Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 17-01-2018, 00:49   #1
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Hvor i verden ville du ha bodd i ett år?

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg etter all sannsynlighet skal reise på utveksling i ett år fra august/september. Med gode ordninger fra Lånekassen står jeg fritt til å søke mer eller mindre hvor som helst i verden og for å bestemme meg for hvor jeg skal søke ser jeg på to ting - i første gang uavhengig av hverandre:

A)
Hvor jeg helst vil ende opp ut fra hvilke steder som har utvekslingsavtaler med UiB (*), kvalitet på universitetet, relevante fag (jeg studerer IT), hvor mye skolepenger jeg ev. må betale, hvor bra det er tilrettelagt for internasjonale studenter m.m.
B)
Hvor er det gøy å bo i ett år? Hvor er det mest givende, både med hensyn til det sosiale, kulturelle og språklige? Hvilket sted er best "base" for å kunne reise videre i regionen, f.eks. på helgeturer hvis økonomien(/poengene) tillater det? Hva vil være mest unikt og gi meg opplevelser som jeg ikke enkelt kan få bare ved å reise en uke på ferie til samme sted?

Og det er altså "del B" jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med (men hvis noen har innspill til del A er det bare å fyre løs). Opprinnelig hadde jeg planer om ett semester utveksling fra våren 2019, men heller nå mer mot et helt år allerede fra august - og fikk derfor plutselig dårlig tid mot søknadsfristen 1. februar. Jeg skal prøve å være open-minded og ikke gi alt for mange føringer fra starten, men kan likevel utelukke noe og nevne noen punkter pr kontinent. Vær gjerne uenig med meg.

Europa
- Kjedelig (men +enkelt). Relativt likt kulturelt osv.
- Kort vei. Jeg er tross alt flynerd.
+ Mulighet til å lære tysk eller spansk skikkelig (fra hhv. skoletysk og turistspansk i dag). Vil i så fall få bedre støtteordninger og bl.a. språkstipend på ca 20 000 kr for å reise dit en måned før og ta et skikkelig språkkurs.
+ Høyt faglig nivå.

Nord-Amerika
* Canada kan være aktuelt, USA er ikke (av mange grunner).
* Mexico kan kanskje være en joker? Har faktisk to steder med UiB-avtale. Likevel skeptisk pga språk og sikkerhet, passer nok bedre som feriemål.
- Har vært en del i Nord-Amerika allerede (men ikke Canada).

Sør-Amerika
* Usikker på faglig kvalitet og fagmiljø for IT-studier.
* UiB har 10 avtaler, bl.a. Chile, Brasil, Argentina, Peru og Colombia.
+ Har vært lite i Sør-Amerika.
+ Veldig spennende! Kultur, mat, langt fra Europa.
- Som for Mexico, språk/sikkerhet kan være minus.

Afrika
* UiB har tre avtaler i Sør-Afrika og én hver i Uganda og Ghana.
* Jeg har tidligere vært i Cape Town, Tanzania og Zanzibar.
* Sør-Afrika kan bli en joker. Ser på ingen måte på det som et "shithole country".
- Sikkerhet.

Oseania
- Først og fremst Australia som er aktuelt med mange avtaler. Jeg er sær og synes ikke at Australia virker spesielt spennende.
* Men New Zealand med University of Otago kan også være et wildcard. Med enkel mulighet til å reise til Australia for å skrape det av Scratch Map-et.
+ "Nærhet" (alt er relativt) til fantastiske stillehavsøyer. Foreløpig kun Fiji som er krysset av på de trakter.
+/- Veldig, veldig langt og dyrt å reise to ganger t/r til. SQ sitt nyttårssalg gjelder vel ikke reiser på over 3 mnd? :-/

Asia
* Etter en del negativitet i det foregående kommer det som foreløpig er favoritten.
+ Er veldig glad i Asia, og for et år tenker jeg mer i retning av rene og stort sett velfungerende steder som Hong Kong, Sør-Korea, Japan, Singapore el.l. fremfor det mer kaotiske (Filippinene, Vietnam, Kambodsja osv).
+ Mange velrenommerte universiteter, ofte med bred IT-kompetanse.
* Tar veldig gjerne innspill til land/byer/universiteter som jeg bør vurdere.
- Har allerede vært mye i Asia.

Litt vesentlig informasjon på tampen - jeg er en mann på 29, har reist mye fra før, spesielt i Asia, har leilighet og har vært i full jobb i mange år, så jeg trenger ikke dette til å "rive meg løs", "bli voksen" og "finne meg selv" (eller man blir kanskje aldri for gammel for det siste?).

(*) For spesielt interesserte finner man oversikt over avtalene her: http://www.uib.no/utvekslingsavtaler

Posting Rules