Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 16-08-2008, 20:58   #1
HansJ
ScanFlyer Silver

HansJ's Avatar

Boeing Schiphol och Luchtvaart Hobby Shop 16.8.08

Två dagar vid Schiphol resulterade inte i något revolutionerande, men jag fick några MD-11 och upptäckte ett (för mig) nytt flygbolag från Turkiet...

Denna DC-3 (C-47) från Dutch Dakota Associations bär KLM-dekor på den andra sidan. Bilden är tagen från spottersplaats vid McDonald's rwy 27, DC-3:an startar på bana 22 på några kilometers avstånd - därav den dåliga kvaliteten.

Izmir Airlines kände jag inte till sedan tidigare. De flyger A319 mellan Nederländerna och Turkiet, i konkurrens med många andra turkiska flygbolag såsom Corendon och Pegasus.

Stilig drottning landar mjukt på bana 27...

Kvällstid är ljuset riktigt bra på 36L, men det är inget lätt projekt att ta sig dit. Bil rekommenderas... och det tar 15 min från flygplatsen + en promenad på 10-15 min för att få en bra fotoposition vid mitten av banan.

Vad gör man inte för att få se flygplan av denna kaliber? Amsterdam måste vara Europas MD-11-tätaste flygplats. PH-MCW har varit fraktare i hela sitt liv sedan födseln 1998.

Givetvis besöktes Luchtvaart Hobby Shop/Aviation Megastore. Det är en mytomspunnen butik med världens största sortiment även om priserna kan vara höga ibland. Här är några mobilbilder:

Huvudentrén till en stormarknad med bara flygprylar!

Det första man möts av innanför dörrarna är två väggar packade med modeller av detta slag. Normalpris för en jetliner i skala 1/100 låg på ca €200 vilket är rimligt.

Rise Soons sortiment av 737-800 i skala 1/100 har utökats och omfattar nu även 737-900. Dessa modeller är otroligt fina och väldigt prisvärda, €69 per styck. Detaljnivå nästan som Herpa Premium.

Förutom ett litet kafé inne i butiken så finns det även flera flygplan, bl a denna TS-11 Iskra.

Sortimentet omfattar böcker, plastbyggsatser, dekalark, diecast, displaymodeller, DVD, t-shirts och även mycket FS2004/FSX-tillbehör. Till exempel denna 737NG-cockpit som säljs som byggsats. Komplett kostar den €69000...

Butiken ligger i Aalsmeerderbrug i närheten av bana 06 och 36R, närmaste hotell är Radisson SAS Amsterdam Airport dit det är ca 10 minuters gångväg. Men det väl alla redan
HansJ is offline   Reply With Quote

Posting Rules