Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 16-09-2012, 14:11   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det finnes absolutt langt flere enn 2 måter å harmonisere vilkårene i den Globaliserte verden - dyktige ledere og gode firmaer klarer dette langt bedre enn BK og vennene hans legger ut på. (Gode referanser: Thomas Friedman: The Lexus and the Olive Three og The World is Flat) viser at dette er betraktlig langt mere sammensatt og ikke minst gir utrolig mange flere muligheter enn BK`s Get Rich Scheme.

Det vi her snakker om er en del av Globaliseringen - Global Mobility - og for oss som er en del av nettopp Global Mobility opplever et Norge som er totalt uforberedt på de mest elementære områdene.

Vi står langt i fra hverandre i denne diskusjonen, med 3 "parter" involvert:

Arbeidsgiverene som ser muligheter til å bedre sine egne vilkår uten noen særlig risiko - i store trekk er det Arbeidstagerene som betaler i form av redusert lønn, dårligere vilkår og ikke minst direkte betaling til bemannings byråene for å få lov til å jobbe (jeg har blitt forlagt kontrakter hvor NOK 200.00 pr time går til "formidling")

Bivånerene - som har sterke meninger uten å selv ha noen som helst fare for at det de mener andre "må akseptere" vil ha noen innvirkning for dem selv (enkel test - hv or mange av dere bivånere er villig til å fra dere ferien - 0 ferie i 2012 - 2013 - som dere uten problemer mener at vi skal godta !))

Arbeidstagerene - som allerede må forholde seg til redusert lønn, betale for å få lov til å jobbe, ikke bare mangel på sykeslønnsordning, men også totalt fravær av helsetjenster (test - kun adgang til Aleris, Volvat etc. hvor inngangsbilletten er NOK 1150.00 - og hvor av egen erfaring "høvdingene" forsvinner fortere enn med booking fingeren plassert på C-Class til BKK).

"Bivånerene" kjennetegnes i denne debatten med at de er utrolig raske til å slå fast "Hvis en ikke liker betingelsene - er det bare å bytte jobb / arbeidsgiver / land - vel de aner ikke hva de snakker om. Vi er nå nødt til å bytte i det minste land - vi har ingen helseordning for 50% av vår lille familie og har ikke lengre råd til å bli i Norge. Hvor lenge en pendling vil være mulig vil tiden vise, men at dette er så enkelt som diverse bivånere har forklart er i hvertfall en total usannhet.

Når det gjelder ferie så hadde jeg bedre ferievilkår i USA enn hva jeg har i Norge i 2012 - som kontraktarbeider - i USA hadde jeg lønn i ferie ukene - her har jeg 0 inntekt under ferie.

Så ja "Sosial Dumping" eller "Endrede Vilkår" er nok lett å godta og foreslå om man ikke blir selv berørt - men en bør i det minste forstå at de som blir berørt ikke er enige uten drmed å bli bedt om pakke seg vekk til Nord Korea!
Finn-Erik, jeg oppfatter din innlegg som meget patetisk. Sorry, men slik er dette. Ikke med en eneste ord har du snakked om kunder, ja faktisk disse "bivanere" som kjöper billetter og gi alle som jobber i luftfarten dermed en grunnlag for deres jobb. Ikke med en eneste ord!!! Og a bruke forliker som Nord Korea er bare lavmal. Sorry, ingen av disse mennesker der nede har en rett a velge sitt livets vei. Dette har alle, absolut alle som lever her i Europa.

Nok en ting har du svaert galant ignorert. De ökonomiske virkeligheter. Kikk pa de akkumulerte gevinster / tap av SK og DY i de siste 10 ar! Luftfarten har blitt en bransjen hvor det har blitt konstant brennt opp penger. Bade SK og DY har ikke tjent en krone i de siste 10 arene. Og selvsagt kan man trekke inn WF inn her, men da bör man huske at en stor del av deres virksomhet er direkte subsidert av staten, fordi de Kundene er ikke villige a betale det som trenges. Og dersom staten direkt subsiderer sa bör man i det minste kunne forvente at WF betaler fornunftig lönn. Men, en DY har ikke en eneste rute som er subsidert!!! Dette bör man huske för man forliker eppler og grapefruits.

Sannheten er jo at all disse arene hvor SK og DY har tapt penger sa det suser, sa har de aksjonaerer / eier betalt den regningen og de lönninger som egentlig ikke ble riktig, fordi de kundene ga selskapene ikke de penger de trengte. Det kan ikke forsette, en SK kan ikke hape pa flere penger fra sine eier og ogsa en Norwegian ma hente alle sine kostnader fra sine kunder. Punktum. Eller for a provosere litt mer: De höye lönninger i SK i de siste 10 ar ble bare mulig siden statene som störste eierne var villige a spröyte inn stadig mer kapital. Ville det ikke har skjedd, ville SK har alrede idag ha lavere lönninger eller bli konk!

Norge har den desidert höyeste velferden i Europa, takk til olje-inntekter som fordeles pa 5 Millioner personer. Globalisering betyr at alle andre vil ha sitt stykke av dette rikdomen. De ene kommer for a stjele, de andre kommer for a jobbe. Og for a kunne kuppe jobber, tilby de sitt arbeidskraft billig. Norske lönn- og tariff-avtaler sikrer likevel at de har en fornunftig grunnlag a kunne leve fra.

Na vil en Norwegian vokse ut av Skandinavia. Bli en global player med andre ord. Flyr fra her og der til dit og der. Dette betyr at de ma bli billigere, fordi alle andre utenom Norge har mindre kjöpskraft, fordi de tjener mindre. Kostnader og lönninger ma sta i ett forhold. Dersom man setter opp baser i Spania ma man betale lokale lönninger. Og selvsagt far man en problem dersom man konkurrerer med norske lönninger mot en Vueling og en IB Express som har extremt lave lönninger og flyr mellom Spania og Norden.

Man kan mene at de ille selskaper bruker leie-ansatte for a maksimere sine gevinster. Men med de ROI quoter som jeg ser hos en NAX og SK, sa har jeg det vanskelig a se noen ROI som helst.

Det er en bittert sannhet, men velferden i Norden vil synke. Ellers ma Norge spesielt isolere seg fra omverden, lukke alle grenser, innföre import-skatt etc slik at man kunstnig opprettholder sitt isolert rikdom. Men det vil fort före til alvorlige konsekvenser, siden landet trenger en arbeidsinvandring.

Denne diskusjonen har gatt vilt, tatt helt av, men ingen har sett pa arsaken: Hvorfor er folk villige a betale tusenvis av kroner for flatskjerm, Ipads, Iphones etc, men en flybillett skal bli billigere enn en BigMac. Dette gar ikke. Det har mye med verdier og malestokk a gjöre. Vi har en problem med vare kunder. Og ja - de flyselskaper har skapt dette selv, fordi man har bevist kannibalisert seg marked for a opprettholde en visst volum istedenfor a redusere kapasitaeter i god tid. Redusere kapasitaeter betyr automatisk at man vil trenge en mindre antall piloter. Vi snakker om opp til 30% indusert demand via price-dumping.

Hvem av de fagforeninger gar ut til sine medlemmer og sier: "Ok, good news and bad news: Bad news first: 30% of you get fired! Good news: the other 70% keep all their priviledges" - Jeg bare lurer...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 22:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.