Quote:
Originally Posted by Someone
Det viktigste her er vel uansett at SAS faktisk forholder seg en gjenansettelsesavtalen og de sparkede faktisk får et tilbud og ikke må søke? Også blir jo selvsagt forhandlinger om vilkår en kamp man må ta på både kort og lang sikt
Det er ikke nødvendigvis pent eller «rent trav» men veldig mye bedre enn stuntet de drar nå
|
Det er helt riktig. Det viktigste her er at
SAS respekterer avtaler. Og innlegget mitt ovenfor var ikke kritikk mot de eldste som står ut i jobben. Jeg hadde gjort det samme som de. Men jeg vet at mange av de hadde takket ja til en sluttavtale dersom
SAS hadde lagt noen kroner på bordet. I lengden er nok det et lurt valg for selskapet.
SAS sier de må omstille seg for å fly når kunden vil..... Men slik har det alltid vært. Jeg har kun jobbet variabel gruppe i
SAS, og jeg har konstant ligget stort sett på maks av hva de greier å skvise ut av kroppen min. Hans Jørgen Elnæs må gjerne argumentere for at piloter i andre selskaper flyr 20-30% mer blokktid i året enn
SAS-piloter, men det er en helt usaklig sammenligning. Årsaken til dette er fordi
SAS sitt rutenett består av utrolig mange korte strekninger.
BGO-
SVG OSL-
KRS OSL-
TRD/
BGO/
SVG/
HAU/
MOL. Man kan ha en 12 timers arbeidsdag (duty) med fem flighter, men iflg Elnæs har vi kun jobbet 4 timer (blokktid).
Kort oppsummert flyr man færre blokktimer i
SAS enn andre selskaper, men man har til gjengjeld flere dutytimer - som er den faktiske arbeidstiden.
SAS og Elnæs må kalle det akkurat hva de vil. Men dette vet de utmerket.