![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg er i den heldige situasjonen at jeg etter all sannsynlighet skal reise på utveksling i ett år fra august/september. Med gode ordninger fra Lånekassen står jeg fritt til å søke mer eller mindre hvor som helst i verden og for å bestemme meg for hvor jeg skal søke ser jeg på to ting - i første gang uavhengig av hverandre:
A) Hvor jeg helst vil ende opp ut fra hvilke steder som har utvekslingsavtaler med UiB (*), kvalitet på universitetet, relevante fag (jeg studerer IT), hvor mye skolepenger jeg ev. må betale, hvor bra det er tilrettelagt for internasjonale studenter m.m. B) Hvor er det gøy å bo i ett år? Hvor er det mest givende, både med hensyn til det sosiale, kulturelle og språklige? Hvilket sted er best "base" for å kunne reise videre i regionen, f.eks. på helgeturer hvis økonomien(/poengene) tillater det? Hva vil være mest unikt og gi meg opplevelser som jeg ikke enkelt kan få bare ved å reise en uke på ferie til samme sted? Og det er altså "del B" jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med (men hvis noen har innspill til del A er det bare å fyre løs). Opprinnelig hadde jeg planer om ett semester utveksling fra våren 2019, men heller nå mer mot et helt år allerede fra august - og fikk derfor plutselig dårlig tid mot søknadsfristen 1. februar. Jeg skal prøve å være open-minded og ikke gi alt for mange føringer fra starten, men kan likevel utelukke noe og nevne noen punkter pr kontinent. Vær gjerne uenig med meg. ![]() Europa - Kjedelig (men +enkelt). Relativt likt kulturelt osv. - Kort vei. Jeg er tross alt flynerd. + Mulighet til å lære tysk eller spansk skikkelig (fra hhv. skoletysk og turistspansk i dag). Vil i så fall få bedre støtteordninger og bl.a. språkstipend på ca 20 000 kr for å reise dit en måned før og ta et skikkelig språkkurs. + Høyt faglig nivå. Nord-Amerika * Canada kan være aktuelt, USA er ikke (av mange grunner). * Mexico kan kanskje være en joker? Har faktisk to steder med UiB-avtale. Likevel skeptisk pga språk og sikkerhet, passer nok bedre som feriemål. - Har vært en del i Nord-Amerika allerede (men ikke Canada). Sør-Amerika * Usikker på faglig kvalitet og fagmiljø for IT-studier. * UiB har 10 avtaler, bl.a. Chile, Brasil, Argentina, Peru og Colombia. + Har vært lite i Sør-Amerika. + Veldig spennende! Kultur, mat, langt fra Europa. - Som for Mexico, språk/sikkerhet kan være minus. Afrika * UiB har tre avtaler i Sør-Afrika og én hver i Uganda og Ghana. * Jeg har tidligere vært i Cape Town, Tanzania og Zanzibar. * Sør-Afrika kan bli en joker. Ser på ingen måte på det som et "shithole country". ![]() - Sikkerhet. Oseania - Først og fremst Australia som er aktuelt med mange avtaler. Jeg er sær og synes ikke at Australia virker spesielt spennende. * Men New Zealand med University of Otago kan også være et wildcard. Med enkel mulighet til å reise til Australia for å skrape det av Scratch Map-et. ![]() + "Nærhet" (alt er relativt) til fantastiske stillehavsøyer. Foreløpig kun Fiji som er krysset av på de trakter. +/- Veldig, veldig langt og dyrt å reise to ganger t/r til. SQ sitt nyttårssalg gjelder vel ikke reiser på over 3 mnd? :-/ Asia * Etter en del negativitet i det foregående kommer det som foreløpig er favoritten. ![]() + Er veldig glad i Asia, og for et år tenker jeg mer i retning av rene og stort sett velfungerende steder som Hong Kong, Sør-Korea, Japan, Singapore el.l. fremfor det mer kaotiske (Filippinene, Vietnam, Kambodsja osv). + Mange velrenommerte universiteter, ofte med bred IT-kompetanse. * Tar veldig gjerne innspill til land/byer/universiteter som jeg bør vurdere. - Har allerede vært mye i Asia. Litt vesentlig informasjon på tampen - jeg er en mann på 29, har reist mye fra før, spesielt i Asia, har leilighet og har vært i full jobb i mange år, så jeg trenger ikke dette til å "rive meg løs", "bli voksen" og "finne meg selv" (eller man blir kanskje aldri for gammel for det siste?). (*) For spesielt interesserte finner man oversikt over avtalene her: http://www.uib.no/utvekslingsavtaler
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor i verden? | CFM | Bilder & foto | 6 | 20-03-2011 21:19 |
Hvor i all verden 3 | Chaos Controller | Flyforum | 2 | 15-08-2009 13:18 |
Hvor i all verden..??? (Ny Quiz) | Martin | Flyforum | 10 | 15-08-2009 01:49 |
Quiz: Hvor i all verden | BSSW | Flyforum | 6 | 14-08-2009 15:45 |