Quote:
Originally Posted by Flight Cancelled
Det kjernen i saken handler om: Dårligere fagforeningsbetingelser, dårligere arbeidsmiljø, utnyttelse av billig arbeidskraft - listen går videre. Du har vel lest om saken du og? Markedssvikten i det hele, er jo det at Norweigan ikke må ta hensyn til disse eksternalitetene.
|
Det er litt vanskelig å identifisere eksternalitetene i dette du skriver (og dermed heller ikke enkelt å se markedssvikten). Mange av de forholdene du ramser opp er sannsynligvis gjenstand for tolkning (f.eks. fagforeningsbetingelser, utnyttelse av billig arbeidskraft, osv.). Arbeidsvilkårene er nok mer et resultat av at tilbudet er større enn etterspørselen, heller enn at det er snakk om eksternaliteter. I tillegg så er dette effekter som DY/DU tar hensyn til. Om det er slik at dette gir dårligere arbeidsmiljø så kan dette isolert sett kanskje bære et visst preg av eksternaliteter.
Quote:
Jeg sier ikke at lobbyvirksomhet bidrar til økt samfunnsøkonomimsk effektivitet - jeg sier at det er 100% forsvarlig, og forventet, at SAS og Lufthansa gjør dette ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. Jeg vet ikke hvorvidt det er samfunnsøkonomisk effektivt at Norweigan får tillatelse, men jeg vet at det er to sider i denne saken - er et par kommentarer som bare nevner en.
|
Jeg skjønte det. Min kommentar var kun en tilleggskommentar siden du virket være opptatt av samfunnsøkonomisk effektivitet.