Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 07-10-2012, 17:30   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Star Alliance OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Overskriften setter kanskje an tonen for denne tur-rapporten, og det vi snakker om er Star Alliance selskapene Swiss, Lufthansa og SAS. Nødvendigvis vil dette da også innbefatte et stopp underveis begge veier - i Zürich nedover og i Frankfurt oppover.

Reisefølget hadde reist nedover forrige søndag med SAS/Lufthansa via Frankfurt. Siden jeg hadde et par viktige møter mandag måtte jeg utsette avreisen til Nice til tirsdag morgen og siden jeg ikke er en utpreget morgenfugl passet det bra med Swiss-avgangen kl. 09:45. Ikke stort å fortelle om turen til flyplassen annet enn at det Flybussekspressens F3 som bragte meg fra Storo til OSL denne gang - snaue 40 minutter på buss med medbragt musikk på iPoden er ikke forakte. Kvelden før hadde jeg sjekket tildelingen av seter på flyturen nedover, og der var jeg tildelt 9C på begge flighter. Jeg er en vindusmann, men på online checkin til Swiss var det ikke mulig å endre sete. Derfor ble det besøk på personlig innsjekk på OSL, null kø hos deres sjekk inn på H og ekstremt hjelpsom mann på innsiden av skranken. Jeg endte opp med ombordstigningskort med vindussete på Swiss-turene nedover, et godkjentmerke for håndbagasjen og innsjekket baggasje merket med oransje short connection-merke.

Herlig med OSL. Fullt av folk, men fremdeles bare 3-4 minutter for å komme gjennom sikkerhetskontroll (hvem trenger fast track?). Unødvendighetene ble fort plukket opp i taxfreen og da var det bare å sette seg ned en liten stund ved utgang 40 for en liten surfestund til Swiss-maskinen ankom.

Litt sen ankomst fra Zürich, men en rask snuoperasjon på OSL reddet mye for Swiss og deres Brig-Glis (HB-IPR). Som for de fleste tyskspråklige selskaper er det alltid en hyggelig varm velkomst på engelsk og når man i tillegg svarer tilbake Grüezi med tillært aksent fra tiden jeg arbeidet i Sisseln for 11 år siden er det gjort. Med kø innover ble det en liten samtale med en hyggelig purser og stemningen blir satt. Sete 9F finner man raskt og siden det fueles under boarding ble det passet på at sikkerhetsbelter skulle være av til dette var ferdig. Klokka 09:55 var vi så i lufta og kursen ble satt nedover kontinentet. Swiss kjører flight information på skjermene som felles ned fra under hattehyllen, og der ble vi oppdatert på all nødvendig informasjon. Som et lite krydder mellom denne informasjonen ble Tom&Jerry og andre humorinnslag vist underveis, men bare i passe porsjoner slik at man fikk med seg viktig informasjon som beregnet ankomsttid osv. Rundt 10 minutter etter avgang var kabinperonalet klar med utdeling av et varm snack og det drikke du måtte ønske. Igjen var det å prøve med litt sveitsisk aksent til purseren og resultatet ble flere tilfeldige samtaler i løpet av turen med medfølgende påflylling av det ene og det andre. De to amerikanerne som satt på siden av meg lurte litt på hva som var årsaken, men dessverre forstod de ikke dette når jeg forklarte dem det - engelsk bør da være nok var deres omkved. Så litt om maten som ble servert, det var en bruscettaaktig italiensk sak med varm ost på toppen. Hvis jeg skulle sette karakter fra 1 til 10, hadde den fått 10,5 for både smak og tekstur - de 10-12 bittene var bare rett og slett nyyyydelige. Og selvsagt i vanlig god sveitsisk tradisjon ble måltidet avsluttet med sjokolade og en nydelig kopp kaffe.

Tid for landing nærmet seg og informasjonsystemet gikk til ankomst mode. Alle de som skulle skifte fly i Zürich fikk vite sin nye gate og hvordan vi skulle komme oss til fra ankomst-gaten helt ytterst på A-pir. For meg var det B38 som gjaldt - altså gjennom hele A-piren til sentralbygget airside og videre til den nye pir B. Underveis ble to pressende ærend utført - sjasjklænsing og besøk innom en av fine røykesalongene på ZRH.

Da var det på ny tid for ombordstigning til Nizza. Strekkoden på ombordstigningskortet i en av de automatiske portene ble benyttet, men opp kom beskjeden om å kontakte personalet. Etter en kort samtale ble vi enige om at jeg flyttet frem i flyet for å unngå ungeskrål. Dessverre ble det bare sete mot midtgangen, men med russisk mor og datter på tur til Nice i nabosetene ble det et riktig hyggelig og pratsomt reisefølge den neste timen. Igjen ble Schwyzerdütsch-kortet spilt ut under ombordstigningen og da ble selvsagt en liten samtale ut av det. Det som imponerte meg mest var purseren som i sin ivrige vandring opp og ned langs midtgangen under hele flyturen alltid stoppet ved vår seterad for først å prate noen ord på russisk med damene og så med meg på tysk med meg om de vidunderlige norske fjordene (han hadde absolutt gjort hjemmeleksen). Serveringen på denne en time lange flighten var en Butterbretzel med en ferskost, og selvsagt drikke, sjokolade og kaffe. Unødvendig å si at det var noe å utsette på serveringen - Butterbretzelen var helt fersk og glinsende som den skal være.

Innflyningen til Nice ble en typisk NERAS and Reviera circle-to-land with RIVRU flight track for landing on 04R. Under taksingen inn til stand var det klart at vi var på plass før tiden, og i følge fransk tradisjon eksisterer ikke noe som heter før tiden. Resultatet ble at det gikk over 10 minutter før de fant en trapp til å komme oss ut av flyet. Ytterligere nesten fem minutter tok det før første buss var på plass.

Swiss spiller helt klart i Super League. Nice var en skjønnhetsfeil, og ikke noen avgjørende feil. Den lille feilen ble også rettet ved utlevering av bagasjen. Ut på båndet kom noen få kofferter med priority tag, og deretter kom min koffert med det oransje short connection-merket - farge teller ser det ut til. Jeg synes ikke had nevnt stolene, de er selvsagt Recaro-stoler som passer min rygg glimrende.

Da er det vel kanskje på tide med å vise noen få bilder fra noen få plasser langs kysten.

Det er nå seilregattasesong utenfor St. Tropez

En morgenstund på balkongen - en leilighet i Corniche Bellevue er ikke å forakte med utsikt over NCE

Og dette hotellet fikk ikke Bill Gates kjøpt, selv med en signert blankosjekk

Hadde vi hatt slike trikker i Oslo

Utsikt fra kaktushagen i Èze - litt mye varmedis denne dagen

Fra båthavna i Antibes

Posting Rules