![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jun 2005
Posts: 17
|
![]()
Så dagens "forside" med Ascor Airservices AS, og fikk lyst å mimre litt.
Jeg skriver "fritt" frem, og inviterer samtlige til å korrigere meg, føre opp "glemt" informasjon, eller andre vet mer noen selskapene jeg nevner eller ikke nevner. Som sagt fordi jeg ikke har husket det, eller ikke har kjennskap til. Fra 1966 og noen år fremover hadde vi faktisk flere mindre flyselskaper plassert omkring dette vidstrakte land, og i Finnmark hadde vi Varangfly AS med base i Kirkenes. Derpå i Tromsø hadde vi Nor-Wings A/S og i Bodø Nordlandsfly A/S. Sistenevnte operete noen få Cessna 185, og muligens de også hadde 1 eller 2 stk 206'ere. Bodø var vel også "hovedsted" Nord for Widerøes. Jeg vil ha det til at det var ytterligere 2 selskaper i Nord, men disse har jeg glemt navn og hva de opererte. Trondheim, Steinkjer og Meråker neste, nemlig SteinkjerFly (hadde de noen fly i det hele tatt, eller var de der bare i navnet, noen som vet/husker?) I Trondheim og Meråker (Meråker Brug) HIBOFLY AS (eiet av Borghild Lynum og Hilmar Tollefsen) samt Trønderfly AS. Trønderfly tror jeg fikk inn en Beech 90 og jeg har en liten erindring om noe som kaltes Beech Queen Air 65. (Eksisterer denne betegnelse?). HIBOFLY hadde kun 2 PA 31.310 Navajo, mens Hilmar Tollefsen gjennom eget navn og flyskole hadde flere mindre Cessna fly i sin tjeneste. Jeg tror han drev denne lenge etter at HIBOFLY gikk inn. I Ålesund fikk vi Mørefly AS, og de første årene tror jeg de kun hadde Cessna 206. Når tid de fikk landfly og helikopterere vet jeg faktisk ikke. Mellom Ålesund og Bergen var der vel noen få selskaper, men i farten kan jeg kun huske Fjordfly AS, som opererte i sin tid flere Cessna 206 med base i Førde. De gikk så hen i samarbeide med et bergensk rederi og gikk til anskaffelse av en PA 31.310 og 1 MU 2. De hadde store planer, men gikk helt vest. Bergen hadde på et tidspunkt; Bergen Air Transport AS med (først helikopter 2 stk, franske sådanne og fløy i Nordsjøen i konkurranse med HS) senere 1 stk Cessna 401, og under samarbeidsselskapet Stavanger Air Transport AS, ytterligere 1 Cessna 402. På den tiden dette skjedde ble mer eller mindre alt flyttet over fra Bradbenken til Stavanger Lufthavn, hvor BAT/SAT ble ett selskap og en forsiktig endring av driften tok til med 1 DC 3, senere 2 stk DC 4 og forsøkte vel så midt på 70 tallet med å starte fraktoperasjon i Fjerne Østen med en Boeing 707. Ellers i Bergen; Bergen Aviation Servies (BAS) AS med 1 stk Cessna 401. Bak dette selskap stod noen meget unge gutter med meget rike pappa'er. Høy sigarføring og etterhvert "no pus". Selvsagt; Westwing AS. Stortingsguru og reder Per Hysing Dahl var en av gromtrappene i dette selskap. Det har gått i glemmeboken, men hadde dette selskap en landfly avdelingen eller ikke. I hvertfall mange Cessna 206. i bakhodet svirrer det noe også om helikoptere i dette selskap.(?) På Voss; Gunnar "etter eller annet" hotel sjef hadde HeliTourist. En del helikoptere + 1 sjøfly. I Rosendal kom Fonnafly med bla. Odd Moen fra Norsk Fly og Flyfoto AS inn på oppstarten siden + 1 flyver, tror han het Jon Tørresdal. Videre et par tre investorer fra Haugalandet. I Odda (kombinert med Oslo) Viggo Norvang's Hardangerfly. 2 Cessna 206, 1 stk Cessna 185 + en stk Norseman Beaver. I Stavanger, Sola Flyplass; Norsk Fly og Flyfoto AS, 1 stk Cessna 177, 2 stk Cessna 150 og 1 Cessna 180 (sjøfly). Og i en meget kort periode 1 stk Cessna 421. BAT/SAT som omtalt litt foran + HS på Forus. Senre kom også fra Hønefoss; Nor-Fly AS. Tidlig på 80 tallet kom Atlantic Aircharter AS med base i Sandefjord. Selskapet hadde 2 MU 2J og var da det plutselig skar seg mellom partene i ferd med å få inn 2 stk Grumman Gulfstream I for kontraktflyvning. MEN; i Haugesund; (sorry men dette gikk litt fort); Coast Aero og Nordsjøfly AS. Nordsjøfly ved Jon Furdal som fikk to - tre kapitalsterke gutter til å spytte i. Ny flyplass (betalt av staten selvsagt) men; ny hangar og kontorbygg, og fly i fleng: PA 31 Chieftain, Beech 99 og (for søren; hvilket type glemme eg nå at de også hadde?) Jon Furdal var også ideskaper for Norway Airlines og Boeing 737 (2 stk) og det ene mer ren trønder kapital. Deretter også Fonnafly land med en vekst uten sidestykke. + Mange andre ideer. Egersund hadde sitt sjøfly gjennom Bertelsen og Garpestad AS, huske på hvem sin lisnes de fløy under. Så Draco Air AS på Sørlandet; Kåre Drangholst og hans Draco selskap. 1 amfibiefly type. Noen som husker? Viking Air AS i Kr Sand med Beech King 100 under lisnes fra Scanex Air Oslo. SKien hadde Snorre Ketilsson (eller noe som husker dette navnet korrekt); FJELLFLY. Med Heron og PA 31 + visstnok noe annet. + 1 Selskap som startet opp BORG AIR AS med en Beech 99. Disse tok vel aldri av. Sandefjord hadde Penguin Air og Norsk Flytjeneste, begge 2 med Øivind Skaunfeldt. Penguin var i samarbeide med malingsfabrikken i Sandefjord. Senre også med basekontor der Atlantic Aircharter AS. Tønsberg: Solbergfly AS + 1 til. Husker ikke. OSLO: jo takk noen der. Busy Bee Air Services AS, Mey-Air, Ski og Sjøfly, Kjellerfly, ScanexAir, Ascor, Fjellanger Widerøes, Fred. Olsen herudner Fred Olsen Executive Airservices AS, Transwing AS, Paraflift, senere Partner Air Services AS, Air X, flymekler Remseth hadde også 1 selskap - men kan ikke erindre navnet, Senre også Gofjeldfly AS. Det var neon få til på Østlandet, men akkurat nå kommer jeg ikke på dem, annet enn at et selskap som het Hamjern AS i Hamar også hadde ett flyselskap med bla. en stk Beech Baron 58 i sitt eie. Det har skjedd mye etter midten av 70 tallet begynnelsen av 80 tallet da mange av disse tok å vandret heden og eller hadde blitt del av annet konglomorat. Så er denne mimring over, og håper at det falt i smak. Alle - som kommer innom og gidder å lese så langt ned; HA EN TRIVELIG HELG.. M v h S L A ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737? | AN0510 | Småprat | 29 | 01-08-2014 01:53 |
Flyselskaper med norske nettsider | flyKSU | Flyforum | 17 | 11-11-2013 05:42 |
Reklame: "Norske flyselskaper" | Discus | Flyhistorisk forum | 3 | 01-02-2011 00:21 |