![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Den kalde krigen var på mange måter en interessant tid, og noe av det folk flest måtte være på vakt mot var spioner, fortrinnsvis slike som spionerte for Sovjetunionen. Enkelte steder var denne spionasjefrykten så tydelige at det var hengt opp skilt som forkynte fotoforbud. Dette gjaldt blant annet på gjerdene som omkranset Sola flyplass.
Jeg husker ennå som guttunge, når vi på enkelte dager med skolefri syklet den lange veien ut til Sola ”for å se på flyene” at vi passerte disse skiltene med en viss frykt. Selv om vi ikke hadde fotoapparater, så var kanskje også andre som bare hang rundt flyplassen suspekte individer og kunne havne i klørne på militæret og bli utsatt for en behandling adskillig tøffere enn tilsnakk fra politiet. Dette fotoforbudet den gang får meg til å fundere over noen spørsmål som kanskje noen kan bidra til å utdype. 1 Gjaldt fotoforbudet alle norske flyplasser, eller bare slike hvor det var militær aktivitet (som den gang Sola)? 2 Ble forbudet håndhevet eller var disse skiltene bare pro forma til skrekk og advarsel? (Jeg antar at flyfotografering som hobby også eksisterte for 20 år siden og at noen av forumbrukerne må ha forholdt seg til forbudet, og muligens kommet i konflikt med det). Eller er det i verste fall slik at vi i dag savner viktig fotodokumentasjon av sivil luftfart frem til rundt 1990? 3 Kanskje litt filosofisk – men hva var den faktiske nytten av dette fotoforbudet? Jeg mener at kommunistene skaffet seg vel den informasjonen de ville og tok neppe skrekken av noen skilt langs gjerdene. Kanskje var det heller slik at disse skiltene og fotoforbudet mer var indremedisin og bidrog til å bygge myter om at det foregikk mye hemmelig i regi av Luftforsvaret – med den prestisjen det innebar? |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Torp og Jarlsberg under kald krig | Erlend L | Flyhistorisk forum | 1 | 21-10-2013 14:27 |
Fotoforbud OSL? | Fly med oss | Småprat | 17 | 08-12-2012 20:50 |
Et gufs av kald krig | catocontrol | Flyforum | 30 | 14-10-2007 21:04 |
Kald krig til 400 mill. | ln-pep | Flyforum | 1 | 21-02-2007 13:22 |
Fotoforbud ANX? | LN-BIZ | Flyforum | 11 | 14-05-2006 12:42 |