![]() |
|
![]() |
#11 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Nok en ting har du svaert galant ignorert. De ökonomiske virkeligheter. Kikk pa de akkumulerte gevinster / tap av SK og DY i de siste 10 ar! Luftfarten har blitt en bransjen hvor det har blitt konstant brennt opp penger. Bade SK og DY har ikke tjent en krone i de siste 10 arene. Og selvsagt kan man trekke inn WF inn her, men da bör man huske at en stor del av deres virksomhet er direkte subsidert av staten, fordi de Kundene er ikke villige a betale det som trenges. Og dersom staten direkt subsiderer sa bör man i det minste kunne forvente at WF betaler fornunftig lönn. Men, en DY har ikke en eneste rute som er subsidert!!! Dette bör man huske för man forliker eppler og grapefruits. Sannheten er jo at all disse arene hvor SK og DY har tapt penger sa det suser, sa har de aksjonaerer / eier betalt den regningen og de lönninger som egentlig ikke ble riktig, fordi de kundene ga selskapene ikke de penger de trengte. Det kan ikke forsette, en SK kan ikke hape pa flere penger fra sine eier og ogsa en Norwegian ma hente alle sine kostnader fra sine kunder. Punktum. Eller for a provosere litt mer: De höye lönninger i SK i de siste 10 ar ble bare mulig siden statene som störste eierne var villige a spröyte inn stadig mer kapital. Ville det ikke har skjedd, ville SK har alrede idag ha lavere lönninger eller bli konk! Norge har den desidert höyeste velferden i Europa, takk til olje-inntekter som fordeles pa 5 Millioner personer. Globalisering betyr at alle andre vil ha sitt stykke av dette rikdomen. De ene kommer for a stjele, de andre kommer for a jobbe. Og for a kunne kuppe jobber, tilby de sitt arbeidskraft billig. Norske lönn- og tariff-avtaler sikrer likevel at de har en fornunftig grunnlag a kunne leve fra. Na vil en Norwegian vokse ut av Skandinavia. Bli en global player med andre ord. Flyr fra her og der til dit og der. Dette betyr at de ma bli billigere, fordi alle andre utenom Norge har mindre kjöpskraft, fordi de tjener mindre. Kostnader og lönninger ma sta i ett forhold. Dersom man setter opp baser i Spania ma man betale lokale lönninger. Og selvsagt far man en problem dersom man konkurrerer med norske lönninger mot en Vueling og en IB Express som har extremt lave lönninger og flyr mellom Spania og Norden. Man kan mene at de ille selskaper bruker leie-ansatte for a maksimere sine gevinster. Men med de ROI quoter som jeg ser hos en NAX og SK, sa har jeg det vanskelig a se noen ROI som helst. Det er en bittert sannhet, men velferden i Norden vil synke. Ellers ma Norge spesielt isolere seg fra omverden, lukke alle grenser, innföre import-skatt etc slik at man kunstnig opprettholder sitt isolert rikdom. Men det vil fort före til alvorlige konsekvenser, siden landet trenger en arbeidsinvandring. Denne diskusjonen har gatt vilt, tatt helt av, men ingen har sett pa arsaken: Hvorfor er folk villige a betale tusenvis av kroner for flatskjerm, Ipads, Iphones etc, men en flybillett skal bli billigere enn en BigMac. Dette gar ikke. Det har mye med verdier og malestokk a gjöre. Vi har en problem med vare kunder. Og ja - de flyselskaper har skapt dette selv, fordi man har bevist kannibalisert seg marked for a opprettholde en visst volum istedenfor a redusere kapasitaeter i god tid. Redusere kapasitaeter betyr automatisk at man vil trenge en mindre antall piloter. Vi snakker om opp til 30% indusert demand via price-dumping. Hvem av de fagforeninger gar ut til sine medlemmer og sier: "Ok, good news and bad news: Bad news first: 30% of you get fired! Good news: the other 70% keep all their priviledges" - Jeg bare lurer...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |