Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 23-12-2010, 01:35   #1
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
OBB 19 Tokyo - Nouméa - Port Vila

30. juni 2010: Tokyo - Nouméa
2. juli 2010: Nouméa – Port Vila
Flyselskap: Air Calédonie International
Klasse: Økonomi
Pris: 4300 kr


Sommeren 2010 startet jeg reisen min mot New Zealand hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent. Etter å ha tilbragt et par dager i Dubai og en uke i Japan fortsatte ferden over ekvator til stillehavsnasjonene New Caledonia og Vanuatu.



Billettene ble bestilt hos Widerøe fem måneder før avreise. Widerøe var imidlertid ikke i stand til å utstede eTicket for flyvningene med Aircalin, så dermed fikk vi tilsendt de gode gammeldagse papirbillettene i posten.

30. juni 2010 – kl. 20:40 – 8t35min
Aircalin – SB801 – Tokyo(NRT)-Nouméa(NOU)
Airbus A330-200 – F-OHSD – 22F(midten)




Toget tok oss ut til Narita International Airport i løpet av 1 time og et kvarter.



Narita International Airport åpnet i 1978 som et resultat av kapasitetmangel på Haneda Airport. Nå til dags står Nartia for det meste av den internasjonale trafikken, mens Haneda hovedsakelig håndterer innenlandsflyvninger. I 2009 reiste 32 millioner passasjerer over Narita, mens nærmere 62 millioner reiste over Haneda.



Det var ingen kø ved innsjekkingen når vi troppet opp med bagasjen vår.



Det var rolig på Nartia denne ettermiddagen ettersom flyet vårt var det tredje siste som gikk for kvelden.



Ombordstigningen startet kl. 20. Etter en halvtime var vi klare for push-back, ti minutter før tiden.



Air Calédonie International har base på La Tontouta International Airport utenfor hovedstaden Nouméa. Med sin Airbus A320 og sine to Airbus A330 opererer de flyvninger til Japan, Sør-Korea, Australia og New Zealand samt diverse stillehavsnasjoner.



Når vi kom om bord lå det allerede utdelt teppe og pute i hvert sete, og etter take-off fikk vi utdelt et amenity kit med sovemaske, ørepropper, tannkost og hodetelefoner.



Setene om bord var det ikke mye å skryte av. Fireseteren i midten bestod av to to-setere, noe som betydde at det var dobbelt opp med armlener i midten. I tillegg var setene smalere enn normalt grunnet uvanlig brede armlener. Dette førte til at jeg ofte dunket borte knappene på fjernkontrollen som var festet på innsiden av armlenet.



Etter avgang fikk vi utdelt menyer hvor valget stod mellom sautert biff med blandede grønnsaker eller braisert sjømat med Hooba Miso-saus og ris.



Besetningen var generøse med drikkevarene og mente at en drink var for lite.



Middagsvalget falt på den sauterte biffen.



Hvert sete var utstyrt med egen skjerm for underholdningssystemet, men dessverre ingen AVOD. Jeg hadde med overgang til mini-jack og kunne således bruke mitt eget headset. Lydkvaliteten var derfor meget bra.



Underholdningssystemet betjentes via en enkel fjernkontroll.



Kartfunksjonen var meget bra og lot en fritt bevege seg rundt på kartet.



En drøy time før ankomst var det servering av frokost bestående av blant annet vafler, fruktsalat og youghurt.



Vi ankom La Tontouta International Airport i henhold til rutetid.



Etter at immigrasjonskontrollen var passert og bagasjen plukket opp gikk reisen videre med taxi de 50 kilometerne inn til hovedstaden.



New Caledonia er en idyllisk stillehavsnasjon øst for Australia.



I havna i Nouméa lå et skip fra det norsk-svensk-eide rederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics.
Flybird is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Port Vila - Tanna - Port Vila - Auckland Flybird TripReports 14 06-01-2011 22:39
Port of Seattle tiltalt for oekonomiske misligheter LN-MOW Flyforum 0 08-01-2008 01:33


All times are GMT +2. The time now is 13:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.