Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 29-09-2010, 19:47   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Boeing Hvem har tatt bilder av alle 737-modellene?

Etter inspirasjon av 'Hvem har flydd med' og Airbus-tråden poster jeg bilde av samtlige 737-modeller. Er det flere som klarer det samme? Kun komplette samlinger, takk ... og selvtatte

Man sier jo at 'Every picture tells a story', men også 'Every airplane tells a story'. Så derfor blir det litt historie for å trekke oppmerksomheten bort fra den variable bildekvaliteten.

Verdens første 737. Jepp - linjenummer 1. En stolt maskin som dere kan lese mer om her.
http://rbogash.com/737index.html
Står nå ved Museum Of Flight på Boeing Field, Seattle.

737-200 var lenge verdens mest solgte passasjerfly. Dette er linjenummer 715, som visstnok fortsatt flyr i Chile. Bildet er tatt i Kansas City i 2002, etter at jeg hadde vært på mitt første besøk i hovedkvarteret til Vanguard, som jeg akkurat hadde begynt å jobbe for.

Her har vi en link til Norge. Linjenummer 1444 og med fortid i bl.a. Norway Airlines som LN-NOR. Da bildet ble tatt (Boeing Field, Julen 2002) var den testmaskin for wingletssertifisering. Nåtildags flyr den for Skywings International og bærer registreringen Z3-AAJ.

En gammel kjenning, som jeg fløy BCN-OSL sist fredag. Nå i SAS-farger, men selvfølgelig ex-Braathens. Bildet ble tatt på FBU ca 1998, fra mitt daværende kontor, som lå strategisk plassert ved siden av personalkantina.

Den første 'Baby Boeing', 737-500. Dette eksemplaret har linjenummer 1534 og fløy for United til den ble pensjonert en gang i 2009. Såvidt jeg vet, står maskinen fortsatt parkert. Seattle, 2004.

Det ble ikke bygd mer enn 68 av 737-600. Denne maskinen har vært hos SAS siden leveringen i januar 1999. Bildet er tatt på OSL i sommer.

Det er vanskelig å unngå Southwest når man snakker om 737. De har nå nesten 350 -700'er og vurderer endelig å 'oppgradere' også til -800. Imidlertid ingen bagatell i USA, hvor pilotforeningene har stor makt. Fotografert etter prøveflyvning, BFI, mai 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=SrD5pjDMl38

Kan ikke komme unna ATA, selvfølgelig. N333TZ var den siste av 33 737-800'er ATA fikk levert. Vi gikk i chapter 11 ikke lenge etter at dette bildet ble tatt. Testflight, BFI, april 2004. Kjerra er nå i kinesisk tjeneste og flyr for Okay Airways.

Til slutt 737-900 - og til og med en vaskeekte -ER. Bildet ble tatt på Everett under julebordet i januar 2009. Passende nok var det samme maskinen som fikk æren av å fly et større antall forumister på 'mellometappen' fra SEA til IAH på Julebordet i januar 2010.

Og det var det! Men i tillegg finnes det militære varianter, som f.eks. denne:

Men det er nok en annen historie ... Takk for titten!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote

Posting Rules