Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 21-07-2009, 11:58   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Tyve år siden Sioux City

Heisann!

Quote:
Originally Posted by hafsunde View Post
De kunne bare gjøre høyresvinger grunnet skader på elevator
Jo, det stemmer at de hadde skade paa elevator ogsaa, men det at flyet svinget til, tror det var hoeyre, var at det var et stort hull i #2 engine ducten der den stoerste delen av vifte disken hadde kommet ut. Dette resulterte i at mye av luften som kom inn i #2 engine ducten ble skjoevet ut paa siden slik at flyet dreiet mot hoeyre. Dette ble kompensert med mere throttle paa #3 motor.

Som dere sikkert husket var dette et resultat av "hard-alpha" inclusjoner i titanium (vifte) disken som gjorde at den sprakk. Mye debatt om hvorfor dette ikke var opptaget tidligere, men i dag er det vanlig med en kombinasjon av eddy-current og immersion ultrasonic inspeksjon i alle titanium roterende motot deler.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Min første spottings siden siden Okt. 2012 sirpjalle Bilder & foto 2 28-06-2013 09:06
Tyve Ti - et tilbakeblikk Halvorsn Bilder & foto 8 02-01-2011 13:47
Tyve år siden Lockerbie-katastrofen FlightDeck Flyforum 1 20-12-2008 20:24
Top Gun tyve år etter Dag Viking Flyforum 2 25-06-2006 22:52
OT: 10 år siden... EB Flyforum 10 29-11-2004 06:04


All times are GMT +2. The time now is 09:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.