Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 28-03-2012, 11:09   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Med lavprisfly fra CPH GO til Stansted

Nu er er det jo nok ikke nogen hemmelighed, at jeg som udgangspunkt ikke er den store tilhænger af at flyve med lavprisselskaber. Derfor må jeg da også indrømme at det var med en vis skepsis at jeg bestilte en billet med easyJet fra CPH til STN.

Denne rute er det mange år siden jeg har fløjet og det er ikke noget jeg mindes med specielt stor glæde at flyve til STN. Men denne gang passede denne rute mig nu engang bedst, da jeg skulle mødes med en der fløj ind til Stansted og landede på nogenlunde samme tidspunkter som easyJet kunne tilbyde fra CPH bl.a.

Selve bestillingen af flybilletten gik let og enkelt på easyJet.com - som vanligt med lavprisselskaber, så skulle man lige tilbydes at betale mindre formuer for bagage, lejebiler, forsikringer, hoteller samt lidt ekstra gebyrer for at få lov at betale med kreditkort osv osv. Men sammenlignet med f.eks. Ryanairs hjemmeside, så var selve bestillingsprocessen noget mere gennemskuelig og enkel hos easyJet.

Specielt muligheden for at checke ind og udskrive boardingkort allerede ved bestilling synes jeg rigtig godt om. Det er en feature jeg ville ønske at flere legacy-carriers ville lære lidt af.

Turen fik forbi mit kontor i København inden lufthavnen. Primært for at parkere bilen på min gratis parkeringsplads. Enkelt og billigt med kun 5 min med Metro til CPH fra kontoret.

Check-in var overstået allerede ved booking, så ved ankomsten til lufthavnen var der ikke den store forskel på at flyve med BA, SAS el. andre af de mere traditionelle selskaber. Ihvertfald ikke hvis man ikke medbringer bagage. Enkelt og let.

Havde jeg derimod haft bagage med, så ville historien være en helt anden. EasyJet flyver i CPH fra lavpristerminalen CPH GO (vel som det eneste flyselskab). CPH har så (?????) valgt at placere bagdrop til CPH GO i den absolut fjerneste ende af lufthavne - og underligt nok i den absolut modsatte ende af lufthavnen i forhold til CPH GO. Det giver ganske enkelt ingen mening og medvirker kun til at give passagererne en dårlig oplevelse og fornemmelsen af at det skal være besværligt at flyve lavpris (som om det ikke var besværligt nok i forvejen).

Jeg var i lufthavnen i god tid, så der var tid til lidt morgenmad i Servisair/Diners-Loungen. Desværre har Diners ændret i deres vilkår, så det ikke længere er gratis at besøge loungen, men nu koster DKK 95,-. Jeg har heldigvis opsparet 7 besøg fra sidste års forbrug, som skal bruges inden mit Diners bliver opsagt og klippet i småstykker. Fremover bliver det AMEX og Prioritypass der gælder for mig.

Når man rejser fra CPH GO, så bliver alt lidt mere besværligt. Bl.a. er det en længere omvej for at komme til loungen, men som sagt havde jeg heldigvis god tid denne morgen.

Jeg havde valgt ikke at betale ekstra penge i gebyr-jungle-selskabets kasse og dermed fravalgt priorityboarding, som ville have kostet 140 DKK t/r mener jeg. EasyJet har også en mulighed hvor man kan købe et easyJet Plus Card for 109 GBP om året og få priority boarding på alle sine flyvninger. Ikke aktuelt for mig, da jeg ikke regner med at blive stamkunde hos dem.

Jeg gik til gaten i god tid - og det kan jeg varmt anbefale, hvis du skal flyve fra CPH GO. For det er en laaaaaaaaang tur derud.

CPH GO er nok noget af det mest triste jeg længe har set. Kedeligt plasticgulv og alt er gråt, gråt, gråt. Det minder mest af alt om en nedlagt østeuropæisk terminalbygning fra før jerntæppets fald.

Den ekstremt lange gåtur til gaten er absolut heller ikke noget der hjælper til at man får en behagelig oplevelse.

Langt om længe var jeg fremme ved gaten - og herude var der nærmest endnu mere trist end i den lange gang.

Igennem paskontrollen, som heldigvis gik hurtigt, da der var to politifolk til at tjekke pas for denne ene afgang, som var eneste fly i CPH GO på dette tidspunkt. Det forklarer så også, hvorfor der ofte er lange køer i paskontrollen i den "rigtige" del af lufthavnen når man skal allokere to politifolk til denne øde terminal.

Boarding startede i det øjeblik jeg kom igennem paskontrollen. Faktisk 45 min før afgang - og flyet var ikke engang landet endnu. Men da easyJet har free seating, så var der ingen vej uden om at stille sig i kø - medmindre jeg ville ende op i et midtersæde på bagerste række.

Med de store glaspartier i CPG GO og solen direkte på den lange kø af ventende pax, så var det mildest talt ubehageligt at stå i kø her. Igen en ting som absolut ikke bidrager positivt til rejseoplevelsen og noget som ikke er gennemtænkt fra CPH's side. Men grundet de korte turn-arounds som easyJet arbejder med, så gælder det altså om at få folk i kø længe inden flyet er klart, så de med knæ og albuer kan slås om at komme ombord først - og dermed gøre boarding hurtigere.

Flyet ankom fra STN lidt før tiden og ca 20 min før afgang var vi klar til boarding.

Last edited by FlyHi; 28-03-2012 at 12:03.
FlyHi is offline   Reply With Quote

Posting Rules