlightDeck | Flyforum | 19 | 03-02-2008 23:36 |