![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jeg studerer industriell design ved NTNU, og jobber nå på et interaksjonsdesignprosjekt hvor vi har i oppgave å bedre flygeleders situasjonsforstålse ved dirigering av fly i approach, med særlig fokus på visualisering av vind.
Slik jeg har forstått det endrer gjerne vindretningen seg etter hvert som flyene går lavere før landing. Jeg forstår det også slik at fly fort kan endre hastighet hvis de bes om å svinge med eller mot vinden. Kort sagt jobber jeg nå med å visualisere vindforholdene rundt fly i radardisplayet. Dette skal forhåpentligvis kunne føre til en mer effektiv flytrafikkavvikling, uten å gå på bekostning av sikkerhet og kognitiv belastning på flygelederen. Så det jeg lurer på er om noen her har erfaring med vind som påvirker farten på fly i approach, særlig med tanke på fartsendring ved sving? Er dette noe en flygeleder typisk tenker på og vil prøve å utnytte, eller er det vanskelig å holde styr på vindforholdene når flyet hele tiden endrer høyde? Hvor stor endring i vindhastighet eller vindretning må det eventuelt være før man begynner å ta hensyn til dette? Har det noen gang oppstått skumle situasjoner på grunn av slike plutselige fartsendringer? All innsikt er god innsikt kt - setter pris på tankene deres. Last edited by Joelspeanuts; 17-04-2016 at 17:45. Reason: språkvask |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan komme seg til Friedrichshafen | LN-KEH | Reiseforum | 8 | 18-06-2024 23:55 |
Hvordan komme seg til MPN? Oneworld bonusreise? | nesjon | Reiseforum | 1 | 10-01-2013 21:02 |
Hvordan komme seg til FCL i FRA | Molinari | Reiseforum | 5 | 17-03-2011 14:21 |
Hvordan tvinge seg til oppgradering? | Bizflyer | Flyforum | 0 | 06-05-2006 21:23 |
Hvordan komme seg til Southampton? | LCH | Flyforum | 5 | 04-09-2005 12:47 |