Quote:
Originally posted by LN-BRK
Noe av grunnen til at man kan presse pilotlønninger ned på lavnivå/lavmål nå for tiden, er at det fortsatt er overskudd av piloter. Mange nyutdannede gjør hva som helst for å få muligheten til å fly og bygge erfaring, for deretter å komme seg inn på markedet. Det har nesten blitt vanlig at man kjøper seg type rating for egne penger, og mange tilbyr seg å fly gratis, eller til og med betale for å få lov til å fly. Derfor kan selskaper som Blue1, Air Baltic etc operere med lave lønninger, fordi dem vet at det alltid vil være piloter som er villige til å fly for en slikk og ingenting. Det er først og fremst er piloter fra Vest-Europa som tar seg jobb i selskaper med dårlige lønninger, nettopp fordi de har råd til å gjøre det. Mange velger å se på det som en investering i fremtiden, og når de har nok erfaring flytter de raskt på seg til andre selskaper.
|
Viktig poeng. I følge en (latvisk) bekjent som jobber i kabinen i Air Baltic, har de relativt mange skandinaviske piloter. Kanskje ikke så rart, neppe så mange latviere som har råd til å skaffe seg pilotutdannelse.