Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 03-02-2012, 21:54   #1
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Star Alliance Oslo - Melbourne - Oslo

Oslo - Melbourne - Oslo

SK463: Oslo - København, 02.aug 2011
SK973: København - Bangkok, 02.aug 2011
TG465: Bangkok - Melbourne, 04.aug 2011

TG466: Melbourne - Bangkok, 14.aug 2011
SK972: Bangkok - København, 15.aug 2011
SK1462: København - Oslo, 15.aug 2011

Denne tripreporten kommer veldig sent, men fikk aldri bildene til å komme opp. Men nå kommer den - bedre sent enn aldri.
Dette er min første tripreport, første tur med widebodyfly og første tur til utenom Europa! Og turen som kvalifiserte meg som sølvmedlem i Eurobonus!

02.august 2011 - 19:00
SK463 Oslo - København
A321-200 OY-KBL

Dagen hadde endelig kommet! Var på Gardermoen rundt klokken 17, og sjekket inn raskt på automatene. Veldig stas at både BKK og MEL stod på bag-tagen. Kort kø i sikkerthetskontrollen, og en liten jordbær-softshake før boarding.

Det var OY-KBL, Gunnbjörn Viking, som skulle fly oss til Kastrup i dag. Hyggelig dansk betjening som både spøkte og smilte til passasjerene.

Et (dårlig) bilde av setene i denne maskinen.

Ankomst CPH før rutetid i vanlig SAS-stil.

02.august 2011 - 22:50
SK973 København - Bangkok
A340-300 LN-RKF

Etter litt tax-free titting på Kastrup, var vi klare for min første langdistanseflyvning.
Lurte spent på hvilken Viking som var satt opp på denne avgangen.

Og det var selveste LN-RKF, Godfred Viking.

Klart for boarding ca kl. 22 - og det gikk raskt. Fant plassene våre, og flere kabinansatte stod i døra og ønsket oss velkommen ombord.

Avgang før rutetid. Klart for middag oppe i luften. Det ble servert kjøttboller i en veldig god fløtesaus med potetstappe. En god crunchy jordbærdessert.

Deretter ble det et par timer med filmer, musikk og litt (mislykket) soving.
Ventet lenge på at vi skulle få frokosten servert - begynte å bli utålmodig. Boksen med IFE under vindusplassene er irriterende ja!

Frokost

Kabinbesetningen på denne flyvningen var noe av det beste SAS har gitt meg noensinne. Reiser alltid med SAS, og disse var topptrente. Blide og hyggelig dansker som både spøkte og ga god service. Det ble flere turer bak for å hente twist, brus, te, polarsandwich og snacks under flyvningen. Dette ga de oss, og oppfordret oss til å hente.

Innflyvning mot BKK

Vi landet ca. 45 min før rutetid. Litt irriterende for oss som hadde 9 timer til neste flyvning.

04.august 2011 - 00:15
TG465 Bangkok - Melbourne
B777-200 HS-TJS

Etter 9 lange timer på Subvarnabhumi stod det endelig "Go to gate" på skjermene.
Vi gikk mot gate E9 hvor flyet gikk fra.

Ganske treg ombordstigning, og avgang litt etter rutetid. Vi taxet ut mot rullebanen, og tok av rett før SK972 skulle tilbake til København igjen.

Middag: Noe kjøtt..?

Etter middag ble det litt søvn, før det plutselig begynte å skinne gjennom persiennene.
Da var det lyse dagen og Australia vi hadde under oss!

Det var selvfølgelig litt stress å fylle ut immigration-kortene. Og kontroll av kofferter etc.

Ankomst på Melbourne Airport i rutetid (kl.12 lokal tid). Der ble vi møtt på flyplassen, noe som var hyggelig etter 31 timer på farten!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

14.august 2011 - 15:00
TG466 Melbourne - Bangkok
B777-300 HS-TKB

Det var tid for hjemreise etter et veldig flott opphold i Melbourne!
Det fungerte ikke å sjekke inn på internett her, så derfor fikk vi snakket oss til gode plasser til handlingagenten på Tullamarine Airport.

Sikkerhet- og passkontroll gikk fint. Mens mitt reisefølge var i butikkene, var jeg og så på fly. Det var mange flotte og nye syn!

Qantas - En hel rekke med Australias "egne".

Dronningen av dem alle - verdens største. Har aldri sett dette med mine øyne, så for meg var dette et stort øyeblikk.

Etter en liten matbit, ble jeg ropt opp på høytaleranlegget over flyplassen. Lurte på hva det kunne være, men det var noe feil med registrering av pass.

Det var klart for ombordstigning i denne store Boeing-maskinen med plass til 388 passasjerer.

Kabinen. Vi satt nesten bakerst på rad 71.

Det var trist å se Melbourne forsvinne under oss, og tenke på at vi skulle hjemover. Dette var årets store høydepunkt, som nå var i ferd med å avsluttes.

Oppe i luften var det klart for middag. Mye bedre måltid - veldig sterk kylling med ris. Veldig godt!

Dette fant jeg i Thai Inflight-magasin. De er jammen dårlig på geografi!

Etter veldig mye turbulens og "Fasten-seatbelt" over Indonesia var jeg selv veldig redd. Selvom jeg flyr mye og liker turbulens ble dette ubehagelig mye. Lyn, torden og flyet som falt 2 meter ned og opp var ikke spesielt bra. I tillegg kunne kapteinen knapt engelsk, som ikke var særlig betryggende. Det var derfor deilig å lande trygt på BKK etter 9 timer i lufta.

15.august 2011 - 00:25
SK972 Bangkok - København
A340-300 OY-KBC

Etter en milkshake og litt mat var det klart for ombordstigning til flyvningen som tok oss "hjem".

Det var Freydis Viking som skulle ta oss til København denne natta.
Ombordstigningen gikk raskt, og kabinbesetningen tok oss imot som vanlig. Dette var en god blanding av SAS "gode gamle". Det var bare norske og svenske på denne alderen, og ingen ga "noe spesielt" av seg selv. På veien ned hvor de var helt supre var det 3 menn. Jeg synes menn gjør en veldig god jobb i kabinen, og et godt inntrykk for SAS.

Det ble middag, også tid for å stille seg inn for 8 timer uten å gjøre noen ting.

Grytidlig morgenstemning - over Øst-Europa

Ankomst på Kastrup noen minutter før rutetid. Nå var det lang kø til ny sikkerhetskontroll før siste flyvning hjem til OSL.

15.august 2011 - 08:15
SK1462 København - Oslo
B737-400 LN-BRQ

Siste flyvning hjem til Oslo, i en tidligere Braathens-maskin med navnet Harald Gråfjell.
En ung, en gammel dame og en gammel mann som var veldig hyggelig. En bra avslutning på denne lange turen. Landet på OSL før rutetid, og vi ventet spent på bagasjen som heldigvis kom.

Tjente 22000 poeng i Economy-class - som gjorde meg sølvmedlem. Riktignok var dette noen dyre economybilletter.

Dette var altså min første Tripreport - håper dere liker den!

Last edited by Star Flyer; 03-02-2012 at 21:55. Reason: Bytte av navn
Star Flyer is offline   Reply With Quote

Posting Rules