Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 07-05-2010, 15:27   #1
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
SAS OSL-BGO-OSL

OSL-BGO
SK 259
Sete 2A


Vi drar i gang en rapport fra ukens snarvisitt til Norges flotteste by - hvis man ser på det som ligger mellom de syv fjell og ikke på baksiden. Bildekvaliteten er for øvrig litt ymse, men alt er bedre enn ingenting.

Foretok online check-in og setevalg dagen før, og som alltid på antatte finværsflyvninger mellom OSL-BGO valgte jeg et vindusete. Er rett og slett nydelig utsikt når man flyr mellom øst og vest i solskinn. Med avgangstid 10:25 valgte jeg 08:59-toget fra Nationaltheatret. Ankom OSL til oppsatt tid, tok heisen opp i avgangshallen og gikk rett til sikkerhetskontrollen.

Det var noe kø til tross for at morgenrushet var over, noe som nok skyldtes at de stenger noen sluser når behovet faller. Som vanlig var det ikke et menneske å spore i Fast Track-en, men dette er naturligvis forbudt område for både fullprisbetalende passasjerer og gullkortkunder som reiser innenriks, så måtte ta til takke med hovedkøen. Valgte å gjøre som George Clooney i 'Up In The Air', og tok en kjapp vurdering av de køen ved de forskjellige slusene og fant en som virket spiselig (ingen barnefamilier eller pensjonister på tur). Laptop og trillekoffert ble sendt gjennom scanning, mens jeg håpet å unngå den ufattelig irriterende og meningsløse stikkprøvekontrollen. Det klarte jeg ikke, og dermed var det av med skoene, kroppsvisitasjon, opp med høyre fot, opp med venstre fot og ferdig. Tar ikke mer enn et lite minutt, men føles som en evighet hver gang. I etterkant erget jeg meg over å ikke ha lagt merke til at det var en stund siden detektoren hadde pepet, noe som økte den statistiske sannsynligheten for at jeg ville bli plukket ut. Lesson learned

SK 259 var i dag satt opp fra gate 21, noe som er i behagelig avstand fra sikkerhetskontrollen. Boarding ble annonsert etter seterad, mens gullkortkunder kunne gå ombord etter sitt eget forgodtbefinnende. Det er jo i og for seg bare å bruke finger id-slusen dersom man på død og liv ønsker å gå ombord før det er "sin tur", men nå som sommeren nærmer seg, er det ikke særlig aktuelt å sitte 15 minutter ekstra i SAS' badstumaskiner. Som vi alle fikk smertelig erfare i fjor sommer, medførte Core-SAS at klimaanlegget ikke ble slått på før døren var lukket og motorene startet, så ingen grunn til å boarde for tidlig (med mindre det er fullt fly og man trenger plass til trillekoffert). Sete 2A hadde brukbar beinplass for en kar på nesten 1.90, og når midtsetene i freme del av SAS-kabinen som regel alltid er åpent, blir det hele riktig så komfortabelt.

Hadde ikke vasket meg på hendene, så ingen knyttneve


Da vi kom opp i luften, kjente jeg på kroppen at det var tid for en Cola til den særdeles upraktiske sum av 23 kroner. Hvorfor ikke bare kreve 25 når man først skal ta betalt? Mindre styr med vekslepenger, og betaling med kredittkort har jeg gitt opp, fordi kortterminalen ombord konsekvent trenger 10 forsøk på å lese magnetstripen min - til kabinpersonalets store begeistring.

Produktplassering


Deretter ble det tid til å knipse litt bilder av utsikten og innflyvningen.

Hørt over høytaleren: "Ut til venstre ser vi Folgefonna", så kom en annen stemme: "...og ut te høgre kan me sjå verdas flottaste bygd, Voss" - lett humring i kabinen. Beklager dårlig nynorsk


Et imponerende skue i det man kommer over Ulriken og byen åpenbarer seg nedenfor.


Satt på feil side ift. selve sentrumskjernen, men landets mest berømte potetåker kan sees litt opp til venstre i bildet.


Flesland er nokså lett å få øye på...


Vi landet ca 10 minutter før oppsatt rutetid, noe som etter hvert er blitt regelen når man flyr med SAS. Husker bare for noen få år siden at SAS og rutetid nærmest var for en selvmotsigelse å regne, men her har alle parter gjort en strålende jobb for å snu en håpløs trend. Klappet til kai ved min favorittgate (29), noe som gir kortest vei ut av flyplassen. 20 sekunder spart i forhold til f. eks. Norwegians gate 31 der med andre ord


BGO-OSL
SK 286
Sete 4F


Var på Flesland ca timen før avgang, noe som holder i massevis dersom man styrer unna rushtiden (noe jeg alltid prøver å gjøre hvis mulig). Hadde brukt sms check-in kvelden før, men sete 1A endret jeg til 4F i stedet. Dersom det ligger an til å bli trangt om tiden til neste flytog til Nationaltheatret, pleier jeg alltid å velge midtgang, men med oppsatt ankomsttid kl 20:05 var ikke dette noe problem. Gikk rett til sikkerhetskontrollen, men kastet et blikk på SAS' bag-drop, der rykter vil ha det til at Business-skranker nå er tilbake. Det var det i hvert fall ikke denne kvelden, ei heller noen av de andre gangene jeg har flydd fra BGO i 2010.

