Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 09-05-2007, 02:58   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default En liten Hovedstadstriangeltur - uten fly

Tillater meg og skrive en liten tripreport om en ganske så flyløs tur (i værste fall tar jeg FLYtoget inn til Oslo før avreise...).

Etter og ha tatt ut en fridag tidligere i år, fant jeg ut at jeg skulle bruke de "resterende fire" uka etter pinse.. Etter diverse planlegginger om Kielferger, Trondheimstog, og Bergensfly, Endte jeg opp med at jeg og min søster skulle ta en tur til København med DFDS - Helt til jeg plutselig "oppdaget" at hun ikke var gammel nok. DFDS opererer med to forskjellige aldersgrenser for reise uten foresatte - 20 på minicruise, og 18 på enkeltreiser/turer med minst en natt i mellom båtreisene - og min søster er 19..

Sendte også en mail til DFDS for å oppklare dette, og det viste seg at jeg tydeligvis ikke ville fungere som foresatt for henne. Minicruise var derfor uaktuelt, og med en natt i Køben ville vi begynt og touche borti min søsters arbeidsdager

Et alternativ var også at vi tok båten den ene veien, og fløy tilbake, men flyselskapene skulle ha forholdsvis mye for å fly oss fra CPH til OSL den aktuelle dagen.

Løsningen ble da et svenskt transportselskap, nemlig SJ. Javisst, skal man ta et tog fra Oslo til København, må man ta svenskt tog.

Routingen er også interresant. Først tar vi et tog fra Oslo til Södertälje (en by ca. 20 minutter sør for Stockholm i følge SJ's rutetabell..), med avgang fra Oslo på ettermiddagen på søndagen (1. pinsedag), med ankomst i Södertälje på kvelden Hvorfor vi ikke kan få bli med toget fra Oslo helt til Stockholm, for å hoppe på Malmøtoget der, aner jeg ikke. Kunne bestilt hver for seg, selvfølgelig, men da ville Stockholm-Malmø alene kostet mer enn vi betaler for hele denne turen.

Etter to timer på en svensk jernbanestasjon, hopper vi på et nattog til Malmø, hvor vi er litt over halv sju neste morgen, før et tredje tog tar oss over broen, den siste halvtimen til København, med ankomst litt over halv åtte.

Så blir det å tilbringe noen timer i København, før MS "Pearl of Scandinavia" frakter oss hjem igjen.

Med bilige togbilletter og en vanlig, innvendig lugar, havner vi såvidt på en tusenlapp hver (inkl. frokostbuffet på båten..) - Litt av greia var at turen skulle være nettopp billig..

Håper på en liten tripreport, og forhåpentligvis med bilder når jeg kommer tilbake..
Martin is offline   Reply With Quote

Posting Rules