![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]()
Jeg kjører på med min aller første tripreport noen sinne - håper det smaker
![]() Vanligvis når jeg skal nedover til hjemlige trakter på Østlandet eller for å besøke kjæreste drar jeg til OSL eller TRF, da dette er kortest for meg siden foreldrene mine bor i Larvik og kjæresten bor i Hønefoss. Denne gangen hadde jeg valgt å fly med DAT til RYG, pga. deres kampanje i romjula med billetter til 189 kroner samt tur med MD87. Derfor var dette en tur jeg så spesielt frem til. Ettersom MD87-en sviktet oss (eller var det vi som sviktet den?), var jeg spent på hva det var for noe rart jeg skulle fly – ble det ATR 42-300, 42-500, 72-300, eller ble det kanskje Saab 2000? Ingen av de nevnte flytypene har jeg fløyet før, så uansett hva det ble så ble det noe nytt for meg. Jeg håpet allikevel aller mest på å få prøve Saab 2000 ettersom det ellers er veldig liten sjanse for å få fly denne maskinen på norsk innenriks. ![]() ![]() Full flyselskapforvirring. På boardingkortet står det Norwegian, på gaten står det DAT, og på flyet står det Eastern. DX682 – RYG-TRD 20.01.2012 – kl. 08:35 Eastern Airways (på vegne av DAT) – Saab 2000 Avgang fra hybelen kl 07.38 om morgenen. Deretter var det å sette seg på Værnesekspressen som tok meg til Værnes. Ved ankomst på Værnes var det bare å henvende seg i skranken, da DAT ikke tilbyr innsjekk på automat. Det var ingen kø i DATs ene skranke i dag, så innsjekk var fort unnagjort. Da jeg fikk boardingkortet registrerte jeg at det var free seating i dag. Like greit det. Avgang skulle gå fra gate 38, som er i den litt bortgjemte 70/80-tallsinspirerte gamle delen av innenriksterminalen. Her var det lenge siden jeg hadde fløyet fra sist, da flightene til Oslo og Sandefjord vanligvis går på gatene opp til og med 37, som er i den nye delen. Jeg var fortsatt spent på hva slags fly DAT ville møte opp med i dag, og regnet med at det kanskje ville bli ATR 42-500, ettersom både flightstats.com og Amadeus hadde fortalt meg at det var dette som skulle bringe meg sørover i dag. Dette skulle vise seg å være tullball, og gleden var derfor stor da en snerten Saab 2000 i Eastern Airways-drakt dukket opp ved gate 38. Flott flott! Når alt kom til alt hadde jeg for så vidt like lyst til å prøve Saab 2000 som MD87, så det var helt fint det. Ved opprop om boarding ble gate-agenten forvirret i et lite øyeblikk og var nær ved å rope opp boarding til Norwegians flight til Rygge, men reddet seg inn i siste liten. Men det sto nå vitterlig ”Thank you for flying Norwegian” på boardingkortene vi hadde fått utdelt, så det er ikke rart man blir litt forvirret i starten. Dessuten var det jo uansett Eastern vi skulle fly med. Innvendig var flyet rent og pent, men bar litt preg av å ha noen år på baken. Da jeg beskuet flyet fra utsida syns jeg det virket smalere enn Dash 8 og ATR 42/72, og det fikk jeg bekreftet da jeg boardet og så at det var 2-1 seating. Lavt under taket var det også, fort gjort å skalle i noe her. Pass på! Men smalt og langt er pent det. Innenfor døren ble vi møtt av to stk. flyvertinner, britiske Hayley fra Eastern Airways og Karine (tror jeg) som var DATs danske representant. Crewet i cockpit var også britisk, ikke overraskende. En smilende Hayley sjekket boardingkortet mitt, og Karine delte ut en liten DAT-pamflett med noe info om DATs nye ruter. ![]() Valgte å sette meg et godt stykke bak i flyet - nærmere bestemt 15C - ettersom jeg syns det er slitsomt å sitte fremme ved propellene da det bråker ganske mye der. Setene var gode og myke, og beinplassen var overraskende bra (jeg er 1.82, for ordens skyld). ![]() God plass til