Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 23-09-2010, 21:44   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,540
Star Alliance Valencia....litt mer komplisert enn trikken til Majorstua

I forbindelse med jobb tidligere denne måneden var jeg og sjefen nødt til å komme oss til Valencia. Man skulle ikke tro det, men når man er låst i forhold til tid når vi måtte være der og når vi ville reise til så viste det seg at det var litt mer komplisert enn først antatt.

Vi var nødt til å være der mandag formiddag, men fant raskt ut at det betydde at vi var nødt til å reise dagen før for å komme ned dit. Og mangel på direkteruter betydde også at vi måtte mellomlande et eller annet sted. Det er også begrenset med ruter fra Valencia til huber i Europa, selv om noen er det da, men det lå an til at vi måtte fly enten via Barcelona eller Madrid.
Å komme seg til Spania er normalt enkelt og både SAS og Norwegian har et stort rutenett når det kommer til destinasjoner.....men så var det dette med avgangstider. Flyene fra Norge til Spania går stort sett om morgenen, og hverken jeg eller sjefen ville bruke mer enn nødvendig av fritiden for å reise i jobben.

Så etter litt søking på nettet og en telefon med Berg-Hansen endte jeg dermed opp med følgene routing.
OSL-FRA med kvart på 5 flyet til SAS, så videre med Lufthansa til Barcelona. Overnatting der og første morgenflyet til Valencia. Returen var med en fakirfly til TAP til Lisboa og derfra hjem med TAPs rute til Oslo. Prisen på 4000 var det ikke noe å si på, og da gå også OSL-FRA og FRA-BCN 100% opptjening hos EB

Hadde tilbrakt dagen med dama og satte meg litt redusert, etter en fest og bytur dagen før, på Flytoget med planlagt ankomst 1t før avgang. Hadde sjekket inn dagen før og sikret meg sete 4A på -600 som skulle ta meg til FRA. Lite kø i gjennom security og hang meg på sjefen og kom meg inn i Gullstuen for litt mat og en reperasjonsøl

Ble tid for avgang og kom meg ombord i LN-RRY, levert som SE-DNS til SAS i januar 1999, og fant setet mitt. 1 rad biz og 2 rader eco extra som begge var halvfulle, mens resten var omtrent fullt, så belegget var bra. Kom oss opp i luften og serveringen tok til. Hadde nettopp kommet en ny Cloud Shop meny og gledet meg litt til å prøve den, og gikk for en av Ciabattene. God smak, og langt bedre enn det som var tidligere i sommer. Så absolutt en forbedring


Hyggelig crew på flygningen, men ellers lite å rapportere om. På rad 4 ble også knyttnevetesten bestått.

Begynte så nedstigningene mot FRA, men var mye trafikk og måtte ta en lang sløyfe bort fra flyplassen før vi fikk lov til å lande, men kom oss for det ned på tid


Som ofte når man kommer inn med småfly på FRA så ble det bussing, en relativt lang busstur også siden vi parkerte rett ovenfor enden av E-gatene

Naboen


Sjelden sak


LN-RRY....som vel strengt tatt kan trenge et lite strøk maling


Busstur inn til B-gatene, men siden flyet videre skulle gå fra A, så tok vi turen gjennom tunnellen og satte oss i Senatorstuen ved A26 for litt mat og drikke.....ja er man i Tyskland så er man i Tyskland


Etterhvert ble det tid for boarding og ved en av A-gatene (tror det var 16 eller noe slikt) stod D-AIRK, en Airbus A321 levert til Lufthansa i 1994, klar for hoppet ned til Barcelona. 4 rader business og resten economy i en nesten fullsatt A321.
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=979497

Knyttnevetesten bestått på sete 12A


Avgang på tid og opp i luften tok servering til. Som vanlig var det valget mellom mellom LH sine små og kjedelige ost eller skine sandwicher. Men de har i det minste byttet ut Tvix sjokoladen, med en god muslibar. Men drikke er gratis


Sløvet med iPod fra øret og kom oss ned i tide. Tok en stund før vi kom oss av hvor broførenen hadde enten tatt siesta eller fiesta og var ingetsted å finne, men kom oss tilslutt av flyet. Var min første gang i den nye terminalen på BCN og så ihvertfall veldig bra ut der vi hastet avgårde for å hive oss inn i en taxi som kunne ta oss til flyplasshotellet....selvsagt til litt protester fra taxisjåføren som alltid når man vil ha en tur til et flyplasshotell.

Etter noen timer søvn, på en alt for hard seng, var det tid for 7-flyet mellom Barcelona og Valencia. Var Spanair og en av deres 717 som skulle ta oss dit. Hadde alt fått boarding card i FRA dagen før så gikk bare gjennom security og i rettning loungen til Spanair. Sjekket skjermene og flyet var i rute. Endel kø i loungen, og vi fant raskt ut hvorfor....flyet vårt var kansellert og man måtte stå litt i kø mens vi ble booket om på et fly til Alicante og måtte ta buss derfra til Valencia.

