![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
E24.no
Franske børsmyndigheter jakter angivelig på 17 innside-handlende toppledere i den europeiske flyprodusenten Airbus og morselskapet EADS. Ifølge franske Mediaport skal det herske sterke mistanker om at lederne foretok store nedsalg av egne aksjer - like før Airbus annonserte kraftige forsinkelser for presisjeflyet A380 i 2006. Aksjen dypdykket 26 prosent etter offentliggjøringen av forsinkelsene. Franske børsmyndigheter vil ikke kommentere saken, men avviser heller ikke Mediaports fremstilling. - Sjokkerende Airbus-sjef Tom Enders er blant de 17 topplederne som navngis av fransk media. Overfor nyhetsbyrået AFP slår han hardt tilbake: - Disse anklagene er sjokkerende og uakseptable. Jeg vet jeg ikke har gjort noe galt og det samme gjelder for alle lederne som angivelig er involvert, sier Enders. - Våre navn trekkes gjennom søla. Jeg håper disse anklagene snart kan bli offentlige, så vi vet hva anklagene er, og kan forsvare oss, sier Airbus-sjefen videre. Tapssluk Airbus A380 er det største passasjerflyet noensinne, og utgjør kjernen i Europas forsøk på å konkurrere med sin amerikanske rival Boeing. Superjumboen har vært et pengesluk for Airbus. Føste fly ble levert til Singapore Airlines i oktober i fjor - halvannet år etter planen. De mange forsinkelsene har kostet selskapet 6 milliarder euro, eller omkring 46 milliarder kroner.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mere udskiftning i SAS-ledelsen | jefi99 | Småprat | 3 | 16-10-2012 18:24 |
SAS-ledelsen kjøper aksjer | TCAS | Flyforum | 5 | 16-04-2010 19:36 |
Endringer i ledelsen av SAS i Norge | CK | Flyforum | 96 | 25-10-2009 17:10 |
Saftige bonuse for AA-ledelsen! | LN-MOW | Flyforum | 1 | 10-01-2006 15:35 |