![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 66
|
![]()
SAS vil ikke ha råd til å fortsette med langruter. Når dagens langdistanseflåte er moden for utskifting, vil SAS sannsynligvis bli en europeisk lavprisoperatør.
Det hevder den danske luftfartsanalytikeren Brian Børsting i investeringsbanken HSH Gudme. Til VG sier Børsting at SAS ikke vil ha økonomi til å matche de store internasjonale aktørene - med nye gigantinnkjøp - når dagens flåte av Airbus A330/340 langdistansefly må skiftes ut «om seks-syv-åtte år». - Inntjeningen på dagens interkontinentale ruter for SAS er rundt null, og viser at kalkulasjonene forut for innkjøpet av den nåværende langdistanseflåten ikke holdt stikk, sier Børsting SAS har syv Airbus A340 (firemotors) og fire A330 (tomotors). - Nedleggelsen av langrutene vil ikke skje de første to-tre-fire årene, men økonomien vil tvinge SAS til å kutte dem ut, sier den anerkjente luftfartsanalytikeren. Børsting ser for seg at London, Frankfurt og Paris vil bli enda større sentra for interkontinental trafikk til og fra Europa. Han er imidlertid klar over at merkelappen som langdistanseoperatør er en stor del av SAS-imaget, og vil telle med når selskapet skal vurdere sin fremtid. I Skandinavia og Europa tror Børsting at SAS i løpet av kort tid vil få knallhard konkurranse fra lavprisoperatøren EasyJet. - EasyJet vil komme. Det er helt klart. De vil etablere seg med en skandinavisk base i København - antagelig i løpet av neste år. Britiske EasyJet har en flåte på 104 kort- og mellomdistansefly. - I motsetning til Ryanair, som opererer på sekundære flyplasser, flyr EasyJet på de store, velkjente flyplassene - til absolutt lavpris, sier Børsting. Tror på fremtiden Toppsjefen i SAS, Jørgen Lindegaard, sier til VG at han ikke tror på Børstings visjoner. - Jeg tror det også i fremtiden vil være behov for punkt-til-punkt-trafikk - også interkontinentalt - som fra store, sekundære flyplasser som København, Madrid og Helsingfors, sier Lindegaard. Men han understreker at SAS aldri vil få en langdistanseflåte på 25 maskiner - eller kjøpe den nye, gigantiske Airbus A380. - Med de rette omkostningene i produksjonen, er det absolutt realistisk at SAS også i fremtiden vil fly interkontinentalt, sier SAS-sjefen. Han sier at han ikke kjenner planene til EasyJet, men mener SAS uansett bør kunne matche de beste. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Antonov legges ned? | jameson82 | Flyforum | 3 | 28-01-2016 19:02 |
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen | Someone | Flyforum | 4 | 17-12-2015 11:23 |
SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015 | gingo | Flyforum | 816 | 24-10-2015 13:56 |
SAS hotellet i Narvik legges ned | DY | Flyforum | 4 | 26-09-2005 09:39 |
Braathens IT legges ned. | Klippe | Flyforum | 2 | 12-11-2004 17:15 |