Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 31-01-2019, 17:02   #14
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,208
Default Re: Norwegian 2018 tall

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Som menigmann, og som en som reiser mye, har jeg fulgt med i media om luftfart i en årrekke.
I alle disse årene har jeg også hørt hvordan Bjørn Kjos har lovet hvordan Norwegian skulle bli en "utbyttemaskin for aksjonærene"
Aksjekursen har i stor grad blitt påvirket av hans positive visjoner, uttalelser fra aksjonærer i hans indre krets, "Norwegian vennlige" aktører fra BI, NHH og analytikere som har stolt blindt på Norwegian sin vekst strategi.

Alt som ikke har gått Norwegian sin vei, har vært uflaks.

Det som har vært galt i flyindustrien har vært fullservice konseptet og hub tankegangen (SAS modellen) - i stor grad sett ut fra et Oslo ståsted.
Norwegian sine utallige direkte ruter (fra Oslo) har blitt berømmet som selve grunnlaget for suksess – halleluja, tenk å kunne unngå en gammel nedslitt flyplass på Kastrup …

Som en som reiser svært mye i jobbsammenheng, og har kontakt med andre som også reiser mye, så velger de aller fleste SAS fremfor Norwegian til jobbreiser, dersom de ikke er pålagt av oppdragsgiver å benytte Norwegian gjennom for eks bedriftsavtaler.
Mitt inntrykk er at dette har svært lite med bonuspoeng å gjøre.
De aller fleste reiser også i SAS Go.

Hvordan Norwegian gjennom konsolidering og spareprogram skal komme på offensiven, er for meg en gåte.

Sammenligner en for eksempel reise fra Oslo og til ulike steder i Europa på forskjellige datoer frem i tid, så fremstår Norwegian i dag som lite attraktive sammenlignet med for eks SAS, KLM og Brussel Airlines, spesielt for forretningsreisende.
Det er bare de billigste LowFare (lokke) billettene til Norwegian som av og til er vesentlig billigere enn billigste alternativene hos de andre.
En Flex billett hos Norwegian er i veldig mange tilfeller vesentlig dyrere enn en SAS Plus billett eller en Fleks billett hos de andre.

Med SAS, KLM og de andre full service selskapene har en betydelig flere muligheter til å reise effektivt enn med Norwegian, selv om fleksibiliteten medfører transfer i CPH, AMS, BRU og den ekstra timen reisetid dette medfører.

Når allianseløse Norwegian pr i dag ofte har høyere pris på Flex billettene enn full service selskapene, ikke er vesentlig billigere på Low fare, har et dårligere utbygd rutenett for forretningsreisende, og en kundeservice med frynsete rykte, så mener jeg at det er en lang vei å gå før de kan tjene store penger gjennom konsolidering.
Norwegian er bygget og er fortsatt primært et selskap for feriefolket. Og feriefolket sjekker ikke alltid alternative selskaper fordi de tror på Bjørn Kjos sitt løfte om at hans eneste mål er å gi "folket" "grisebillige billetter" i motsetning til konkurrerende selskaper fra monopoltiden.
Det blir tungt å snu skuta slik at selskapet tiltrekker seg de som er mest betalingsvillige.
Voldsomt med påstander du kommer med. Et raskt søk i retriever viser at det i veldig liten grad er noen sammenheng mellom Bjørn Kjos og uttalelser om "utbytte". Du nevner heller ikke hvor du reiser, men innenriks der SAS og Norwegian flyr til er stort sett like godt dekket (iallfall fra Oslo), samt CPH, ARN, HEL, CDG og LON. I tillegg er det direkte feil det du skriver om flex-priser. En flex-billett med SAS mellom OSL og BGO koster litt over 3000,- mens en flex-billett med DY på samme strekning koster 1149,-. Mellom OSL og ARN/CPH er det 1349..



Og dette med "feriefolket". Koomanigjen. Hva mener du med det? Basert på N=2 (mine foreldre) som ikke bryr seg veldig om hvem de flyr med så går de inn på momondo eller finn reise og skriver inn at de skal fra A til B. Om det er SAS eller Norwegian som fløy de fra ett sted til et annet tror jeg de knapt legger merke til. Som om ikke SAS struper frekvensen om sommeren og setter alle kluter til på destinasjoner ut av landet med enten egen ruter eller som charter.
OttoL is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians Januar tall 2018 BraathensSafe1985 Flyforum 4 08-02-2018 11:17
Norwegian og SAS på LAX - tall BraathensSafe1985 Flyforum 2 07-10-2017 16:35
Norwegian tall for nov 2012 branserud Flyforum 19 09-12-2012 13:41
Norwegian tall nov 2005 LN-HAT Flyforum 17 09-12-2005 18:47
Norwegian juni-tall Tu-154 Flyforum 1 08-07-2005 11:27


All times are GMT +2. The time now is 19:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.