Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2016, 13:37   #1
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser Emirates nå kjører TV-reklame i Norge. Kan ikke huske og ha sett det tidligere?
De kan vel nok ikke få fyldt flyene :P
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2016, 15:12   #2
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Beer Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
De kan vel nok ikke få fyldt flyene :P
Det stemmer.

Breaking news!!! Leste for øvrig også at Copenhagen Connected legges ned da flyene der nede fyller seg selv og at selskapene ikke er interessert i subsidiene.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 22:17   #3
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
De kan vel nok ikke få fyldt flyene :P
Festlig. Flyene går veldig ofte OSL-DXB på nær MTOM pga seafood. Senest i dag gikk de med 20kg margin til max. Stinn brakke og 23tonn seafood.
På dager med mindre pax øker de cargo opp mot 40tonn.

Last edited by PointMergeArrival; 09-02-2016 at 22:21.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 23:26   #4
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 387
Default Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Festlig. Flyene går veldig ofte OSL-DXB på nær MTOM pga seafood. Senest i dag gikk de med 20kg margin til max. Stinn brakke og 23tonn seafood.
På dager med mindre pax øker de cargo opp mot 40tonn.
Litt på spøk så var det 29kg for de veide inn min håndbagasje mens det ene hjulet på kofferten min lå på vekta. Da håndbagasjen min ble tatt av sto vekta på 9kg, hehe.
Ikke stinn brakke. Det var opptil flere ledige seter i Biz(jeg satt her). Men fanteklassen var full. Jeg hadde i utg pkt fante billett og de forsøkte seg på oppgradering via mine poeng men jeg holdt ut og ble oppgradert på gate 50. Kom med EK160 til DXB nå:-) Det var dog rimelig fullt.
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2016, 02:10   #5
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Festlig. Flyene går veldig ofte OSL-DXB på nær MTOM pga seafood. Senest i dag gikk de med 20kg margin til max. Stinn brakke og 23tonn seafood.
På dager med mindre pax øker de cargo opp mot 40tonn.
Liten korrigering der.

MZFW (Max Zero-Fuel Weight) på 777-300ER som EK bruker er 237.682 kg.
MLAW (Max Landing Weight) på flytypen er 251.290 kg.
MTOW (Max Take-off Weight/Mass) er 340.194 kg.

Så. Om flyet er fullt:
Med pax og cargo, så ligger vi tett opptil eller akkurat på MZFW. Vanligvis tar de rundt 60 tonn med ramp fuel. Ved take off så har de brukt cirka ett tonn med fuel på taxi.

Regnestykket blir:

237.7 (ZFW)
+ TOF (Take off fuel) 59.0
= TOW (Take off Weight) 296.7.

Flymaskinen veier da 296.7 tonn ved take off. Og MTOW er da 340.2 tonn. Langt under maksgrensen for take off.

De brenner cirka 45-50 tonn med fuel i løpet av turen.

296.7 (TOW)
- 47.0 (Trip fuel)
= LAW (Landing Weight) 249.7 (MLAW 251.3)

Det vil si at om vi ligger akkurat på MZFW, så ligger vi langt under MTOW, men vi ligger også veldig nære MLAW.

Og det er MZFW eller MLAW vi regner ut underload fra. Så om vi sier at vi har 10 kilo å gå på, så er det ofte på MZFW eller MLAW. Aldri på MTOW, fordi at den er såpass høy. Det sier jo litt om kapasiteten til 77W. Vi kunne jo fuela 100 tonn, og flyet kunne grovt regna flydd i rundt 10-11 timer med den lasten.

Bear with me med formuleringene og at det muligens ble litt rotete dette, men skriver på mobil klokka to på natta.

Last edited by Michael; 10-02-2016 at 02:22.
Michael is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER Someone Flyforum 2 08-11-2016 11:20
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 Cecilie Bilder & foto 0 29-12-2014 16:34
SAS Trafikktall SEPT 2014 vstenhjem Flyforum 4 08-10-2014 13:19
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) HS-TLD Reiseforum 0 15-12-2013 16:21
Emirates sin første 777-300ER er her... LN-OSS Flyforum 10 15-03-2005 18:35


All times are GMT +2. The time now is 07:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.