Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 02-02-2007, 03:29   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default PEW-CJL 12 SEP 06

Siden dette nok er langt unna allfarvei for de aller fleste, tenkte jeg at noen ord om denne flyreisen kunne være på plass. Jeg har nevnt denne tidliger her på forumet så da har jeg endelig tatt meg tiden til noen ord og. Det er vel svært få som har tenkt seg på feriereise i pakistan. Men når der er sagt så vil jeg si at man går faktisk glipp av noe!

Ihvertfall reisen startet OSL-ZRH-DXB-LHE (sk, lx, ed) og videre med bussing rundt i pakistan. Til Peshawar.



Nå var turen kommet til å reise opp i fjellområdene i pakistan og vestlige himalaya.
Denne reise gikk normalt med F-27, men på grunn av en ulykke som jeg skal komme litt tilbake til så har PIA leaset fly fra PAF eller Pakistan Air Force.



Det er i og for seg interessant nok for en flyinteressert og utlending. Flytypen er som nok mange som har gjort sin tørn i militæret er kjent med, C-130 Hercules. Flyruten mellom Peshawar og Chitral er en rute som her i landet kunne vært kalt en FOT-rute. Den er nok ikke veldig lønnsom men fastboende i Chitral er avhengig av den ettersom eneste helårsåpne veirute går innom Afghanistan. Det er da også kun to priser, en for de som bor her og de som kommer utenlands fra. De infødtes pris er en brøkdel av fullfare, men som likevel er overkant av 3000 rupees (ca 300 kr) så ingen egentlig grunn til å klage.



Siden vi begge som var med ikke hadde peiling på hvor lang tid det tok til flyplassen eller hvor tidlig man burde sjekke inn på pakistanske innenlandsruter, så var vi rimelig tidlig ute. Ankomstområdet var rimelig kaotisk, det er tradisjon i pak at hele familien møter når noen har reist med fly, man blir faktisk sett litt ned på om man ikke har noen som møter en når man lander. Heldigvis var det adskillig stillere for oss å sjekke inn siden det kun var vårt fly som skulle gå i nærmeste tidsrom. Fasilitetene på avgang var heller ikke mye å skryte av med en liten kiosk, sitteplasser, en del automater og en tv som viser opptak av pakistansk dramaserie. Sikkerhetskontrollen er noe mer nøyere enn her på berget.

Underholdningen ble heller reddet av at flyplassen også er en militær flyplass, og som utpost mot grensen i vest så er den ganske aktiv også, selvom de mest spennende flytypene var i mindretall. Alt i alt kunne man føles som man var på BDU på en svært varm sommerdag.

Boarding i buss som kjørte langt, sikkert til den militære delen av flyplassen. Og her har kvinner prioritert i boarding, så familier med barn og resten. I det hele tatt førstemann ombord. Noen er mer frekke enn andre vil jeg si. Selve flyet ser inni ut som alle andre herc'er og for de som ikke har hatt gleden, så sitter man ikke på tvers men på langs på 'seter' som er spent opp. Baggasjen var stroppet og nettet på en pallet som ble kjørt inn bakerst. Og ingen vinduer, eller rettere sagt umulig å se ut. Ok, så satt man der sammen med en gjeng pakistanere. Bare gjøre det beste ut av det.

Inflight entertainment er nada og niks. Crew ombord er miltære samt ei vertinne fra PIA. Servering er pepsi, sprite og nestlevann på 2l-flaske på rundgang. Ene av de militære 'purserne' kommer i kontakt med kompisen min og vi får noen og prate litt med underveis. Men jeg prøver å sove litt siden det fortsatt er relativt tidlig på morgenen. Uten den store suksessen.

Flytiden er litt i overkant av en time, så det var godt å vite at vi var på vei til å lande. Skjønt det var egentlig ikke så lett å vite hvor lenge til, men til slutt så landet vi pent på en eller annen plass. Og deilig var det når dørene åpnet og lys fra solen kom inn. Og det var litt av en utsikt, hvor fjellene virkelig går rett til himmels!

Baggasjen var også kommet med og 'terminalbygningen' var ikke store greiene, minnet meg mest om Namsos for å ha noe å sammenligne med.

Chitral er også navnet på distriktet og var tidligere også en egen stat, hjemhørende her er Kho-stammen og den særegne og fascinerende Kalash-stammen. Det er også noen pashtunere, men dette er et adskillig fredeligere område enn områdene vestover og til dels sørover. Her skjer det ingenting, til tross for rykter om at Osama Bin Laden hadde vært sett i området noen uker før. De lokale bare lo av de ryktene dog.


I bakgrunnen (nesten hvite) så ser du Tirich Mir som er 7708 m.o.h., flyplassen er forøvrig på 1500 m.o.h. Utsikten er i fra hotellet som du ser deler av på bildet.


Denne maskinen klarte ikke å stoppe i tide på flyplassen i 2004 og har siden blitt værende, strippet for motorer og nyttige ting. Ellers så har alle F-27 blitt tatt ut av tjeneste i PIA etter en alvorlig ulykke i fjor ved Multan flyplass hvor alle ombord mistet livet. Trolig var det brann i motoren som var årsaken.


Ellers er PIA veldig stolte av at de flyr B777-200LR, til tross for problemene som launch customer og mangel på piloter til disse maskinene.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SEP PC Refresher ENGM/- General Aviation og sjøfly 2 05-04-2017 02:44
Frankfurt sep 13 toftos Bilder & foto 20 20-11-2013 12:03
LH 3750 26 sep Concorde Register- og ATC-Forum 1 22-09-2010 17:45
BT178 11. sep 08 sirpjalle Register- og ATC-Forum 3 11-09-2008 17:55
Spotteralert 4. Sep sirpjalle Flyforum 8 02-09-2008 17:41


All times are GMT +2. The time now is 06:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.