Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 23-11-2011, 17:44   #1
jalig
ScanFlyer Blue

Default En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Her om dagen fikk jeg en invitasjon om å delta på en treningsleir for katastrofehåndtering. Så jeg dro dit for å observere. Hvordan det var der kan dere se her:

http://www.youtube.com/watch?v=JpC5s_i1hww

Turen til var trivelig nok, flyet var to timer forsinket og vi fløy med Yeti Airlines Jetstream 41.
Her fikk jeg bare tatt noen veldig få bilder, samt beklager at de ikke er så fine, da jeg måte bruke mobilen.

BHR-KTM

Etter tre dager i telt og med teltdo og teltdusj og teltmat. Var det virkelig på tide å komme seg hjem igjen. Kjenner jeg begynte å bli lei av samme maten til alle måltider. De ande på leiren hadde en uke igjen før de kunne dra.

Om morgenen hadde de en stor øvelse i katastrofehåndtering så jeg ble med de litt ut på det, da fant vi ut at det var utlyst generalstreik i hele provinsen slik at ingen biler eller bedrifter kan holde åpent. En såkalt Bandha. Unntaket er flyplasser for ja, om man tuller med de så blir man skutt. Samt at bilene til jobben min kan bevege seg fritt, sålenge de er godt merket.

Det betydde gode ting for meg.

1.Ingen trafikkaos
2.Behagelig jobbil, ingen taxi

Ettersom det området vi er i fortsatt har enkelte innslag av væpna konflikt så har den avdelingen av vår jobb som tar seg av det ICRC fortsatt ganske stor tilstedeværelse her, så de stod for transporten.'

IMAG0181 by jonasali, on Flickr

Etter ca en time med kjøring, hvor vi blant annet kjørte igjennom et naturreservat hvor det var advarselsskilt mot tigere. Kunne ikke ta bilde ut av bilen så fikk ikke gjort dette.

Vi kom ihvertfall til flyplassen, med en god porsjon velvilje så kan man sammenligne det med en flyplass på det norske kortbanenettet. Men da er du optimistisk.

Bharatpur airport:

IMAG0182 by jonasali, on Flickr

IMAG0183 by jonasali, on Flickr
Vi kommer oss inn i terminalen som ja, er enkel for å si det enkelt. Insjekking går ganske fort. Som utlending og spesielt for oss som er i uniform blir vi dratt forbi køen. Jeg liker ikke det i det hele tatt, har ikke noe imot å stå i kø som alle andre, men personalet har sagt sitt så da er det bare å finne fram bilett og pass. Bagasjen setter på vekta og merkes til KTM så er det å sette den på bordet ved siden av hvor det er gjennomlysning. Den foregår slik:

-Bag open please sir
Åpner øverste lokk på bagen
vakta løfter på den øverste t-skjorta.
-Ok thank you sir

Den er grei, jeg spurte om flight is on time. Yes flight is on time var svaret.
Som vi skal lære er flight on time et elastisk konsept.
Flyet skal gå 1350. Idet jeg tar de neste bildet er klokken 1350 og folk kommer fortsatt inn i terminalen og sjekker inn uten problemer.

IMAG0184 by jonasali, on Flickr

IMAG0189 by jonasali, on Flickr

Boardingpass fikk vi også. Jeg spurte om å få nødutgang men det klistremerket var desverre brukt.

IMAG0188 by jonasali, on Flickr

Folk sitter å venter på flyet, serveringstilbudet på flyplassen er ganske begrenset, så begrenset at det ikke eksisterer.

IMAG0187 by jonasali, on Flickr

Det er med andre ord BYOB ikke BOB. Jeg var som alle andre i leiren litt urolig i magen, men heldigvis hadde jeg:

IMAG0190 by jonasali, on Flickr

Så da fikset vi det.

Etter en liten stund fikk vi beskjed om at det nå var klart for sikkerhets kontroll for Buddha Air til Kathmandu. Ikke at det var noenandre fly som skulle gå før i morgen da.
Men takk for info.

Sikkerhetskontroll:
-Boardingpass please sir.
Gir kort
-Any lighter sir?
svarer at det har jeg ikke
-ok sir
stempler boarding kort og vinker meg videre

IMAG0185 by jonasali, on Flickr

Ikke at det er så fryktelig mange avganger å velge mellom på denne strekningen. Det er ca tre om dagen og de er som følger:

Yeti air 1x
Jestream 41

Buddha air 2x
ATR 42
Beech 1900

ATR har jeg allerede prøvd, med Finncom mellom VAA-HEL Så åpbenbart at jeg tok avgangen som var satt opp med Beech. Men jeg ble mistenksom når jeg så hvor mange som faktisk sjekket inn, og skuffelsen ble dermed et faktum da jeg så hvilken fugl som landet.

IMAG0194 by jonasali, on Flickr

IMAG0195 by jonasali, on Flickr

Men jeg er bare glad for å komme hjem

IMAG0202 by jonasali, on Flickr

Flyet parkerte og i løpet av 10 minutter var folk og bagasje av flyet, og en fyr vinket på at vi kunne åpne døren ut på tarmac, altså med vi så mener jeg pax. Så jeg åpnet hempen på døren og lekte gate agent i et sekund. BP ble sjekket ved ombordstigning til flyet. Som alltid så var det kaos frem til flyet.

IMAG0197 by jonasali, on Flickr

IMAG0198 by jonasali, on Flickr

IMAG0199 by jonasali, on Flickr

Kom meg ombord og ble ønsket velkommen av to utrolig pene CC. Nå skal det sies at jentene i dette landet er utrolig vakre. Så trivelig det altså. Ikke at jeg skulle se disse to så masse. Kom meg vel tilrette ombord og knyttnevetesten er bestått den. Spesielt med tanke på at flytiden er på ca 20 minutter. Bedre enn 6 timer i bil sant?

IMAG0200 by jonasali, on Flickr

IMAG0201 by jonasali, on Flickr

På grunn av den korte flytiden ble matserveringen som forøvrig er gratis foretatt på bakken før avgang. Jeg fikk valget mellom kylling og pasta. Jeg tok begge.

IMAG0205 by jonasali, on Flickr

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote

Posting Rules