28-08-2010, 16:03
|
#1
|
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
North Express har ikke gitt opp
Fant følgende artikkel i dagens papirutgave av Harstad Tidende:
Quote:
Harstadbaserte North Express øyner et håp om å få flyselskapet opp og gå
For en knapp måned siden sendte selskapet ut en pressemelding med beskjed om at North Express legges ned, grunnet manglende interesse fra investorer. Selskapet hadde ikke råd til å starte opp
På sparepengene løs
Det har endret seg i ettertid. Gründerene Gøte Aspen og Bjørn Hansen har nå kontakt med potensielle investorer og i løpet av en ukes tid regner Hansen med at en avgjørelse om videre eksistens kan tas.
Vi er fortsatt i dialog med investorer. Disse kan gjøre det liv laga for flyselskapet, men vi har kort tid på oss. Dersom kontakten ikke fører frem, er det helt sikkert at vi legger ned selskapet, sier han. Vi har holdt på med å skaffe investorer siden april, og nå går det på sparepengene våre løs å drifte selskapet, sier han.
Bør ha 25 millioner
Aspen og Hansen har, ifølge sistnevnte, lagt fire millioner på bordet for en etablering av selskapet. Pengene er låst i garantier for leie av fly.
Vi må ha inn fire millioner til per fly vi skal drifte, men det er ønskelig å ha en kapital på rundt 25 millioner kroner i selskapet, sier Hansen.
Han ser for seg at tre fly skal være i drift. I tillegg trengs det kapital som sikrer kostnader slik at selskapet kommer seg gjennom en trang fødselsfase. North Express kan ikke basere sin drift på billettinntekter alene.
Ikke et øre kom inn
Hansen sier det i den forrige runden med investorer ikke kom inn ett øre.
Det var ingen interesse for å støtte oss, heller ikke fra dem som skriker høyest om at det trengs flere flyruter i landsdelen, sier Hansen.
Han regner med at årsaken til pengetørken er at selskapene først og fremst ønsker å investere i kjernevirksomhet slik at egne inntekter sikres, at få kjenner til luftransportbransjen og at noen regnet med at det nye selskapet kom til å gå på trynet uansett.
Lang erfaring
Våre budsjetter tilsier at vi kunne godt med et overskudd på 200.00 kroner etter fire måneders drift, men investorene trodde kanskje ikke på dette. Noen av de vi har forespurt har ikke svart på henvendelsen en gang, sier den tidligere piloten, Bjørn Hansen.
Han har arbeidet en årrekke i norsk lufttransport, både i lufta og på bakken, blant annet i Luftfartstilsynet. Det samme har Gøte Aspen.
Ruten som er mest aktuell å fly for North Express er Bardufoss-Evenes-Bodø -Trondheim, to rundturer om dagen, samt en ukentlig tur til Helsingfors for å hente asiater videre nordover.
|
|
|
|