Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 04-02-2020, 04:37   #1
Futura
ScanFlyer Gold

Default God Tirsdag fra Jaipur, the pink city

God morgen fra Chillout Hostell i Jaipur. Sov veldig godt i natt, så var godt våken før klokken klang. Frokost er også inntatt, på en kkkald takterasse. Det er 8 grader nå på morgenen, som er normalt.
Søndagen i Mumbai tok vi ferge i en time ut til Elephanta Island og så på noen huler som er hugd ut og har Hindu statuer. Der var det selvfølgelig en masse selgere av suvenirer, samt en del steder som solgte mat. Det var masse aper, hunder og kuer. Apene var selvfølgelig veldig flinke til å stjele spesielt is fra turistene, men jeg så også en som røsket en stor vannflaske ut av hånda til en turist. I nedre del var det mange som solgte mat og grillet maiskolbe så ut til å være en storselger. Men det er første gang jeg har sett kuer stjele mat. De kom seg inn bakfra og beit tak i maiskolbene til folk. Ellers var deilig med en båttur. Vi spiste bittelitt mat på vei til hotellet der vi hentet bagasjen og tok taxi til togstasjonen, Mumbai Central Station. Som sentralstasjon i en by med 20 mil innbyggere så er det ikke annet å forvente enn at det er mange spor og ganske uoversiktlig. Men nei. Det er 5 spor, som alle ender på stasjonen, men utenfor er det 6-8 spor for lokaltog. Toget kom reverserende inn på sporet 1 time før avgang. Vi hadde kjøpt soveplass på første klasse og den vognen var 3dje bakerst av ca 24 vogner. Men hvor skulle vi sitte. Jeg spurte i en informasjon, som sendte meg til ett sted, som så sendte meg til ett annet sted der de sa at vi skulle ha kupe B. kupe A og C var 4 sengs og vår var 2 sengs. Det utgjorde halve vogna. Resten var 2en klasse, der det er 6 senger i hver avdeling. Senere fant jeg oppslag om hvor vi skulle sitte på en veg, så alle kunne se. Fint for de som planlegger tursit angrep. Etter å ha sett div youtube videoer av folk som tar 1ste klasse, så får de servert div mat. Men vi hadde ikke lest bekreftelsen godt nok. Det var ikke noe mat. Vi kjøpte noe mat og kunne velge mellom en vegetar rett både til frokost og middag. Alt var veldig sterkt. Heldig vis hadde vi med en god del drikke. Så humpet vi nordover av og til sakte, av og til fort. Merkelig mye variasjon i hastigheten. Benken var god å sitte på. Om natten la man ryggen ned og sov på baksiden av den. Øvre seng bare vippet man ned. Men "sengene" var ekstremt harde. så etter 3 timer våknet jeg av at ryggen ikke ville mer. Jeg gjorde da om så jeg heller sov på sittebenken, men da ble det så trangt at jeg knapt kunne bevege meg. Det var relativt kaldt også. so sjelden mer en 1 time i strekk. Ved 7 tiden satt jeg meg opp og så på landskapet som er flatt på hele strekningen. Noen steder fruktbart, noen steder bare tørt beiteland. Av og til stikker det opp noen koller 50-100m over landskapet. Vi ankom 15 min sen, som var den tiden vi hadde ventet på grønt signal 1km fra stasjonen. Etter en del leting fant vi hostellet. Vi var så slitne at vi bare sovnet og sov i 3 timer, til det var mørkt. Så gikk vi en liten tur og så la vi oss igjen. Men nå skal vi ut å se Jaipur i noen timer før vi drar til Amer Fort, som skal være den største attraksjonen.
Ha en fin dag alle sammen
Futura is offline   Reply With Quote

Posting Rules