Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-08-2011, 01:13   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Vin Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Da var det endelig klart for en skikkelig sommerferie. Turen ble booket allerede i oktober, men etter tsunami og problemene i Fukushima ble det bestemt å droppe Tokyo. Etter litt vurdering og lesing på nett ble Shanghai funnet som en spennende erstatning. Når jeg først skulle endre en av destinasjonene, fant jeg også ut at jeg skulle forlenge ferien med 3 dager også, for å få litt mer tid på hvert sted.


Det ble flybuss til Gardermoen denne morgenen. Flytoget var jo nærmest ute av drift for sommeren, og når man har litt bagasje så er det greit å slippe å gå så langt til kollektiv-transporten. Jeg tok en avgang klokken 08:00 for å få god tid på Gardermoen. Flybussen gikk på rute, og ble etter hvert ganske full. Ankomst Gardermoen litt før 09:00. Inne i terminalen var det velkjent sommerkaos, med lange køer for innsjekk og bagdrop. I EBG-skranken var det derimot kun en person foran, og et par minutter senere hadde man boardingpass i hånden på vei mot fast-track. Køen i fast-track var ikke eksisterende, det var derimot køen like til venstre. Det er mange som har slitt med fast-track når de flyr med Lufthansa i business, men det var ikke tilfelle denne gangen. Jeg sa “Lufthansa” og da dro vekteren boardingpasset i en annen leser og alt var ok. Ingen shopping på OSL bortsett fra en bok, rett opp i gullstuen for litt frokost. På vei til trappeoppgangen er korteste vei gjennom tax-free, der har man en gate som er ca 3 meter bred mellom alle sprit- og parfymereolene. I denne gaten kan man være sikker på at det kommer et par solhungrige husmødre på chartertur rett mot kjøreretningen med vognen foran seg, med blikket flakkende over alle de “gode” tilbudene mens de prater til sine rabiate unger. Det er på slike dager man priser seg ekstra lykkelig for å kunne forlate det travle terminalområdet og trekke seg tilbake til en sivilisert lounge. Sa jeg sivilisert? Kanskje en litt forhastet beskrivelse.

Loungen var ikke full, men klientellet et ganske annet enn det som pleier være der. Borte var herrene i dress på 50-60år, og i stedet var det familier med barn i alle aldre. Tydelig at manerne blir lagt igjen hjemme, enten man skal på chartertur eller rutefly, for toalettet så ialle fall slik ut:

Nei, det er ikke min øl!

Ellers ble det en lett frokost i loungen. Øl var faktisk ikke aktuelt, det var tidlig og en lang dag med mer spennende fristelser enn Carlsberg lå foran.

Flyet gikk fra gate 36(?), dvs det ble en veldig kort spasertur ned en halvtime før avgang. Det var allerede fullt med folk i området, folk var virkelig klare for å få litt sol og varme etter en dårlig sommer i Norge.
Boarding begynte 20 minutter før avgang, med business, gull, små barn, de i rullestol, de som reiser alene og rad 3 til 20.

21.07.2011
Oslo-Frankfurt LH859 10:25-12:30
Boeing 737-530 Sete 2F


Vel ombord i en halvfull business-kabin med 2+2 seating tror man kanskje at det skal gå greit å plassere litt utstyr i hattehylla over setet? Den gang ei. Den var tatt opp av en stor bag som tilhørte passasjeren over midtgangen på rad 3. Virkelig hensynsfullt Det ble etter hvert en løsning, og jeg fikk plass til pc-bagen min et annet sted.

Avgang var på rute, og vi tok av mot nord på 01L. Det var en veldig flott dag over Østlandet, og vi fikk en flott utsikt ned mot Oslo sentrum og videre ned Oslofjorden.

Slottet og Karl Johan


Frogner, Majorstuen og Frognerparken


Bygdøy


Fornebu:


Drammen og Hokksund, som jeg fløy inn til dagen i forveien for litt sight-seeing


Setene i 735 er de samme som i A32X, dvs de nye “fantastiske” NEK. Neue Elendige Kabine etter min mening. Knall harde seter, og etter en god time mistet jeg følelsen i visse deler av kroppen. Benplassen var helt grei, typisk bulkhead. Crewet var hyggelig og effektivt, og ikke så lenge etter avgang var det klart for litt mat. Eller skal jeg heller si et forsøk på mat? Det var definitivt ikke noe å rope hurra for. Det var en salat med litt skinke i, tilsvarende en oppkuttet skive med hamburgerrygg. Savnet faktisk BOB et øyeblikk, for dette var stusselig. Siden klokken nærmet seg middagstider, ble det faktisk en øl også.


Frankfurt hadde disig vær, og rundt 20 grader. Vi landet på 25L (tror jeg), og fikk en ganske kort taxe-tur til terminalen. Dessverre havnet vi så langt ute på A-piren som det går an, og det ble derfor en solid rusletur.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen piloter i Asia her? anders320 Flyforum 1 05-08-2012 16:55
Canon med mye nytt idag! Halvorsn Bilder & foto 21 01-09-2010 02:22
Mye helikopterstoff i nytt PetroNews henrikas Flyforum 0 28-05-2010 20:01
Oppdatering fra Rygge - ikke mye nytt Herlov Flyforum 3 17-08-2005 15:51
Nytt tilbud for passasjerer med for mye bagasje tosfreight Flyforum 12 02-12-2004 19:01


All times are GMT +2. The time now is 19:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.