beina. Avgang gikk fem minutter etter oppsatt rutetid på grunn av at flyet var litt forsinket inn til TRD, men ettersom kapteinen opplyste om at flighten ville ta en time og at de ikke forventet noen delays, antok jeg at vi ville lande før oppsatt rutetid som var kl. 09:55. Det skulle vise seg å stemme. Sikkerhetsdemoen foregikk på skikkelig nord-engelsk dialekt, og det var jo litt artig. Her var man virkelig på tur med et regionalt selskap fra de britiske øyer. Under takeoff var flyet overraskende stille, mer stille enn en 737, men jeg hadde av en eller annen grunn forventet at det skulle være mer bråkete enn for eksempel Q400. Det stemte altså ikke. Flyet hadde omtrent samme støynivå som Q400, som er helt greit. Besetningen kom etter hvert i gang med servering av kaffe, te, frokost, vann og juice. Dvs, DATs flyvertinne satt stort sett bare i et av de bakerste setene for seg selv, mens Hayley gjorde jobben. Vet ikke om dette er vanlig prosedyre, men DATs vertinne var altså bare med for å være en representant for DAT, hun gjorde ikke noe større arbeid i kabinen. Det var det vel heller strengt tatt ikke behov for, da kabinfaktor i dag var på ca. 50 %. ![]() Soloppgang. Frokosten var langt bedre enn hva vi blir servert på SAS og WF. Her fikk vi forskjellig pålegg, både ost, skinke, smør, syltetøy og et lite salatblad. Deretter kunne vi ta rundstykker etter eget ønske. Rundstykkene var ikke varme, men det gjorde ikke noe da de ellers var gode og ferske, og absolutt ikke tørre. Til drikke kunne vi velge mellom eplejuice, appelsinjuice, vann, te og kaffe. Endelig noen som har forstått at en ordentlig frokost inneholder JUICE! Inkludert var også en våtserviett, som jo er kjekt når man har styra og ordna med ost og skinke og syltetøy og det som er. Serveringen var altså noen hakk over SAS’ og WFs frokost, som består av et ferdigsmurt rundstykke og et glass vann eller kaffe/te. ![]() Dagens frokost. ![]() ![]() ![]() ![]() Vi passerer Ås og Drøbak. ![]() ![]() Resten av flyturen gikk veldig bra, og til min store glede ble det en noe humpete innflyvning til Rygge. Under nedstigningen kom flyvertinnen med noe godt å tygge på (søtsaker eller tyggis av noe slag) for de to barna som satt på raden foran meg, så ikke de skulle få propper i ørene. Dette syns jeg var en fin gest! Det gir det lille ekstra. Landing kl. 09:40, nøyaktig en time etter avgang fra TRD. Så var det bare å deboarde, hente bagasjen og komme seg av gårde. ![]() ![]() Flere representanter fra DAT ved gate på RYG. ![]() ![]() Alt i alt var dette en veldig bra flytur, og jeg ble positivt overrasket over setekomforten, støynivået, benplassen og frokosten. Ellers var vår flyvertinne serviceinnstilt, hyggelig og i godt humør, som jo løfter inntrykket enda et hakk. Eastern Airways kan absolutt anbefales på norsk innenriks ![]() (PS: Ja, jeg er klar over at Eastern bare er leid inn for en kort stund. For øvrig vil vel det ordinære DAT-produktet være tilnærmet identisk, men med en annen flytype. Anbefalingen er derfor gyldig også etter at Eastern er ferdig som stand-in for DAT). Så får vi ønske DAT lykke til videre med sin innenrikssatsing fra Rygge. Last edited by OleSR; 22-01-2012 at 15:26. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jomfrutur med DAT og Saab 340 RYG-SVG | Ståle | TripReports | 17 | 08-07-2012 10:58 |
DAT RYG-TRD | adressa | Småprat | 2 | 28-05-2012 01:22 |
Flytype TRD-RYG 20. januar (DAT) | OleSR | Register- og ATC-Forum | 6 | 22-01-2012 13:37 |
Norwegian med TRD-FRA? Eller er det LH... | Trdfly | Flyforum | 6 | 05-02-2011 17:52 |
Lithuanian Airlines med SAAB 2000 på TRD | LTH | Bilder & foto | 1 | 14-07-2008 08:55 |