Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 10-02-2006, 15:31   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Finnair med expansionsplaner

Finnair: Inse att jorden är rund !

Finnair önskar sig en sak mer än allt annat: Att alla människor i norra Europa ska inse att jorden är rund!

Jukka Hienonen(bilden th) illustrerade detta vid sitt första Stockholmsbesök som ny VD för Finnair genom att blåsa upp en jordglob i plast. Man bör välja att flyga Finnair, eftersom i stort sett allt flyg mot Asien "ändå nästan flyger över Helsingfors".

"Varför ska den som ska till Asien från Stockholm först flyga bakåt till Köpenhamn, sedan vänta där i två timmar - och sedan efter ännu en timme sikta Arlanda igen?", frågade Jukka Hienonen.

Jukka Hienonen avslöjade att Finnair ämnar starta en till två nya Asien-liner per år framöver:

"Vi ser på Malaysia, Sydkorea, Filippinerna men också fler städer i Kina och Indien."

Bolaget öppnar två nya destinationer i Asien i år: Nagoya i Japan i juni och Dehli i Indien i november.


"Framtiden är Asien för oss", fastslår Jukka Hienonen. Och att han verkligen menar vad han säger visas av, att han i förbigående t ex nämner att Finnair förra året var det punktligaste flygbolaget i Europa, samt att Finnair flyger direkt till fyrtio destinationer i Europa, dubbelt fler än SAS från Arlanda.

Finnair har tvärtemot de flesta andra flygbolag gått igenom flygets krisår med vinst, så när som på ett år med en liten förlust. Finnairs helårsresultat för 2005 redovisas i nästa vecka.

"Vi har förbättrat resultat de tre första kvartalen och aktien har gått upp från 6 euro i maj, till 14,50 euro just nu", säger Jukka Hienonen.

Och det är förvisso Asien-trafiken som numera är Finnairs ryggrad.

Häromdagen redovisade Finnair sina passagerarsiffror för i januari i år: plus 36,5 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Man sålde hela 78,8 procent av stolarna till Asien. Bilden: Finnair MD11

Och en stor del av Finnairs andra trafik matar in passagerare till just bolagets guldlinjer till och från Asien från Helsingfors.

Runt 700 000 passagerare fraktade Finnair till och från Asien förra året - och med detta är man en "stormakt" inom Asien-trafiken. Bara Lufthansa och Air France är större än Finnair till Kina.

Från Kina växer andelen kinesiska passagerare explosionsartat, medan flygen mot Asien fylls av en majoritet från Västeuropa. Finnair har t ex många passagerare från Spanien, som saknar egna Asien-linjer. Bara en liten del av dem som flyger med Finnair till Asien är finnar.

Runt 65 000 svenskar valde förra året Finnair för att flyga till Asien.

"Det är en ökning med 60 procent mot året innan", konstaterar Jukka Hienonen, som avslöjar att Finnair i dagarna startar en stor kampanj för att få ännu flera svenskar att inse vilken fördel Finnar kan erbjuda genom att jorden är rund.

"En del svenska kunder har alltså redan upptäckt oss, men det finns fler som bör få veta. Därför startar vi nu en Asien-kampanj i Sverige."

Med anledning av SAS svårigheter att få kinesiska flygvärdinnor accepterade av facket fick Finnair-chefen frågan om hur Finnair har det på den punkten.

"Vi har både japanska och kinesiska ombordanställda. Det är t ex inte många kineser som talar engelska, så det är nödvändigt både för servicen och för säkerheten."
Bilden: Jukka Hienonen, VD Finnair

Hur påverkas ni av om det införs en svensk flygskatt?

"Alla kostnader påverkar konkurrensen, men den största risken med den är att vi i Finland brukar ta efter Sverige, så risken är att vi då också får en flygskatt."

Du har nyligen sagt att det inte är aktuellt att fundera på något samgående med SAS, kan du säga varför?

"Vi är lönsamma och stabila, ett starkt bolag med nöjda ägare och vi har en personal som vill jobba med Finnair. För SAS skulle det kanske lösa deras problemen, men det skulle inte lösa ett enda problem för Finnair."

Det var därför som Jukka Hienonen, som svar på SAS-chefens propåer om fördelarna om ett samgående, sände Jörgen Lindegaard en historia om grisen och hönan som talade om att samarbeta:

"Hönan sa till grisen: Vad fint! Då kan jag bidra med ä g g e n, så kan du bidra med b a c o n!"


Savipix is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bestillt bilett med Finnair, oppgradere med avios? Sondbjo Reiseforum 12 19-12-2011 19:10
Vinn med Finnair CK Flyforum 0 03-07-2007 08:59
Finnair med winglets... EB Flyforum 1 18-08-2006 08:32
Finnair med 10 MD-11 om noen år DY Flyforum 3 14-10-2005 06:47


All times are GMT +2. The time now is 23:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.