Stemningen var ikke akurat i taket....som om ikke det er jævlig nok å måtte opp for å rekke fly klokken 7 om morgenen, så blir det ikke noe bedre når de kanselleres, men ble omsider tid for boarding, men skjønte raskt at vi ville bli forsinket. Ved gaten sto så EC-JNC å ventet, en A320 til Spanair levert i 2005 og malt i de nye fargene deres å ventet
http://www.airliners.net/photo/Spana...232/1765512/M/

Kom oss ombord og jeg fikk satt.....unnskyld, presset meg ned i setet. Man kunne glemme knyttneven for dette var grisetrangt, enda trangere enn fryktet og følte jeg satt der som en kile. Interesant var det også at da vi boardet, 30 min etter flyet til VLC egentlig skulle ha gått, hadde de enda ikke klart å få opp cancelled på skjermene


Men kom oss opp i luften til slutt på det korte hoppet ned til Alicanta....men som ombord i et Spanairfly ikke kunne være kort nok.

Hadde fått beskjed om at busser stod klare der, med det var det gjorde det selvfølgelig etter, og vi var vel rundt 50 stykker som stod der og lurte på hva som skjedde, men de som kunne spansk kranglet i vei med en eller annen NewCo (JKs handlingagent) representant som var heller dårlig i engelsk. Men god underholding se på spanjolene krangle.......han minnet meg forresten mest om han her:
http://www.youtube.com/watch?v=TES2kgPF4Wk


Men tilslutt dukket det opp en buss og man fikk etterhvert kommet seg opp til Valencia og fikk satt i gang med det vi hadde kommet dit for


Morgen etter var det tid for returen. Etter god mat og drikke dagen før, var det ikke gøy når klokka ringte 05:00 og man måtte komme seg opp og ta en taxi ut til Flyplassen.

Et par før meg i køen på TAP sin innsjekk, men tok ikke mange minuttene å vente før jeg fikk boarding card hele veien hjem til OSL. Begikk meg så mot Iberias/Air Nostrum sin commuter terminal/gater som også TAP bruker. Iberia har også handling for TAP i VLC.

Fikk meg litt rask frokost og etetr litt venting kom en buss for å ta oss ut til flyet.
Der stod CS-TMU å ventet, en Raytheon 1900D å ventet. En helt ny type for min del. Flyet opereres av Omni Aviacao e Tecnologia og fly under PGA Express sine farger, som igjen er regional selskapet til Portugalia/PGA, som igjen er 100% eid av TAP og er deres regionalselskap.....tror jeg det skal være. Omni har forresten 2 stykker 1900D som de flyr for PGA Express/Portugalia/TAP for
http://www.airliners.net/photo/PGA-E...00D/1403772/M/

Pent kan jeg ikke si flyet er, men det ser litt morsomt ut. Smalt og høyt innvending, men knyttnevetesten ble bestått. Kun 18stykker ombord, men det tilsvarer også 100% belegg....de fløy også med cockpitdøren åpen....dvs det var igjen dør. Hadde med meg en liten Travel Pro som bagasje, og den måtte som alltid med slike små fly leveres fra meg ved ombordstigning


Ikke noe cabin crew, kun piloter, så ved avgang VLC så stod det en matboks på hvert sete med en flaske vann, en bolle med gulost og ørepropper.....og det siste trengtes....og dermed har jeg også beskrevet støynivået ombord


1t 45min i flytid, så var et stykke i det lille flyet, men var såpass trøtt at jeg sov/duppet av store deler av flighten

Dising soloppgang


Landet på tid i LIS og ble ikke overaskende hentet i buss


Endel annet stod også i LIS


Hadde en time i LIS og satte meg ned å ventet på at det skulle bli boarding på OSL flighten. Og jeg trodde jeg var litt trøtt og sliten, men har satt det tydeligvis mengder av folk som hadde kommet med TAP sine flighter fra Brasil og hadde nettopp landet, for her var det en studie i trøtte tryner.

Boarding tok til og ble buss ut til CS-TNK, levert 2000, som stod på andre siden av flyplassen å ventet


Omtrent fullt fly, men hadde heldigvis setet ved siden av meg ledig, for bak på rad 21 var det ikke den beste benplassen.


Portugals, da suspenderte, nå sparkede, landslagstrener i fotball, Carlos Queiroz var også ombord. Men han ble oppgradert til business rett før avgang.

TAAG er et av selskapene som er ganske sjeldne her til lands og som fly med begrensninger til EU i hendhold til svartelistene, men deres 777 har de lov til å bruke
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 23-09-2010 at 22:55.
Someone is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Har SAS hatt mer enn 3 daglige til CDG? AN0510 Småprat 1 12-06-2013 19:12
Noen blir mer fortvilet enn andre når de kommer for sent til flyet gardkarlsen Flyforum 15 12-03-2009 14:59
Litt OT: For de som liker litt annet enn BARE flybilder ENGM RAMP Flyforum 0 17-08-2007 01:20


All times are GMT +2. The time now is 01:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.