Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 24-04-2025, 18:10   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty

SAS SAS plus OSL-EWR bil ATL-CPH-OSL

Ingen bilder denne gangen, men legger inn en rapport som referanse for andre som skal ut å reise samme rute.

Påskeferien skulle gå OSL-CPH-BOS BILTUR ATL-CPH-OSL. Reiste i pluss. Hadde sjekket inn på nett og fått boardigpass, men da jeg satte meg ned med kona med et glass vin i solen tikket det inn melding fra sas om at BOS-CPH var kansellert. Dette er særdeles ugunstig en lørdag før palmesøndag. Gikk rett inn for å se hvilke muligheter som fantes og ville ha ting på plass før diamantsupporten tok helg 17.00. Mens jeg holdt på tikket det inn en omrouting med sas og Delta via Amsterdam i premium select. Dette virket jo ok, men ikke opp noen seter. Ringte sas som mente at alt var i skjønneste orden og han kunne se vi hadde fått to tosetere med vindu på rad 24. På delta setekart sluttet premium select rad 23... Etterhvert ble han enig med meg at dette virket rart så han fikk med på å dytte oss inn på de siste fire setene som var til salgs på OSL-EWR, men han kunne ikke booket oss videre til BOS. Hadde fleksibel leiebil så det var forsåvidt ok for oss. Fikk bare seter to to pers og hadde litt noia for at to av oss måtte ut på Europaturne neste dag...

Vi fikk iallfall lagt in bud på oppgradering til C, og budet på 24100 poeng gikk faktisk gjennom. Imidlertid fortsatt bare to som fikk valgt sete selv om det var flere ledige. Stresset tidlig opp på Gardermoen. Det er ikke en egen NYC insjekk i "Gokk" så vi gikk i Skypriority check-in og der satt en hyggelig jente som gav oss boarding kort, men det var en JENTE ikke dame og hun kunne ikke svare på om det var plasser nok på flyet siden vi var på stand-by. Sente kone og ett barn i innenlandsloungen, mens jeg og den eldste gikk til billettkontoret der det satt noen som så mer erfarne ut. Mannen bekreftet at det var nok plasser på flyet, og at vi nok kom til å være heldige. Moralen er vel at vi nok hadde fått en op-up om vi ikke hadde bydd på oppgradering.

Som ventet satte de på boarding tidlig for å sluse folk gjennom, og der var det mange familier som måtte vente på seter. Var nok greit å være tidlig ute og ha riktig farge på kortet. Hadde et crew som er det beste jeg har hatt på sas siden 2007, selv om A321 nok ikke er favoritten å jobbe på. De satte opp buffet i galley, det var det ikke sist jeg fløy A-321 over havet. Flyet var fullt i alle klasser.

Fikset siste liten hotell i NYC, Innside by Melia som er samme hotell som SAS, Saudia og flere andre flyselskaper bruker. Er Platinum medlem, men fikk ikke oppgradering. Vi vant en flakse rødvin ved innsjekk, men den så vi aldri noe til. Nespressomaskinen på rommet virket ikke. Liten gym med kul utsikt i i 20 etasje. Hotellet er ikke verre enn at vi skal bo der neste NYC tur (hjelper med 20% rabattkupong på tilbudspriser). Du finner forresten ytterst skjelden 3 stjerner eller bedre til under 3200 pr natt. Det er ofte billigere å vente med å bestille.

Volvo XC90 ble til Hyundai Palisade da vi byttet fra Bos til NYC, men også 400 kr billigere. Har forresten i dag lært at ødelagte dekk og glasskader ikke dekkes av egenandelsforsikringen noen reiseforsikringer har, så pass på. Leide ute på EWR da jeg leste at bilene inni byen ofte var dårlige greier.

Hadde forresten glemt noe på flyet. SAS hadde forsøkt å ringe meg og sendt melding. Det virker som at de forsøker å ettersende ting fremfor å levere på lost & found. Fikk iallfall avtalt å plukke det opp på EWR dagen etter. SAS har kontor over innsjekkingskrankene.Området er bare for flyplassansatte, men heisen virker uten kort eller kode... Det er egentlig ikke noen der før 13.30, men det viste seg at de første gjerne kom 11.30.

Hjemturen ble også kansellert, men booket om til BA i premium. (Trodde ikke SK hadde avtaler med BA lenger?). Hadde lest på facebook at man ikke lenger fikk poeng iht opprinnelig reiserute om en ble ombooket. Dette er visstnok feil, men vi tok ikke sjangsen. Dessuten var det varslet 25 grader i Atlanta og 1,5 time connection mellom LHR T5 og T3 er ikke oppskriften på en fin avslutning på ferie. Vi fikk booket om til dagen etter. Vi bodde i Buckhead og derfra går det Metro til innenlandsdelen av flyplassen. Det viste seg at det er en 10-15 min lang busstur derfra til International Departure. Sas hadde tre skranker åpne. De ville veie håndbagasjen og insisterte på at vi pakket om slik at den på tolv kilo ble 8 kg og den på 2,5 kg ble 6,5 kg. Vi fikk så "cabinbaggage approved" lapper. Håper dette er en Atlanta ting. Business var smekkfull, og plus endte opp med fire ledige seter.

Brukte 15 min gjennom billett og sikkerhetskontroll, som jo er bra til å være USA. Det er en Delta lounge rett etter sikkerhetskontrollen i F-piren. Den var egentlig fin men terrasse og greier. Matutvalget var ganske bra også, men det var papptallerkener som ødela inntrykket. Vi var også i Amex-loungen i E (tar ca 10 min å gå). Mye folk og kø, men et ok sted å være når en fikk gå forbi køen og et eget rom med terasse. To hakk kulerer enn den sorte døra på LHR T5.

De boardet veldig tidlig (55 min før) så vi rakk frem rett før gruppe 4 skulle få gå ombord. Ikke mye som skjedde bortsett fra noen svensker som ikke klarte holde munn gjennom natten. Ingen sovemaske eller tannbørste. Frokosten var ikke så mye å skryte av, men likevel på nivå med LH i C tror jeg. SAS har større frokost til Asia.

Takk for turen.

Last edited by Chriscross; 24-04-2025 at 20:56.
Chriscross is offline   Reply With Quote

Posting Rules