![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
YHZ-ORD-SFO-CPH-BGO med Star Alliance i First og Business
Da kom dagen for å forlate Halifax for denne gangen, med kursen for San Francisco i første omgang og deretter hjem til Bergen med gode, gamle SAS. Når jeg er ute på tur den siste tiden, er det tydelig at en eller annen har en finger med i spillet. Om det er karma eller noe annet, er jeg foreløpig usikker på. La meg slå fast med en gang at amerikanske flyselskaper heller ikke er nummer én når det kommer til kundebehandling.. Ble du nysgjerrig nå? Jeg kan si med sikkerhet at pulsen allerede var godt over 200 før jeg fikk satt mine bein inne på Halifax Airport. Hvor skal jeg begynne? Her er den første og opprinnelige reiseruten jeg bestilte i oktober gjennom United sin hjemmeside for turen fra Halifax til San Francisco: UA 6203 YHZ-ORD 07:19 AM CRJ 700 First UA 499 ORD-SFO 10:36 AM Airbus 319 First Jo, den opprinnelige reiseruten som ble bestilt gikk ut på første fly klokken 07:19 fra Halifax (YHZ) til Chicago (ORD), med halvannen times ventetid til neste flygning mot San Francisco (SFO). Jeg sjekker inn over Internett i underkant av 24 timer før oppsatt avgangstid, og aner fred og ingen fare. United registrerer telefonnummeret og e-posten min slik at de kan kontakt meg dersom det skulle bli noe kødd. Presis klokken 14:35 tikker det inn en melding fra United. UA 499 er kansellert, og jeg må gå på nettet for å fikse ombooking. Greit nok tenker jeg i mitt stille sinn, og fokuserer på at UA har ørten forskjellige avganger mellom Chicago og San Francisco på en torsdag i desember. Jeg er tross alt ferdig med semesteret her borte, og humøret er dermed solid. Jeg kommer hjem, skrur på PC-en, fyrer opp united.com og sjekker opp bookingen min. I H******!! Hvem har flyttet meg fra First til Economy på strekket ORD – SFO?? Øynene mine går totalt i flammer, selv om jeg fortsatt har First fra YHZ til ORD. Det er absolutt ikke dette jeg har betalt for. Det er ikke en interkontinental flygning, men en flytid på over fire timer er neppe behagelig i sete 27 A i en tilårskommen 757 – 300. For meg blir det som å gi deg en Hyundai, når du faktisk har betalt for en Mini. United skal ha pluss for at de forsøker å gi meg en ny flytype i loggen, og med 35 i venteliste for First er dette prosjektet helt sjanseløst. Jeg forsøker å være positiv, og trøster meg med at jeg kun ankommer San Francisco halvannen time senere enn den opprinnelige reiseplanen. Reiserute nummer to ser dermed slik ut: UA 6203 YHZ-ORD 07:19 AM CRJ 700 First UA 499 ORD-SFO 12:05 PM Boeing 757-300 Economy (27 A) Men trodde dere moroen var over nå? DEFINITIVT ikke! Mens jeg inntar en overraskende god burger og min siste Rickard` s i Canada for denne gang, sjekker jeg status på flygningen fra Halifax til Chicago med rutenummer UA 6203. ![]() Status er følgende: ”Canceled due to severe weather conditions in our route network”. Dere tror at jeg er en glad mann nå? Da tar dere kraftig feil. En ny porsjon banneord brer seg, og jeg er glad det kun er kanadiere i min umiddelbare omkrets på restauranten. Ingen melding eller e-post fra United denne gangen, her er det tydelig at man må stole på seg selv og egne ferdigheter. Det er helt greit da jeg er nokså reisevant på egenhånd. Logger inn på united.com for å se hvilket påskeegg de kommer opp med. Ny reiserute er som følger: UA 3278 YHZ-ORD 16:00 PM CRJ 700 First UA 741 ORD-SFO 19:20 PM Airbus 320 Economy (35 C) Strekningen ORD-SFO er fortsatt i Economy, og jeg KOKER i hele kroppen. Grunnen er enkel, fordi det er ledige seter i First ifølge hjemmesiden deres. Jeg ringer en gang, men gir opp når den automatiske stemmen forteller meg at det er 25 minutters ventetid. Jeg sender en melding til LN – MOW her på forumet, for å høre om han har noen tjuvtriks og komme med til meg. Kroppen sier at jeg ikke skal gi meg. Jeg ringer enda en gang, og kommer igjennom ASAP til en hyggelig dame ved navn Kathy. Etter et halvår med kun engelsk/kanadisk, fikser jeg smalltalken som skal til. Hun er ekstremt behjelpelig, og jeg passer på å si at jeg har Star Gold card (EuroBonus Diamond), men de diamantene hjelper ikke mye ekstra hos United. Hun kan fortelle meg at det kommer en hissig storm inn på vestkysten av USA allerede onsdag kveld, og at de har hatt en voldsom pågang. Jeg påpeker at jeg har booket reisen i First hele veien, og hun tar poenget med en gang. Ikke mange minuttene etter sitter jeg med ny bekreftelse som tikker inn i innboksen min, med FØRSTE KLASSE hele veien! Hurra – jeg bukker og bøyer meg i støvet for Kathy. Bare for sikkerhetens skyld legger hun meg inn i bookingklasse F, som er en av de dyreste hos United. Dette kaller jeg godt håndverk. LN – MOW svarer meg også, og jeg tror hans gode karma må ha spilt inn på resultatet her. Takk for hjelpen, LN – MOW ![]() Nå er det snart leggetid her i Halifax. Den siste reiseruten ser slikt ut: UA 3278 YHZ-ORD 16:00 PM CRJ 700 First, sete 1 A UA 741 ORD-SFO 19:20 PM Airbus 320 First, sete 1 F 9 timer forsinkelse er greit så lenge jeg får reise i den klassen jeg har betalt for, og kommer trygt frem. Jeg krysser fingrene for en fin reise over til vestkysten i morgen. Fordi jeg trodde at jeg skulle reise tidlig på morgenkvisten, la jeg inn en hotellovernatting på ALT Hotel Halifax Airport. Hotellet er ikke mer enn et halvt år gammelt, noe som er tydelig på rommene. I tillegg har hotellet direkte gangbro over til terminalen, en fin detalj når man er på tur med tre kolli. Her kan dere se noen bilder fra rommet mitt. Renholdet kan jeg ikke si noe negativt om. Designet er også innafor, og damene i resepsjonen tiltalte meg konstant som «mister 737-405». Dette kan man like godt. ![]() ![]() ![]() Etter hvert skal jeg få teste ut hvor god sengen er. La oss håpe at drittværet i Halifax gir seg slik at jeg har en fair sjanse til å få sove. Jeg våkner klokken 08:00 lokal tid, men innser raskt at jeg trenger mer søvn. Litt før klokken slår 11:00 Halifax-tid kommer jeg meg opp av sengen på hotellet, klar for dagens utfordringer. Utsikten fra rommet mitt i 14.etasje ser for øvrig slik ut: ![]() ![]()
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() Last edited by 737-405; 16-12-2014 at 07:08. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Beste "business-veien" til Montreal med StarAlliance | Star Flyer | Reiseforum | 10 | 02-02-2014 01:02 |
KLM imponerer hele veien | Novair | TripReports | 7 | 26-04-2011 13:07 |
Den enkle veien ut | Blubird | Flyforum | 6 | 04-09-2009 17:21 |
Den leeengste veien hjem... | EB | TripReports | 18 | 05-03-2007 20:30 |