![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mitt andre store interesseområde er skipsfart, en bransje som har vært store nedganger til del, med nedleggelser av den ene utenlands-linje etter den andre (i Stavanger har vi mistet flere, og for første gang på 150 år er vi uten Englands-båt...). I den bransjen skyldes det på at folk i dag flyr i stedet for å reise med båt. Flyreiser er blitt vesentlig mer tilgjengelig for de store masser, enn for bare få år siden. Da jeg reiste til kontoret vårt i Spania med fly første gang i 2001 (jeg har kjørt expr.buss til Spania i mange år...), betalte jeg nesten 8000,- kr t/r Alicante, i dag kan jeg hvis jeg planlegger, klare den samme reise for tusenlappen...
Vi ser store fusjoner/fusjonsplaner blant tunge aktører i bransjen, vi ser store solide selskaper, med lange røtter og tradisjoner, sliter ræva av seg og viser røde tall år etter år. Er det slik at vi kommer til å ende opp med bare Easy Jet`s og Ryanair`s og dets like, som stjeler, stjeler og stjeler pax fra de store aktørene, som jo stadig slår seg sammen...? Skipsfarten mister pax til luftfarten, hvem går disse til da - er det bare til lavprisselskapene? Jeg ser jo på dette forum at der finnes ekspertise på de fleste områder, også økonomisk. Hvordan ser dere for dere luftfarten om 10 til 20 år? Ender vi opp med 2-3 store Europeiske flyselskap, 2-3 store Amerikanske, hva med de Asiatiske - blir fusjonene like store der, hva med Afrika og Sør Amerika, som vi ellers hører litt lite om...? Eller blir hele luften fylt med billigreiser som om flyet virkelig ble en Air Buss...? Egentlig spørsmål uten reelle svar, men morsomt med tanker om fremtiden... hei å hå H.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden | -Sindre | Reiseforum | 138 | 15-10-2018 11:35 |
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? | blazius | Reiseforum | 17 | 19-05-2016 23:17 |
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) | Fred | Reiseforum | 31 | 24-11-2015 11:47 |
Hvor "sikker" er flytypen satt opp hos sas.no? | Polaris | Register- og ATC-Forum | 7 | 11-12-2009 22:16 |