Quote:
Originally Posted by TOS
Nå er det en kjensgjerning at SAS fortsatt sliter med betydelig høyere kostnader enn mange andre selskaper, men vi får se hva som blir sluttresultatet når hele Core SAS har fått effekt (det ble vel sagt at store deler av Core SAS var implementert i løpet av 2010, men at den fulle effekten ikke kommer før i 2011 - om jeg nå husker dette rett). SAS hadde iallefall per 31.12. 2010 en svært lang vei å gå på kostnadssiden i forhold til alle selskaper jeg har sett regnskapene til. Forhåpentligvis går det rette veien.
Det er også en kjensgjerning av f.eks. CAU stadig rasler med sablene, og fagforeningene på CPH knyttet til handling tar seg en pause på noen timer en travel kveldsøkt for faglige møter. Hvorvidt dette skaper reelle problemer fremover vites ikke.
Selv om det er organisasjonsfrihet så er det også en kjensgjerning at SAS har mange fagforeninger, men kanskje har disse i senere tid utvist noe mer forståelse for at SAS faktisk er et selskap i et steintøft konkurransemarked (for det gikk lenge før det sank inn).
|
Men hvorfor bare se på fagforeningene, er de de eneste som har påført
SAS store omkostninger de siste årene. Var det fagforeningene som stod bak oppdelingen i de 4
AOC´ene og det var ikke små penger som med på det eksprimentet ! Og jeg tror at det var en del Goodwill
SAS tapte på det også, jeg tror ingen av
SAS sine kunder forstod at når det stod 2 identiske 737 ved siden av hverandre, det man hadde crew i følge
AOC til hadde teknisk, den andre var frisk men kunne ikke brukes for det var feil
AOC. Det var ikke noe som ble kokt sammen av en fagforening.