Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 19-06-2011, 19:25   #1
joamykle
ScanFlyer Blue

Default New York-tur med SAS i eco extra

Nå i juni var det klart for en guttetur med fadern til New York. Biletter og hotell ble booket, og det ble naturlig å velge SAS’ direkterute fra Oslo, da min far har et godt kundeforhold til SAS (EB Pandion for 7. år på rad), samt at det er veldig behagelig å fly direkte!

Turen skulle vare fra 12.-16. Juni, og i New York ble Doubletree by Hilton Guest Suites på Times Square booket på hotels.com, og vi booket 2 såkalte premium-suiter der.

NB: de fleste bildene i denne TR er tatt med mobilkamera, så evnt dårlig kvalitet unnskyldes med det! I tillegg er dette min 2. TR, så vennligst utvis nåde!

Dato: 12.06.11
Fra: Oslo
Til: New York/Newark
Rute: SK907

Dagen startet med innsjekk i *Gold luken, og videre gjennom Fast track til SAS Scandinavian lounge, hvor frokosten ble inntatt. Relativt dårlig utvalg på matfronten i loungen, der man kunne velge mellom grove rundstykker, og 3-4 typer pålegg. I tilegg var det noe frukt.

Det var få folk, og en rolig stemning i loungen. Amerikaneren som satt ved siden av meg var forøvrig i harnisk over at de åpnet spritskapet først klokken 1300! Et par bilder fra loungen:

På denne flyturen hadde vi booket billetter i Economy Extra. Har tidligere fløyet til USA med SAS på økonomi en gang, og ellers 3-4 ganger på business, så jeg så frem til å få prøvd SAS’ produkt i Eco extra!

Boardingområdet hadde egen kø for Business/Eco extra/*G. Boardingen startet med at de som satt på økonomi skulle gå ombord først, samt de med *G. Vi boardet på tid, og fant setene våre på 15A+B. I businessclass var det kun et ledig sete som reisefølget mitt ble tilbudt, men som han i solidaritet med meg takket nei til oppgradering til! Så vidt jeg kunne se var det 100% belegg i økonomi, mens i økonomi extra var 25 av 35 seter besatt. Et par bilder fra eco extra kabinen:

Etter boarding complete kom purseren bort til våre seter, tiltalte oss med navn, og håndhilste på fadern og meg . Han lurte på om vi hadde noen videreforbindelser fra New York, og ønsket oss en riktig god tur og ferie – veldig bra ”recognition” av SAS!

Kort tid etter avgang ble vi servert en drink etter eget ønske, samt en liten pose med noe snacks.

Vi fikk også utlevert amentiesbag for økonomi extra, som innehold skopose, tannkrem, tannbørste etc.

Jeg ble positivt overrasket over plassen i økonomi extra! Jeg er selv 193 cm høy, og uten å virke kjepphøy, noe bredskuldret, og med den ”konfigurasjonen” kan et økonomisete være lite hyggelig over lengre tid. Her derimot hadde jeg god benplass, og satt greit i et relativt romslig sete. Knyttnevetest godt bestått.

Merket også at det var bedre plass i forhold til sidemannen, og jeg satt godt! Benstøtten har dog liten funksjonen når man er såpass lang som meg, men fant en god og behagelig sitteposisjon.

Det var ingen menyer for matserveringen i økonomi extra. Etterhvert kom matserveringen i gang, og der kunne man velge mellom laks, og kjøttgryte. Da kjøttgryte er for lite spesifikt for meg, ble det laks, og den smakte helt OK. Den ble servert sammen med risotto, som faktisk var veldig god, og asparges! Det var også et ekstremt godt knekkebrød som ble servert! Det ble også servert vin, og en bayleys til kaffen.

Når det kommer til SAS’ inflight entertainment er det vel godt kjent at det ikke er markedsledende. EN positiv ting i økonomi extra er i allefall at man har AVOD, noe man ikke har i økonomi.

Etter mat ble det å titte på filmen The Green Hornet, før jeg startet på denne TR.

En annen fordel som jeg ser ved økonomi extra setene er at man her kan lene ryggen frem og tilbake, uten at man i noen grad plager personen bak seg. Jeg er i allefall en person som ikke lener ryggen tilbake mer en absolutt nødvendig på økonomi, da jeg selv vet hvor forferdelig trangt det stort sett er. På økonomi extra hos SAS er ikke dette noe problem.

Jeg lente meg deretter så langt tilbake som det lot seg gjøre, før jeg fikk meg en time på øyet. Jeg våknet akkurat tidsnok til å få delt ut en liten boks med is!

Et par timer før ankomst i New York, kom det en ny runde med matserving. Reke"greiene" ble ikke spist av undertegnede, mens den andre skiven var god.

Da vi ankom Newark kom vi oss av flyet som en av de første, og bortsett fra at vi havnet bak en stor indisk familie i passkontrollen, gikk det veldig raskt og greit. I tillegg virket priority tag’en faktisk! Når bagasjen kom var det kun bagasje med prioritytag som kom først, og da vi fikk våre kofferter tidlig, og dro videre, var det fremdeles bare bagasje med prioritytag som var på båndet.

New York, og Doubletree Guest Suites Times square

Vi hadde som tidligere nevt bestilt 2 rom på overnevnte hotell. Hotellet ligger midt, og da mener jeg MIDT, på Times square, med en noe beskjeden inngangsparti, der man tar heis opp til resepsjonen i 3. etasje. Vi tok taxi fra Newark inn til hotellet, noe som kostet oss 90$. Vi fikk tildelt to rom i 36. etasje. Rommene var romslige, og rene og pene. Vi hadde utsikt nordover i byen, og kunne såvidt skimte Central Park fra rommene våre. Legger ved noen bilder fra rommet mitt:

Utsikten ut fra vinduet:

Dagene i New York gikk med til livsnytelse på høyt nivå, shopping, og litt av den klassiske seightseeingen. Selv om dette var min 3. tur til New York, lar jeg meg fremdeles fascinere av denne byen! Bortsett fra en ettermiddag hadde vi stort sett mellom 24-30 grader, og sol hver dag, så været var veldig bra! Legger ved noen glimt fra byen:

Liberty Island med lower Manhattan i bakgrunnen

Registration hall på Ellis Island

Emipre State Bulding sett fra de gamle toglinjene som starter i Meatpacking District og går nordover i byen

Undertegnede som har en Pit Stop i Meatpacking district

Tirsdag kveld fikk vi billetter til Letterman show, noe som var en veldig morsom opplevelse! Kveldens gjester var bl.a. Jennifer Hudson og Samuel L Jackson.
joamykle is offline   Reply With Quote

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules