![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvilke regler er det som gjelder for bruk av bærbar GPS ombord i fly?
Jeg forstår at dette kan variere mellom de ulike flyselskapene, så la oss bruke SK som et eksempel. I "SAS Norge magasinet" for juni står følgende: "Elektrisk utstyr som utstråler elektromagnetisk energi må ikke brukes ombord i flyene, fordi dette kan påvirke de elektroniske flysystemene." Videre står det følgende: "Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet "Fest setebeltet" lyser: (...liste over utstyr starter...) Bærbar GPS (...liste over utstyr fortsetter...)". Dette tolker jeg dithen at GPS kan brukes under flygningen (ikke avgang/landing og "Fest setebeltet" lyset slukket), men ble fortalt av en av kabinpersonalet på en flygning at GPS var forbudt å bruke ombord. Nå vet jeg jo såpass at alt elektronisk utstyr utstråler en viss elektromagnetisk energi, så per definisjon faller vel GPS inn under det som da er forbudt. Men hvorfor lister de det i oversikten over utstyr sammen med bærbare PC'er, etc som absolutt kan brukes under visse deler av flygningen? Hadde vært fint om noen med kunnskap om selskaps-policy hadde kunnet fortelle hva som er korrekt her (fortsatt med SK som utgangspunkt). Er det i det hele tatt tillatt å bruke bærbar GPS under noen som helst del av flygningen? Og hvis ikke, burde ikke teksten i SAS Norge magasinet omformuleres? Om dette er diskutert og konkludert i en annen tråd tidligere så hadde det vært fint med en henvisning. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Motorsag er lov/ikke lov i innsjekket baggasje | Utflyttet | Småprat | 35 | 04-07-2012 22:38 |
FLY GPS styring og hva skjer ? | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 12 | 26-07-2010 17:45 |
Strømuttak til bærbar hos BA | Trent600 | Reiseforum | 3 | 11-05-2009 00:08 |
Onanerte ombord hos WF | MD11 | Flyforum | 16 | 04-12-2007 18:37 |
USA, LOV OG IKKE LOV !! | SQ 777 | Flyforum | 2 | 15-09-2006 11:20 |