![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Location: Beijing
Posts: 28
|
![]()
Gjorde et søk men fant ikke noe emne som lignet på dette. Om det fins er det bare å beklage.
Jeg har -lenge- undret på hvorfor SAS gikk til anskaffelse av 767 som langdistansefly, hvorfor de ikke beholdt DC10 og hva som egentlig skjedde da man byttet fra MD11 til nettopp 767. Er det noen som kjenner til prosessen og historikken bak denne? Dette har jeg lurt på siden jeg sto på Don Muang på 90-tallet, skulle til København med en 767 og syns det var så lite sammenlignet med øvrige 747, MD11, og andre storheter. Greit, passasjergrunnlaget alene utelukker 747 og tilsvarende størrelser. Men ville ikke en MD11 rommet mer frakt og passasjerer enn 767? Er ikke fraktkapasiteten noe begrenset på disse maskinene? Og lønnsomheten deretter ikke helt optimal? Jeg har lest flere steder at 767 ble noe liten for mange destinasjoner, og særlig -200 som vel raskt ble trukket fra Sør-Amerika. Sist, hva gjorde at SAS etter knappe 10 års drift valgte å bytte ut 767 med dagens Airbus-flåte? Finnair kjørte jo med MD11 til godt ut på 2000-tallet, mens mange andre valgte å bruke sine 767-maskiner helt inntil nylig og erstatter dem nå først med 787 og denslags. Et langt og rotete spørsmål kanskje, men det er vel neppe større sjanser å finne svar på dette enn nettopp her inne. |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Arlanda og Kastrup historikk | KnutW | Flyhistorisk forum | 2 | 22-03-2019 22:02 |
Let's go to.. Hillbilly-land/Kentucky. SAS langt bak i kabinen | TigerBlack | TripReports | 20 | 09-06-2015 11:50 |
OSL 20.04 - SAS 330/340 (med bilder inni), Continental 767 og TUI 767 | tafpl | Bilder & foto | 30 | 25-04-2010 13:13 |
Frykter uforsonlige SAS-piloter bak spakene | laurenz | Flyforum | 17 | 19-01-2010 01:53 |
SAS 767 | Olebno | Samlerhjørnet | 3 | 03-04-2005 13:06 |