Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-08-2011, 01:13   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Vin Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Da var det endelig klart for en skikkelig sommerferie. Turen ble booket allerede i oktober, men etter tsunami og problemene i Fukushima ble det bestemt å droppe Tokyo. Etter litt vurdering og lesing på nett ble Shanghai funnet som en spennende erstatning. Når jeg først skulle endre en av destinasjonene, fant jeg også ut at jeg skulle forlenge ferien med 3 dager også, for å få litt mer tid på hvert sted.

Det ble flybuss til Gardermoen denne morgenen. Flytoget var jo nærmest ute av drift for sommeren, og når man har litt bagasje så er det greit å slippe å gå så langt til kollektiv-transporten. Jeg tok en avgang klokken 08:00 for å få god tid på Gardermoen. Flybussen gikk på rute, og ble etter hvert ganske full. Ankomst Gardermoen litt før 09:00. Inne i terminalen var det velkjent sommerkaos, med lange køer for innsjekk og bagdrop. I EBG-skranken var det derimot kun en person foran, og et par minutter senere hadde man boardingpass i hånden på vei mot fast-track. Køen i fast-track var ikke eksisterende, det var derimot køen like til venstre. Det er mange som har slitt med fast-track når de flyr med Lufthansa i business, men det var ikke tilfelle denne gangen. Jeg sa “Lufthansa” og da dro vekteren boardingpasset i en annen leser og alt var ok. Ingen shopping på OSL bortsett fra en bok, rett opp i gullstuen for litt frokost. På vei til trappeoppgangen er korteste vei gjennom tax-free, der har man en gate som er ca 3 meter bred mellom alle sprit- og parfymereolene. I denne gaten kan man være sikker på at det kommer et par solhungrige husmødre på chartertur rett mot kjøreretningen med vognen foran seg, med blikket flakkende over alle de “gode” tilbudene mens de prater til sine rabiate unger. Det er på slike dager man priser seg ekstra lykkelig for å kunne forlate det travle terminalområdet og trekke seg tilbake til en sivilisert lounge. Sa jeg sivilisert? Kanskje en litt forhastet beskrivelse.

Loungen var ikke full, men klientellet et ganske annet enn det som pleier være der. Borte var herrene i dress på 50-60år, og i stedet var det familier med barn i alle aldre. Tydelig at manerne blir lagt igjen hjemme, enten man skal på chartertur eller rutefly, for toalettet så ialle fall slik ut:

Nei, det er ikke min øl!

Ellers ble det en lett frokost i loungen. Øl var faktisk ikke aktuelt, det var tidlig og en lang dag med mer spennende fristelser enn Carlsberg lå foran.

Flyet gikk fra gate 36(?), dvs det ble en veldig kort spasertur ned en halvtime før avgang. Det var allerede fullt med folk i området, folk var virkelig klare for å få litt sol og varme etter en dårlig sommer i Norge.
Boarding begynte 20 minutter før avgang, med business, gull, små barn, de i rullestol, de som reiser alene og rad 3 til 20.

21.07.2011
Oslo-Frankfurt LH859 10:25-12:30
Boeing 737-530 Sete 2F

Vel ombord i en halvfull business-kabin med 2+2 seating tror man kanskje at det skal gå greit å plassere litt utstyr i hattehylla over setet? Den gang ei. Den var tatt opp av en stor bag som tilhørte passasjeren over midtgangen på rad 3. Virkelig hensynsfullt Det ble etter hvert en løsning, og jeg fikk plass til pc-bagen min et annet sted.

Avgang var på rute, og vi tok av mot nord på 01L. Det var en veldig flott dag over Østlandet, og vi fikk en flott utsikt ned mot Oslo sentrum og videre ned Oslofjorden.

Slottet og Karl Johan

Frogner, Majorstuen og Frognerparken

Bygdøy

Fornebu:

Drammen og Hokksund, som jeg fløy inn til dagen i forveien for litt sight-seeing

Setene i 735 er de samme som i A32X, dvs de nye “fantastiske” NEK. Neue Elendige Kabine etter min mening. Knall harde seter, og etter en god time mistet jeg følelsen i visse deler av kroppen. Benplassen var helt grei, typisk bulkhead. Crewet var hyggelig og effektivt, og ikke så lenge etter avgang var det klart for litt mat. Eller skal jeg heller si et forsøk på mat? Det var definitivt ikke noe å rope hurra for. Det var en salat med litt skinke i, tilsvarende en oppkuttet skive med hamburgerrygg. Savnet faktisk BOB et øyeblikk, for dette var stusselig. Siden klokken nærmet seg middagstider, ble det faktisk en øl også.

Frankfurt hadde disig vær, og rundt 20 grader. Vi landet på 25L (tror jeg), og fikk en ganske kort taxe-tur til terminalen. Dessverre havnet vi så langt ute på A-piren som det går an, og det ble derfor en solid rusletur.

Posting Rules