![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Det var en liten merkedag på Sola imorges. Den siste operative S61N forlot landet med kurs for Irland ca 9.30 lokal tid. Maskinen flyr nå SVG-ABZ og videre fra ABZ til Belfast.Helikopteret flyr på sin gamle norske registrering , LN-ORC, frem til Belfast. Deretter vil maskinen når alle formalia er iorden fly videre til Shannon enten på norsk registrering eller på sin tiltenkte irske registrering EI-GCE.
Idag har det ikke lov til å fly inn i irsk luftrom på norsk register,derfor routingen via Belfast. Etter god informasjon fra A.T.S i CHC om avgangen var det kun undertegnede og en annen i MTC-gjengen på Sola sm stilte opp for å avbilde begivenheten. En enslig mekaniker gjorde maskinen klar for fergeflygingen over Nordsjøen i drittværet nå imorges. LN-ORC var en av de eldste S61N(S/N61817) som kom til Helikopter Service på -70 tallet. Maskinen ble satt i drift i 1978 og jeg hadde selv mange turer til Nordsjøen med denne kjerra. Dette er siste S61N CHC avhender , men det kan nok komme S61N fra andre operatører fra tid til annen til Heli-One på Sola til tyngere ettersyn i framtiden. Likevel er dette en epoke som er over i Nordsjøflygingen og som kanskje kunne vært markert på sin måte.Ikke en gang Jan Petter Helgesen i Stavanger Aftenblad var å se denne gangen. Han skal likevel få tilsendt bilder. S61N har hatt stor betydning i tilførselstjensten til vår oljeindustri. Selv hadde jeg min første tur på forsommeren i 1973 med denne flytypen og det ble mange minnerike turer op gjennom årene på godt og vondt. Under kommer en billedserie som viser -ORC rett før take-off. Interiørmessig kan man se den store ekstra drivstoffstanken på venstre side i kabinen. Drivstoffpåfylling til denne skjer på maskinens venstre side der ett av kabinvinduene er tatt bort er erstattet med påfyllings annordning. -ORC tok ca 2700liter med drivstoff før ferge flygingen til ABZ. |
![]() |
![]() |
|
|