Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 02-05-2014, 21:07   #1
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
SAS SK908, Air Steward-tur

Dato: Slutten av april, 2014
Flight: SK908
Reg: LN-RKO
AC type. Airbus A330-313
Sector: KEWR-ENGM

PS, alle bilder er tatt med I-phone, beklager dårlig kvalitet, og alle kommentarer til bildene ligger eventuelt under bildet.
Ikke helt god på dette, så håper det er leselig.



Etter et døgn i øsende regnvær så skulle turen gå hjem og tilbake til Oslo. Informasjon var sjekket og alt var på tid (som vanlig) og flyet vi skulle ha hjem landet før tiden fra Stockholm.
Fløy LN-RKP til Newark dagen før, og selv om det var mye nytt og nye lasterutiner på den maskinen gikk turen bra. (LN-RKP er A340 maskinen fra Lan Chile)
Men nå var det RKO som var nattens venn, og det var bare å komme seg til pick up.


Greit å reise fra slikt vær, skoa mine er fortsatt våte etter halvannet døgn


Kofferten er ferdig pakket, time to go.

Møtte resten av crewet, og da er det en ca 20 minutter i buss fra vårt crewhotel til Newark Liberty international airport.


Om bord i "limmoen"

Vel fremme var de fleste pax ferdig innsjekket så det var bare å droppe bagasje og plukke opp papirene for flighten (jepp, også kabinen får en "flightplan" som sier noe om antall pax, og eventuelle spesielle kategorier som er booket som um, blinde etc)


Fin liten modell ved det nye sjekk inn området.

Så var det gjennom Security som av en eller annen grunn hadde kjempekø denne dagen, og det gikk treeeeegt.
Men vi kom oss gjennom, og om bord.


Litt drivstoff må til.

Vel om bord så er det sjekk av alt nødutstyr, og kontroll av catering, som består av å sjekke brett og kokotter opp mot meny, kvalitetskontroll, preppe pre-departure drinks, og generelt forberede for boarding.


Pre-departure drinks i ferd med å forberedes, og ja champagnen er tilbake. Koster en del, men passasjerene vil virkelig ha champagnen. Personlig synes jeg det smaker surt. Men med henriot i glasset blir massene glade :-)

Purser kaller så til briefing om bord, hvor vi får en kort briefing om antall pax, og andre relevante saker. På denne turen var det 2 WCHC, og 3 WCHR, 2 infants, og fult hus pluss, pluss. 1 ID pax var listet.
Stasjonen mente at det ville bli en del tomme seter da mange ikke ville rekke flighten pga det dårlige været og United slet med forsinkelser og kanseleringer.
Kapteinen kom og informerte om en flytid på 6 timer og 50 minutter, mye turbulens. Lang taxitid var å forvente da den ene rullebanen er stengt for tiden.
Så er det siste sjekk av kabinen, og boarding positions.

PS
WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord.
WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet.
ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett.



Sekunder før invasjon.


Forberedelser i cockpit for turen over havet

Først kommer rullestoler, og barnefamilier. Så kommer business og plus før resten av gjestene.
Boarding tok ca 40 minutter, alle kom greit på plass, og vi lukket døren 5 minutter før avgangstid. Men, 25 kolli bagasje var ventet fra United til de siste ankomne pax så vi var nok ikke klare før noen minutter over tid.
Måtte uansett vente på trafikk så ingen forsinkelse på grunn av det.

Vi pushet og startet taksi, på vei ut får vi beskjed om at det er varslet kraftig turbulens etter ca to timer. Vi beslutter derfor å hoppe over coctail slik at vi går rett på mat. På den måten vil vi være ganske klare med det meste før turbulensen setter inn, og ingen behøver å være stuck med brett etc på bordene dersom det blir langvarig.
Noen kjappe forberedelser blir derfor gjort under taxi for å være klare.


Regnet øser ned under taxi


Greit med beinplass på sete 2R.

Av en eller annen grunn tok turen ut til rullebanen uvanlig kort tid, mye sving og styr, men når vi kom frem var det kun 3 andre foran oss, og 2 landinger.


Siste maskin på final før vi liner opp, og drar.

Last edited by SAS-Steward; 02-05-2014 at 21:48.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God mandag fra SK908 Hypern Flyforum 9 06-02-2017 18:47
Reg på SK908 10. juni SKY-LIMITED Register- og ATC-Forum 1 26-05-2016 18:24
SK908 i dag (20. juni 13) RWY 24 Register- og ATC-Forum 5 20-06-2013 20:22
SK908 i dag (22-23/11) SKGOLD Småprat 3 23-11-2012 10:32
SK908 kansellert 31 juli Dash Småprat 27 04-08-2012 23:34


All times are GMT +2. The time now is 19:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.