Sikkerhetskontrollen på Flesland kan være et mareritt, men nå var det riktig så behagelig. Oslo-avgangen gikk som vanlig fra gate 29, men den var ikke åpnet enda. Det er alltid like fascinerende å se på passasjerer som går inn bak sperringen og setter seg ned, for deretter å bli oppgitt når de ble bedt om å gå på utsiden igjen i det gaten skal åpnes. Irritasjonsmoment for SGS på Flesland? Fra gate 29 er det for øvrig aldri priority boarding, men noen ganger en henstilling om at de som sitter bak i flyet skal bruke den bakre inngangen. Vel ombord var beinplassen på 4F ok, mens midtsetet som vanlig var ledig.

Ingenting å si på beinplassen.


Når man flyr innenriks, er det som regel sjelden at det oppstår noen uforutsette situasjoner, men denne dagen tilhørte imidlertid sjeldenhetene. Etter at boarding var unnagjort og flyet pushet fra gate, ble vi stående unormalt lenge uten at vi startet å takse. Etter hvert begynte kabinbesetningen å lete i overhead-en etter det som viste seg å være en gjenglemt jakke fra flyvningen til Bergen. Den ble funnet og kapteinen informerte om at de ville returnere denne til eier før de tok av. Jeg så for meg at vi skulle bort til gate igjen, men det som må ha skjedd er at jakken ble levert via et vindu i cockpit, fordi ingen av dørene ble åpnet, men jakken ble tilsynelatende levert. God service av SAS. Anslo at vi tapte en 6-7 minutter på dette, men var ikke særlig bekymret med tanke på 20:16-toget fra OSL.

Ikke mye å se på denne gang.


Det ble en rolig flytur over fjellet med relativt begrenset utsikt p.g.a. skydekket. Når man flyr inn mot OSL, føles det alltid like naturstridig å nærmest fly over Oslo for deretter å forsvinne langt ut i intet før man lander. En ting skal FBU ha: Beliggenheten var genial!

Oslo skinner opp som et lys i mørket (beklager dårlig bildekvalitet).


Vi landet på oppsatt rutetid og slo oss til ro ved behagelige gate 26. Kjapt ut av flyet og ombord i flytoget kl 20:11.

Oppsummert
SAS er alltid på rute og det er et kjempepluss. Ellers klarer jeg ikke å la være å irritere meg over at Fast Track ikke tilbys innenriks fra OSL, men unngår man rushtiden går det som regel greit. Jeg synes likevel det er pussig at SAS ikke velger å bruke Fast Track som et middel i konkurransen mot Norwegian, for på innenriks er det ikke akkurat flust av grunner til å konsekvent velge SAS. En mulig fordel som f. eks. prioritybagasje fungerer jo uhyre sjelden, man må betale for alt unntatt kaffe/te ombord (selv på fullprisbilletter) og den nevnte Fast Track-en står jo tom store deler av dagen.

SAS er uansett mitt førstevalg så lenge prisforskjellen ikke er for stor, og denne turen gjorde ingenting for å endre på det inntrykket.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Foto-0074.jpg
Views:	1210
Size:	56.9 KB
ID:	26515   Click image for larger version

Name:	Foto-0076.jpg
Views:	1206
Size:	63.5 KB
ID:	26516   Click image for larger version

Name:	Foto-0080.jpg
Views:	1201
Size:	44.2 KB
ID:	26517   Click image for larger version

Name:	Foto-0082.jpg
Views:	1197
Size:	38.9 KB
ID:	26518   Click image for larger version

Name:	Foto-0083.jpg
Views:	1199
Size:	68.2 KB
ID:	26519  

Click image for larger version

Name:	Foto-0085.jpg
Views:	624
Size:	35.3 KB
ID:	26520   Click image for larger version

Name:	Foto-0093.jpg
Views:	621
Size:	72.4 KB
ID:	26521   Click image for larger version

Name:	Foto-0094.jpg
Views:	621
Size:	23.9 KB
ID:	26522   Click image for larger version

Name:	Foto-0096.jpg
Views:	621
Size:	27.2 KB
ID:	26523  
ILS2 is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ 737-405 TripReports 32 16-12-2014 01:13
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO 737-405 TripReports 28 27-08-2014 04:15
OSL-TRD og OSL-BGO travlest i Europa? KjetilK Småprat 5 18-07-2013 04:16
Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL) ILS2 TripReports 26 28-11-2012 10:11
Reg. og flytype til flt. OSL-BGO-OSL Halvorsn Register- og ATC-Forum 4 01-09-2009 14:00


All times are GMT +2. The time now is 13:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.