![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
30. juni 2010: Tokyo - Nouméa
2. juli 2010: Nouméa – Port Vila Flyselskap: Air Calédonie International Klasse: Økonomi Pris: 4300 kr Sommeren 2010 startet jeg reisen min mot New Zealand hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent. Etter å ha tilbragt et par dager i Dubai og en uke i Japan fortsatte ferden over ekvator til stillehavsnasjonene New Caledonia og Vanuatu. ![]() Billettene ble bestilt hos Widerøe fem måneder før avreise. Widerøe var imidlertid ikke i stand til å utstede eTicket for flyvningene med Aircalin, så dermed fikk vi tilsendt de gode gammeldagse papirbillettene i posten. 30. juni 2010 – kl. 20:40 – 8t35min Aircalin – SB801 – Tokyo(NRT)-Nouméa(NOU) Airbus A330-200 – F-OHSD – 22F(midten) ![]() Toget tok oss ut til Narita International Airport i løpet av 1 time og et kvarter. ![]() Narita International Airport åpnet i 1978 som et resultat av kapasitetmangel på Haneda Airport. Nå til dags står Nartia for det meste av den internasjonale trafikken, mens Haneda hovedsakelig håndterer innenlandsflyvninger. I 2009 reiste 32 millioner passasjerer over Narita, mens nærmere 62 millioner reiste over Haneda. ![]() Det var ingen kø ved innsjekkingen når vi troppet opp med bagasjen vår. ![]() Det var rolig på Nartia denne ettermiddagen ettersom flyet vårt var det tredje siste som gikk for kvelden. ![]() Ombordstigningen startet kl. 20. Etter en halvtime var vi klare for push-back, ti minutter før tiden. ![]() Air Calédonie International har base på La Tontouta International Airport utenfor hovedstaden Nouméa. Med sin Airbus A320 og sine to Airbus A330 opererer de flyvninger til Japan, Sør-Korea, Australia og New Zealand samt diverse stillehavsnasjoner. ![]() Når vi kom om bord lå det allerede utdelt teppe og pute i hvert sete, og etter take-off fikk vi utdelt et amenity kit med sovemaske, ørepropper, tannkost og hodetelefoner. ![]() Setene om bord var det ikke mye å skryte av. Fireseteren i midten bestod av to to-setere, noe som betydde at det var dobbelt opp med armlener i midten. I tillegg var setene smalere enn normalt grunnet uvanlig brede armlener. Dette førte til at jeg ofte dunket borte knappene på fjernkontrollen som var festet på innsiden av armlenet. ![]() Etter avgang fikk vi utdelt menyer hvor valget stod mellom sautert biff med blandede grønnsaker eller braisert sjømat med Hooba Miso-saus og ris. ![]() Besetningen var generøse med drikkevarene og mente at en drink var for lite. ![]() Middagsvalget falt på den sauterte biffen. ![]() Hvert sete var utstyrt med egen skjerm for underholdningssystemet, men dessverre ingen AVOD. Jeg hadde med overgang til mini-jack og kunne således bruke mitt eget headset. Lydkvaliteten var derfor meget bra. ![]() Underholdningssystemet betjentes via en enkel fjernkontroll. ![]() Kartfunksjonen var meget bra og lot en fritt bevege seg rundt på kartet. ![]() En drøy time før ankomst var det servering av frokost bestående av blant annet vafler, fruktsalat og youghurt. ![]() Vi ankom La Tontouta International Airport i henhold til rutetid. ![]() Etter at immigrasjonskontrollen var passert og bagasjen plukket opp gikk reisen videre med taxi de 50 kilometerne inn til hovedstaden. ![]() New Caledonia er en idyllisk stillehavsnasjon øst for Australia. ![]() I havna i Nouméa lå et skip fra det norsk-svensk-eide rederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Port Vila - Tanna - Port Vila - Auckland | Flybird | TripReports | 14 | 06-01-2011 22:39 |
Port of Seattle tiltalt for oekonomiske misligheter | LN-MOW | Flyforum | 0 | 08-01-2008 01:33 |